Nieuw blokje erin lepelen

Plaats reactie
Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Nieuw blokje erin lepelen

Bericht door Bartineendyane » za 16 jan, 2010 11:18

Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt maar kon niet iets relevants vinden. Mijn huidige blokje van mn eend is behoorlijk versleten, hij tikt, rookt, prutteld en trekt niet lekker op. Nu waren er 2 opties: of een mooi ander blokje op de kop tikken of zelf aan het sleutelen. Het eerste is het geworden. Als het goed is heb ik het blokje aankomende week binnen. Het is een compleet acadyane blokje die al helemaal opgeknapt is en klaar is om erin te hangen. Echter heeft het blokje al wel wat jaartjes in de schuur gestaan. Nu hoorde ik dat het kan zijn dat je dan snel een vastloper krijgt wanneer je dit blokje er gewoon inhangt. Hoe is dit te voorkomen? Iets olie in de cilinder? Of benzine? En zijn er verder dingen waar ik op moet letten bij een motorswap? is er toevallig niet een how-to of stappenplan van gemaakt ergens? Of een verslag van iemand die dit eerder gedaan heeft?

Alvast bedankt!
www.proxive.nl - autoreclame

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 16 jan, 2010 17:05

Pak het spruitstuk er even af, er kan roest en roet hebben losgelaten, dit valt in het blok als je probeert te starten met alle schade van dien. Ook de koppen er even afgooien en de zuigerwanden even insmeren met olie.
diverse Citroens, wat anders.

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » za 16 jan, 2010 17:35

de koppen eraf halen... Is dat gewoon net als een bromfiets...?even paar boutjes los, kop erafhalen, zuigers insmeren met olie... nieuwe pakking, kop er weer op en klaar...?
www.proxive.nl - autoreclame

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 16 jan, 2010 21:10

nog makkelijker,


er zit geen pakking....


kijk als je ze los hebt wel gelijk of de koppen niet lekker, je ziet dan op het contactvlak met de cilinder een stuk(je) zwart.... dan moet je de kop slijpen. dat kan met een oude cilinder (die zijn van veel sterker materiaal dan de kop) waarvan je de koelribben afhaalt. (anders kun je hem niet ronddraaien).


ok, ik loop vooruit op de zaken, eerst maar eens kijken, misschien hoeft er niks te gebeuren.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 16 jan, 2010 21:59

ik zeg niks doen en gewoon inbouwen starten en rijden

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » za 16 jan, 2010 22:47

Ramon schreef:ik zeg niks doen en gewoon inbouwen starten en rijden
Ik zeg bijzonder slecht advies, even de kopjes eraf om te checken, zie bovenstaande adviezen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 16 jan, 2010 23:03

oke! lekker doen.

hij had juist gekozen voor het niet reviseren nu kan je toch aan de slag, succes! iig

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 17 jan, 2010 08:10

Als je de kop losmaakt moeten de bouten naderhand weer met een momentsleutel op spanning erin gezet worden!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 17 jan, 2010 10:49

Haal het spruitstuk los en de koppen eraf. Zoveel werk is dat niet. Kijk ook even of de brilrubbers (afdichting tussen koppen en het carter) soepel zijn.
Anders vervangen! Koppen uiteindelijk weer vastzetten op moment (28-30Nm) maar eerst de onderste moer er handvast op zetten. Dan de voorste cilinderkopbout handmatig vastzetten en zo ook de andere. Dan alles gelijkmatig op spanning brengen begin met de voorste, dan de achterste en dan onder) en ondertussen het spruitstuk passen/handvastzetten. Dan uiteindelijk de koppen vastzetten en daarna het spruitstuk vastzetten.
Geschatte tijd: anderhalf uur en je weet zeker dat het goed is.

Succes!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 17 jan, 2010 12:50

Let op dat hierbij de stoterstangbuizen goed in de openingen vallen anders druk je ze kapot.

@ ramon: Dit lijkt me toch echt niet reviseren ;-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 jan, 2010 13:24

gewoon olie aftappen, nieuw filter, verse olie, kleppen stellen en contactpunten stellen. Dan motor met de hand ronddraaien om te voelen of alles soepel draait. Eventueel dopje 2takt olie in de kop (via de bougie, kun je die ook meteen vernieuwen) en de boel losdraaien. Wat je ook kunt doen is een 100ml 2 takt olie bij volle tank benzine, dat lost roest en aanslag goed op en laat verder weinig resten achter. Het blok was tenslotte al opgeknapt, dus waarom dat nog een keer doen.

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » ma 18 jan, 2010 19:46

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het aan ga pakken zoals Backfire beschreef. Het blokje is toendetijd helemaal nagekeken dus verwacht niets schokkend. Heeft alleen wel een tijd lang op het schap gelegen dus even alles verversen, wat olie in de cilinder en even met de hand aanvoelen... Dan moet dat verder wel gaan lukken denk ik. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten wanneer ik het oude blokje eruit haal en de nieuwe erin zet? Ik laat de bak gewoon zitten, dat scheeld een hoop werk met kabels, remleidingen, aandrijfassen...
www.proxive.nl - autoreclame

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 18 jan, 2010 20:02

Bartineendyane schreef: Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten wanneer ik het oude blokje eruit haal en de nieuwe erin zet?
let op als je de benzineslang lostrekt, je benzinetank loopt meteen leeg. dus lostrekken en een boutje erindraaien.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Bartineendyane
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 00:39
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Bericht door Bartineendyane » ma 18 jan, 2010 20:03

danku voor de tip! :lol:
www.proxive.nl - autoreclame

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 21 jan, 2010 18:26

Als de blok een tijdje heeft stil gelegen, kan je best ook de benzineleidingen nakijken, als deze verduurd zijn kan dit nare gevolgen hebben.

Plaats reactie