Pedaal blijft sponzig!
Pedaal blijft sponzig!
Hallo Hollandse vrienden,
ik ben ten einde raad, zie hier de situatie: 2cv6, Chassiswissel dus aanpak van alle remmen.
Nieuwe remschoenen (en afstelling) en remcilinders achter, nieuwe remleiding van voor naar achter, nieuwe hoofdremcilinder, tot 3 keer toe ontlucht (1 liter lhm), tijdens het ontluchten komt de pedaal goed hard, maar na 3 minuten rust kan ik de rempedaal opnieuw tot helemaal beneden drukken, er is wel ietwat weerstand,maar hat is toch niet normaal dat ik die helemaal tot beneden kan drukken!
De remklauwen zijn niet open geweest, wel nieuwe remplaatjes geplaatst.
Ik dacht dat het van de hoofdremcilinder kwam ,daarom een nagelnieuwe geplaatst, maar het probleem is exact hetzelfde.
Ben echt ten einde raad, ik sukkel nu reeds 2 weken met dit probleem en het lijkt me maar niet te lukken om dit op te lossen.
Dank voor jullie advies!
Olivier
ik ben ten einde raad, zie hier de situatie: 2cv6, Chassiswissel dus aanpak van alle remmen.
Nieuwe remschoenen (en afstelling) en remcilinders achter, nieuwe remleiding van voor naar achter, nieuwe hoofdremcilinder, tot 3 keer toe ontlucht (1 liter lhm), tijdens het ontluchten komt de pedaal goed hard, maar na 3 minuten rust kan ik de rempedaal opnieuw tot helemaal beneden drukken, er is wel ietwat weerstand,maar hat is toch niet normaal dat ik die helemaal tot beneden kan drukken!
De remklauwen zijn niet open geweest, wel nieuwe remplaatjes geplaatst.
Ik dacht dat het van de hoofdremcilinder kwam ,daarom een nagelnieuwe geplaatst, maar het probleem is exact hetzelfde.
Ben echt ten einde raad, ik sukkel nu reeds 2 weken met dit probleem en het lijkt me maar niet te lukken om dit op te lossen.
Dank voor jullie advies!
Olivier
Laatst gewijzigd door ami6 op ma 1 feb, 2010 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo, bedankt voor je raad,
iets schiet me nog te binnen, na de eerste maal de trommels opnieuw te openen zag ik dat de pompjes van de remcilinder aan beide zijden zo'n 0,5 cm van de remschoenen afstaan, terwijl ik alles mooi excentrisch afgestemd had, dus 2e maal de remschoenen tegen de rempopjes geplaatst, maar dan kan ik niet zo mooi excentrisch werken en is de afstand tussen remschoenen en trommel bijna niet te overbruggen...
iets schiet me nog te binnen, na de eerste maal de trommels opnieuw te openen zag ik dat de pompjes van de remcilinder aan beide zijden zo'n 0,5 cm van de remschoenen afstaan, terwijl ik alles mooi excentrisch afgestemd had, dus 2e maal de remschoenen tegen de rempopjes geplaatst, maar dan kan ik niet zo mooi excentrisch werken en is de afstand tussen remschoenen en trommel bijna niet te overbruggen...
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Zoals je schrijft te hebben ontlucht, geloof ik niet dat er nog lucht in het remsysteem zit.
Ik begrijp dat je de achterremmen ook vernieuwd hebt ?
Als dit zo is, heb je de nieuwe remsegmenten gecentreerd?
Als dit niet het geval is, moet er bij remmen, een te grote afstand ,,opgevuld'' worden tussen remschoen en remtrommel.
Als de segmenten wel gecentreerd zijn, heb je de segmenten dan wel goed afgesteld ten opzichte van de remtrommel?
Hiermee bedoel ik de afstelling met de 2- 14 mm boutkoppen aan de achterzijde van de remankerplaat.
Deze zeskanten moeten NAAR BUITEN (als jet tegen de bouten aankijkt de rechter bout naar rechts en de linker naar links) gedraaid worden, om de ruimte tussen de remschoenen en de remtrommel zo klein mogelijk te maken.
Als je de andere kant op stelt, lijken de segmenten gesteld, maar is het stelexcentriek op de ankerplaat verkeerd om gedraaid.
