motor smerig

Plaats reactie
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster

motor smerig

Bericht door bartvds » vr 5 feb, 2010 02:27

Nu mijn motor door de chassiswissel uitgebouwd is wil ik hem eens grondig reinigen en nakijken want aan de versnellingsbak en remklauwen is hij erg smerig (overal een dikke zwarte oliebrij). Ook in het luchtfilterhuis ligt een oliebrij dus ik denk dat ik de olievulpijp ga vervangen. Die vettige brij aan versnellingsbak en remklauwen, komt dat via de brilrubbers? of kan dat nog van een andere plaats komen? Tips?

Met vriendelijke groet, Bart

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » vr 5 feb, 2010 08:25

Het hoeft niet door lekkage te komen. Ik heb vroeger een keer vergeten de olievulpijp te sluiten. Na een stukje rijden kwam er overal rook uit de motorkap van hete olie op het blok. Alles was uiteraard vet en smerig.

Olielekkage merk je doordat er onder de motor olieplekjes komen. Aan de hand van de plaats van die olievlekken kan je bepalen waar hij lekt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 5 feb, 2010 11:13

remstof dat in olie plakt geeft ook een mooie zooi. Zit de rubber van je pook goed vast?
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 5 feb, 2010 11:23

gewoon ff als ie loop, dus nog even de spatborden er af laten, langs de wasstraat hoge druk er op zetten! liefst met motor reinigings programma dan word het heel mooi!!

bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartvds » vr 5 feb, 2010 17:49

De dop van de versnellingsbak sluit niet goed nee, kan het daarvan komen? het situeert zich vooral aan de versnellingsbak (hangt helemaal vol smurrie) en de remklauwen (zien ook goed zwart). Moet die versnellingsbakdop vastgezet worden met iets? bij mij staat die altijd scheef erop.

bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartvds » vr 5 feb, 2010 17:50

O ja, bijna vergeten, de onderkant van het motorblok is ook altijd een beetje vettig en af en toe zie ik eens een druppel olie liggen, maar is altijd maar een druppel, geen plas.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » vr 5 feb, 2010 21:06

Maak het rond die plek goed schoon en laat hem even lopen terwijl je er naar kijkt, misschien zie je wat nieuwe olie rond die plek verschijnen.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 5 feb, 2010 22:14

Afspuiten met warm water met shampoo helpt al heel aardig. Maar let op niet op verbindingen bij assen en zo spuiten want dan krijg je ook water en zooi in je lagers en zo. En dat was nou net niet de bedoeling. Je kunt ook de befaamde Dasty ontvetter gebruiken, dat werkt ook goed.
diverse Citroens, wat anders.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 17 feb, 2010 20:55

Dasty werkt prima en ruikt ook lekker fris :). Kun je kopen bij de Wibra. Dan moet je wel flink poetsen hoor.

Ik heb voor kleinere onderdelen een ontvetterbak staan. Daar doe je dan, de naam zegt het al, ontvetter in. Dat werkt heel goed. Maar 5 liter ontvetter kost bij de automaterialenzaak al ruim 20 Euro.

En een motorblok gooi je nou eenmaal niet zomaar in een ontvetterbak.

Er zijn ook producten speciaal om motorblokken te reinigen. En dan icm de wasstraat. Zoek eens op google of ga eens langs een betere automaterialenzaak.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 17 feb, 2010 21:58

of lekker laten zitten?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 17 feb, 2010 22:33

Ook een optie! Scheelt weer gedoe. En de motor gaat er echt niet anders door draaien.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 17 feb, 2010 23:09

hee hier ook een tip deed ik vroeger altyd bij de garage waar ik werkte , gewoon een pot ,een kwast [ de zogenaamde bokkenpoot ]] en diesel daar kan je dan je blok mee in de week zetten en daarna met heet water afspuiten [[ doe dit niet buiten op de straat maar bij een wasstraat waar dit toegestaan is denk aan het milieu [ trouwens de ontvetterbak bij ons op school zat ook altyd dieselin ....ps als er olie en vuil opgeplakt zitten kan dit ook gewoon komen door knoeien met bijvullen en straatvuil door de jaren heen of je blok zweet tussen de naden hebben oudere auto,es vaker last van
veel succes

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 18 feb, 2010 17:48

Zo'n dampig vuil moderresten zand stofrestje op de motor en bak hebben ze bijna allemaal. In 20 jaar tijd gaat zo'n blokje zweten, laat r wel eens iemand de olievulpijp open staan, knoei je met remvloeistof, komter pekel op, rijd je door plassen... nix om je zorgen over te maken. Pas als er plassen onder komen te liggen (of druppels) moet je jezelf even achter de oren krabben. Wil je het er toch af halen, remreiniger, hogedrukspuit met warm water, dasty, diesel of benzine... moet wel lukken!!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie