motor smerig
motor smerig
Nu mijn motor door de chassiswissel uitgebouwd is wil ik hem eens grondig reinigen en nakijken want aan de versnellingsbak en remklauwen is hij erg smerig (overal een dikke zwarte oliebrij). Ook in het luchtfilterhuis ligt een oliebrij dus ik denk dat ik de olievulpijp ga vervangen. Die vettige brij aan versnellingsbak en remklauwen, komt dat via de brilrubbers? of kan dat nog van een andere plaats komen? Tips?
Met vriendelijke groet, Bart
Met vriendelijke groet, Bart
-
- Veelvuldig poster
Het hoeft niet door lekkage te komen. Ik heb vroeger een keer vergeten de olievulpijp te sluiten. Na een stukje rijden kwam er overal rook uit de motorkap van hete olie op het blok. Alles was uiteraard vet en smerig.
Olielekkage merk je doordat er onder de motor olieplekjes komen. Aan de hand van de plaats van die olievlekken kan je bepalen waar hij lekt.
Olielekkage merk je doordat er onder de motor olieplekjes komen. Aan de hand van de plaats van die olievlekken kan je bepalen waar hij lekt.
Afspuiten met warm water met shampoo helpt al heel aardig. Maar let op niet op verbindingen bij assen en zo spuiten want dan krijg je ook water en zooi in je lagers en zo. En dat was nou net niet de bedoeling. Je kunt ook de befaamde Dasty ontvetter gebruiken, dat werkt ook goed.
diverse Citroens, wat anders.
Dasty werkt prima en ruikt ook lekker fris
Kun je kopen bij de Wibra. Dan moet je wel flink poetsen hoor.
Ik heb voor kleinere onderdelen een ontvetterbak staan. Daar doe je dan, de naam zegt het al, ontvetter in. Dat werkt heel goed. Maar 5 liter ontvetter kost bij de automaterialenzaak al ruim 20 Euro.
En een motorblok gooi je nou eenmaal niet zomaar in een ontvetterbak.
Er zijn ook producten speciaal om motorblokken te reinigen. En dan icm de wasstraat. Zoek eens op google of ga eens langs een betere automaterialenzaak.

Ik heb voor kleinere onderdelen een ontvetterbak staan. Daar doe je dan, de naam zegt het al, ontvetter in. Dat werkt heel goed. Maar 5 liter ontvetter kost bij de automaterialenzaak al ruim 20 Euro.
En een motorblok gooi je nou eenmaal niet zomaar in een ontvetterbak.
Er zijn ook producten speciaal om motorblokken te reinigen. En dan icm de wasstraat. Zoek eens op google of ga eens langs een betere automaterialenzaak.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
hee hier ook een tip deed ik vroeger altyd bij de garage waar ik werkte , gewoon een pot ,een kwast [ de zogenaamde bokkenpoot ]] en diesel daar kan je dan je blok mee in de week zetten en daarna met heet water afspuiten [[ doe dit niet buiten op de straat maar bij een wasstraat waar dit toegestaan is denk aan het milieu [ trouwens de ontvetterbak bij ons op school zat ook altyd dieselin ....ps als er olie en vuil opgeplakt zitten kan dit ook gewoon komen door knoeien met bijvullen en straatvuil door de jaren heen of je blok zweet tussen de naden hebben oudere auto,es vaker last van
veel succes
veel succes
-
- Heavy user
Zo'n dampig vuil moderresten zand stofrestje op de motor en bak hebben ze bijna allemaal. In 20 jaar tijd gaat zo'n blokje zweten, laat r wel eens iemand de olievulpijp open staan, knoei je met remvloeistof, komter pekel op, rijd je door plassen... nix om je zorgen over te maken. Pas als er plassen onder komen te liggen (of druppels) moet je jezelf even achter de oren krabben. Wil je het er toch af halen, remreiniger, hogedrukspuit met warm water, dasty, diesel of benzine... moet wel lukken!!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break