Pedaal blijft sponzig!

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gesloten
ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Pedaal blijft sponzig!

Bericht door ami6 » ma 1 feb, 2010 20:52

Hallo Hollandse vrienden,

ik ben ten einde raad, zie hier de situatie: 2cv6, Chassiswissel dus aanpak van alle remmen.
Nieuwe remschoenen (en afstelling) en remcilinders achter, nieuwe remleiding van voor naar achter, nieuwe hoofdremcilinder, tot 3 keer toe ontlucht (1 liter lhm), tijdens het ontluchten komt de pedaal goed hard, maar na 3 minuten rust kan ik de rempedaal opnieuw tot helemaal beneden drukken, er is wel ietwat weerstand,maar hat is toch niet normaal dat ik die helemaal tot beneden kan drukken!
De remklauwen zijn niet open geweest, wel nieuwe remplaatjes geplaatst.

Ik dacht dat het van de hoofdremcilinder kwam ,daarom een nagelnieuwe geplaatst, maar het probleem is exact hetzelfde.

Ben echt ten einde raad, ik sukkel nu reeds 2 weken met dit probleem en het lijkt me maar niet te lukken om dit op te lossen.
Dank voor jullie advies!

Olivier
Laatst gewijzigd door ami6 op ma 1 feb, 2010 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reiziger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 22:45
Locatie: Zoetermeer

Bericht door reiziger » ma 1 feb, 2010 21:11

na ontluchten v d achterkant, je auto voor opkrikken zodat de lucht bij je remklauwen voor komt. Vaak rempedaal indrukken en vooraan ontluchten. Moet het goed gaan. Anders toch ergens een luchtlekje...

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 1 feb, 2010 21:18

Hallo, bedankt voor je raad,
iets schiet me nog te binnen, na de eerste maal de trommels opnieuw te openen zag ik dat de pompjes van de remcilinder aan beide zijden zo'n 0,5 cm van de remschoenen afstaan, terwijl ik alles mooi excentrisch afgestemd had, dus 2e maal de remschoenen tegen de rempopjes geplaatst, maar dan kan ik niet zo mooi excentrisch werken en is de afstand tussen remschoenen en trommel bijna niet te overbruggen...

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 2 feb, 2010 07:01

Zoals je schrijft te hebben ontlucht, geloof ik niet dat er nog lucht in het remsysteem zit.
Ik begrijp dat je de achterremmen ook vernieuwd hebt ?
Als dit zo is, heb je de nieuwe remsegmenten gecentreerd?
Als dit niet het geval is, moet er bij remmen, een te grote afstand ,,opgevuld'' worden tussen remschoen en remtrommel.
Als de segmenten wel gecentreerd zijn, heb je de segmenten dan wel goed afgesteld ten opzichte van de remtrommel?
Hiermee bedoel ik de afstelling met de 2- 14 mm boutkoppen aan de achterzijde van de remankerplaat.
Deze zeskanten moeten NAAR BUITEN (als jet tegen de bouten aankijkt de rechter bout naar rechts en de linker naar links) gedraaid worden, om de ruimte tussen de remschoenen en de remtrommel zo klein mogelijk te maken.
Als je de andere kant op stelt, lijken de segmenten gesteld, maar is het stelexcentriek op de ankerplaat verkeerd om gedraaid.
Daffy
Overigens voelen nieuwe blokken en schoenen in het begin altijd wat sponzig op het pedaal, het pedaal komt echter niet lager .

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » di 2 feb, 2010 08:26

Hoi AMI6,

Als je een openeing ziet tussen de schoenen en de remcilinders, is dat waarschijnlijk de reden van het sponzig aanvoelen.
Wat je kunt proberen bij het ontluchten:
draai onluchtnippel open trap rempedaal in draai nippel dicht laat rempedaal opkomen. Herhaal dit een aantal maal (voor evt wat resterend lucht, wat ik betwijfel).
Het lijkt er in iedergeval op dat je cilinders zich een beetje terug trekken dit kan misschien gebeuren door te sterke cups???

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 2 feb, 2010 09:32

wat ik wel eens gehoord heb (maar heb er zelf weinig ervaring mee) is dat je een cupje uit de wielremcinder moet halen, veertje uit een achterlicht oid erin zetten en dan het cupje terug plaatsen. door de stugheid van die buitenste rubber flapjes worden de cupjes weer helemaal terug geduwd, waardoor deze eerst naar buiten gedrukt moeten worden als je gaat remmen.

ik heb ook wel eens gehoord dat je het beste die rubber kraagjes goed in de blauwvet (?) moet zetten om de boel goed te beschermen en heel te houden. weet iemand hier meer over? (moet zelf ook eerdaags een compleet chassis opbouwen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 2 feb, 2010 09:52

Hallo,
jaja , ik heb alles tot in de puntjes afgesteld, de remschoenen "likken" zelfs een klein beetje aan de trommels,
ik heb de indruk dat inderdaad de cupjes te stug zijn en de remcilinders te ver terug komen.
Maar zitten er dan geen veertjes in de cilinders meer tegenwoordig?
Dat zat er toch normaal gezien in ? Toch?

Oli.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 2 feb, 2010 10:24

ik geloof dat er twee soorten (fabrikanten?) zijn. 1 heeft het wel en de ander niet. heb laatst ergens eens een schetsje gezien maar waar???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

remcilinders

Bericht door Le Patron » di 2 feb, 2010 11:37

De stofhoesjes van de remcilindertjes zijn te stug en trekken de zuigertjes terug.
Of je koopt betere remcilinders, of je vervangt de stofhoesjes door de stofhoesjes van de oude cilindertjes.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 2 feb, 2010 12:42

@ G. vd Bergh. :

je hebt een pm
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » wo 3 feb, 2010 19:17

Hallo iedereen,
het probleem komt inderdaad van te stugge rubbertjes (stofhoesjes), heb de boel helemaal gedemonteerd, en veertjes van uit de achterlichten erin geplaatst, nu komen de cilinders mooi tegen de aanslag van de remschoenen, ontlucht en nu is alles perfekt!
Bedankt voor jullie tips!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 4 feb, 2010 11:13

dus dat werkt? mooi dan weet ik dat ook :wink: :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 4 feb, 2010 12:15

Hallo,
het werkt zelfs héél goed, was ook een beetje sceptisch in het begin, maar toch geprobeert met resultaat!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 4 feb, 2010 14:05

ik heb het een tijd terug als tip gehoord, maar had verwacht dat de veertjes uit de achterlichten te slap zouden zijn.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 17 feb, 2010 21:14

Denk je goed te doen door alles te vernieuwen. Krijg je weer te maken met slecht materiaal. Waardeloos!

Maar gelukkig is het opgelost en is het iets voor anderen om rekening mee te houden.

Ik ga dan een slotje op dit topic doen omdat het probleem is opgelost.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gesloten