Daffy
Overigens voelen nieuwe blokken en schoenen in het begin altijd wat sponzig op het pedaal, het pedaal komt echter niet lager .
Ik begrijp dat je de achterremmen ook vernieuwd hebt ?
Als dit zo is, heb je de nieuwe remsegmenten gecentreerd?
Als dit niet het geval is, moet er bij remmen, een te grote afstand ,,opgevuld'' worden tussen remschoen en remtrommel.
Als de segmenten wel gecentreerd zijn, heb je de segmenten dan wel goed afgesteld ten opzichte van de remtrommel?
Hiermee bedoel ik de afstelling met de 2- 14 mm boutkoppen aan de achterzijde van de remankerplaat.
Deze zeskanten moeten NAAR BUITEN (als jet tegen de bouten aankijkt de rechter bout naar rechts en de linker naar links) gedraaid worden, om de ruimte tussen de remschoenen en de remtrommel zo klein mogelijk te maken.
Als je de andere kant op stelt, lijken de segmenten gesteld, maar is het stelexcentriek op de ankerplaat verkeerd om gedraaid.
Daffy
Overigens voelen nieuwe blokken en schoenen in het begin altijd wat sponzig op het pedaal, het pedaal komt echter niet lager .
Hoi AMI6,
Als je een openeing ziet tussen de schoenen en de remcilinders, is dat waarschijnlijk de reden van het sponzig aanvoelen.
Wat je kunt proberen bij het ontluchten:
draai onluchtnippel open trap rempedaal in draai nippel dicht laat rempedaal opkomen. Herhaal dit een aantal maal (voor evt wat resterend lucht, wat ik betwijfel).
Het lijkt er in iedergeval op dat je cilinders zich een beetje terug trekken dit kan misschien gebeuren door te sterke cups???
Als je een openeing ziet tussen de schoenen en de remcilinders, is dat waarschijnlijk de reden van het sponzig aanvoelen.
Wat je kunt proberen bij het ontluchten:
draai onluchtnippel open trap rempedaal in draai nippel dicht laat rempedaal opkomen. Herhaal dit een aantal maal (voor evt wat resterend lucht, wat ik betwijfel).
Het lijkt er in iedergeval op dat je cilinders zich een beetje terug trekken dit kan misschien gebeuren door te sterke cups???
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
wat ik wel eens gehoord heb (maar heb er zelf weinig ervaring mee) is dat je een cupje uit de wielremcinder moet halen, veertje uit een achterlicht oid erin zetten en dan het cupje terug plaatsen. door de stugheid van die buitenste rubber flapjes worden de cupjes weer helemaal terug geduwd, waardoor deze eerst naar buiten gedrukt moeten worden als je gaat remmen.
ik heb ook wel eens gehoord dat je het beste die rubber kraagjes goed in de blauwvet (?) moet zetten om de boel goed te beschermen en heel te houden. weet iemand hier meer over? (moet zelf ook eerdaags een compleet chassis opbouwen)
ik heb ook wel eens gehoord dat je het beste die rubber kraagjes goed in de blauwvet (?) moet zetten om de boel goed te beschermen en heel te houden. weet iemand hier meer over? (moet zelf ook eerdaags een compleet chassis opbouwen)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Hallo,
jaja , ik heb alles tot in de puntjes afgesteld, de remschoenen "likken" zelfs een klein beetje aan de trommels,
ik heb de indruk dat inderdaad de cupjes te stug zijn en de remcilinders te ver terug komen.
Maar zitten er dan geen veertjes in de cilinders meer tegenwoordig?
Dat zat er toch normaal gezien in ? Toch?
Oli.
jaja , ik heb alles tot in de puntjes afgesteld, de remschoenen "likken" zelfs een klein beetje aan de trommels,
ik heb de indruk dat inderdaad de cupjes te stug zijn en de remcilinders te ver terug komen.
Maar zitten er dan geen veertjes in de cilinders meer tegenwoordig?
Dat zat er toch normaal gezien in ? Toch?
Oli.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
remcilinders
De stofhoesjes van de remcilindertjes zijn te stug en trekken de zuigertjes terug.
Of je koopt betere remcilinders, of je vervangt de stofhoesjes door de stofhoesjes van de oude cilindertjes.
Of je koopt betere remcilinders, of je vervangt de stofhoesjes door de stofhoesjes van de oude cilindertjes.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam