"dop 44 klus" wil niet lukken

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
e.j.stuit
Beginner
Beginner

"dop 44 klus" wil niet lukken

Bericht door e.j.stuit » wo 2 dec, 2009 12:18

Hallo, Ik ben een 2cv AZAM '64 aan het restaureren. Maar de remtrommel op één van de beide achterwielen krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik zie in diverse omschrijvingen wel iets staan over borging met een 4 mm boortje wegboren maar ik zie helemaal geen borgingen. Toch zit de 44 mm moer zo vast dat mijn wringijzer van de doppenset al afgebroken is. Wie heeft de oplossing voor mij. Kan ik weer verder met de remmerij vervangen enz.

AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door AK freak » wo 2 dec, 2009 12:24

De 44 moer is bij dit bouwjaar geborgd door het ondeliggend revet. Deze zit omgebogen tegen een rechte kant van de moer.
Modernere 2cv's daar is de dunne rand van de moer (bovenop) een beetje in de "spie' uitsparing van de as getikt.
De borgingen waar jij het over hebt zitten op de grote ring die het lageropsluit tegen de trommel. Deze ring heeft een afsluit kap overzich heen. Orgineel van ijzer, maar vaak na vervanging van plastiek.

Je kunt de moer ook loskrijgen door een luchtsleutel te gebruiken.
Succes

e.j.stuit
Beginner
Beginner

Bericht door e.j.stuit » wo 2 dec, 2009 12:27

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zag ook een ander topic over dit onderwerp. Dat gelezen te hebben geeft nog steeds niet de oplossing. Dat omgeslagen stukje en de borging in de zgn spiebaan zijn in ieder geval niet het probleem.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 2 dec, 2009 12:34

Maak er eens een close up foto van, dat helpt een stuk makkelijker.

Verder, vergeet niet dat die moer met 300-400NM vast zit. Dat is behoorlijk veel, met speelgoed doppensetje krijg je dat niet los. Om dit een beetje los te krijgen heb je al snel een stuk pijp van 1 meter nodig. Dan nog moet je ongeveer 40KG trekken.

e.j.stuit
Beginner
Beginner

Bericht door e.j.stuit » wo 2 dec, 2009 16:24

Ring is inmiddels los. Bij de dop een groot wringijzer van stahlwille gekocht en daar een stuk stijgerbuis op. Bedankt voor het meedenken.
groet
EiltJan

AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door AK freak » wo 2 dec, 2009 16:35

De ring had je niet los hoeven halen. Alleen noodzakelijk als je het lager wil vervangen. sorry misschien een beetje laat.. :oops:

Plaats reactie