Nieuw blokje erin lepelen
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer:
Nieuw blokje erin lepelen
Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt maar kon niet iets relevants vinden. Mijn huidige blokje van mn eend is behoorlijk versleten, hij tikt, rookt, prutteld en trekt niet lekker op. Nu waren er 2 opties: of een mooi ander blokje op de kop tikken of zelf aan het sleutelen. Het eerste is het geworden. Als het goed is heb ik het blokje aankomende week binnen. Het is een compleet acadyane blokje die al helemaal opgeknapt is en klaar is om erin te hangen. Echter heeft het blokje al wel wat jaartjes in de schuur gestaan. Nu hoorde ik dat het kan zijn dat je dan snel een vastloper krijgt wanneer je dit blokje er gewoon inhangt. Hoe is dit te voorkomen? Iets olie in de cilinder? Of benzine? En zijn er verder dingen waar ik op moet letten bij een motorswap? is er toevallig niet een how-to of stappenplan van gemaakt ergens? Of een verslag van iemand die dit eerder gedaan heeft?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
www.proxive.nl - autoreclame
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer:
de koppen eraf halen... Is dat gewoon net als een bromfiets...?even paar boutjes los, kop erafhalen, zuigers insmeren met olie... nieuwe pakking, kop er weer op en klaar...?
www.proxive.nl - autoreclame
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
nog makkelijker,
er zit geen pakking....
kijk als je ze los hebt wel gelijk of de koppen niet lekker, je ziet dan op het contactvlak met de cilinder een stuk(je) zwart.... dan moet je de kop slijpen. dat kan met een oude cilinder (die zijn van veel sterker materiaal dan de kop) waarvan je de koelribben afhaalt. (anders kun je hem niet ronddraaien).
ok, ik loop vooruit op de zaken, eerst maar eens kijken, misschien hoeft er niks te gebeuren.
er zit geen pakking....
kijk als je ze los hebt wel gelijk of de koppen niet lekker, je ziet dan op het contactvlak met de cilinder een stuk(je) zwart.... dan moet je de kop slijpen. dat kan met een oude cilinder (die zijn van veel sterker materiaal dan de kop) waarvan je de koelribben afhaalt. (anders kun je hem niet ronddraaien).
ok, ik loop vooruit op de zaken, eerst maar eens kijken, misschien hoeft er niks te gebeuren.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Haal het spruitstuk los en de koppen eraf. Zoveel werk is dat niet. Kijk ook even of de brilrubbers (afdichting tussen koppen en het carter) soepel zijn.
Anders vervangen! Koppen uiteindelijk weer vastzetten op moment (28-30Nm) maar eerst de onderste moer er handvast op zetten. Dan de voorste cilinderkopbout handmatig vastzetten en zo ook de andere. Dan alles gelijkmatig op spanning brengen begin met de voorste, dan de achterste en dan onder) en ondertussen het spruitstuk passen/handvastzetten. Dan uiteindelijk de koppen vastzetten en daarna het spruitstuk vastzetten.
Geschatte tijd: anderhalf uur en je weet zeker dat het goed is.
Succes!
Anders vervangen! Koppen uiteindelijk weer vastzetten op moment (28-30Nm) maar eerst de onderste moer er handvast op zetten. Dan de voorste cilinderkopbout handmatig vastzetten en zo ook de andere. Dan alles gelijkmatig op spanning brengen begin met de voorste, dan de achterste en dan onder) en ondertussen het spruitstuk passen/handvastzetten. Dan uiteindelijk de koppen vastzetten en daarna het spruitstuk vastzetten.
Geschatte tijd: anderhalf uur en je weet zeker dat het goed is.
Succes!
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
gewoon olie aftappen, nieuw filter, verse olie, kleppen stellen en contactpunten stellen. Dan motor met de hand ronddraaien om te voelen of alles soepel draait. Eventueel dopje 2takt olie in de kop (via de bougie, kun je die ook meteen vernieuwen) en de boel losdraaien. Wat je ook kunt doen is een 100ml 2 takt olie bij volle tank benzine, dat lost roest en aanslag goed op en laat verder weinig resten achter. Het blok was tenslotte al opgeknapt, dus waarom dat nog een keer doen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het aan ga pakken zoals Backfire beschreef. Het blokje is toendetijd helemaal nagekeken dus verwacht niets schokkend. Heeft alleen wel een tijd lang op het schap gelegen dus even alles verversen, wat olie in de cilinder en even met de hand aanvoelen... Dan moet dat verder wel gaan lukken denk ik. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten wanneer ik het oude blokje eruit haal en de nieuwe erin zet? Ik laat de bak gewoon zitten, dat scheeld een hoop werk met kabels, remleidingen, aandrijfassen...
www.proxive.nl - autoreclame
-
- Gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
- Locatie: Rhenen
- Contacteer: