daktent

Alles in, over, rond en op de koets.
2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

daktent

Bericht door 2cvFred » wo 12 jan, 2005 12:54

Toegegeven: het is een gek idee ontsproten aan wilde dagdromen, maar ik zou een daktent op de 2cv willen plaatsen! (bijna net zo gek als een winch en 2 trekhaken op een 2cv! ;-) ;-) ) De 2cv is immers mijn reisauto, wij (wild)kamperen altijd en blijven zelden langer dan 1 dag op dezelfde lokatie. In het opzetten/afbreken van de tent gaat dus altijd wel een pak tijd kruipen. Daarenboven ben ik lui en een dagdromer 8)

Gezien het draaggewicht van het dak/imperiaal van een 2cv beperkt is (30kg als ik mij niet vergis?) moet er een speciale constructie inkomen. Helaas ben ik niet zo sterk in tekenen anders had ik er een mooit tekeningetje van kunne maken, maar ik probeer mijn plannen zo goed mogelijk te verwoorden:

Hierop heb ik mij gebasseerd:

daktent: http://www.topsleeper.nl/tent/p44-45.html (gewicht 43kg)
Afmetingen 2cv: http://cats-citroen.net/images/photos/a/c_maz.jpg

Om het geheel te ondersteunen zou er een ijzeren kooi (een halve rolkooi als het ware) moeten gelast worden op de plaats van de achterbank. Indien mogelijk zou de kooi gewoon worden vastgebout zodat ze achteraf weer te verwijderen is. De bovenste profielen van de kooi zouden evenwijdig lopen met het linnen dakje. Daarop komen er dan U profielen komen die om het dakje heen naar buiten toe gaan. Dit vermijd snijden in het dak. Op die U profielen komt dan weer een soort imperiaalbevestiging waarop de daktent geplaatst kan worden. Op deze manier komen er geen krachten op de koets, maar alles op de kooi, die aan het chassis/bodem koets is bevestigd.

Bij voorkeur komt de daktent hoofdzakelijk achteraan te staan zodat het dakje vooraan nog deels open kan. De tent steek dan 7cm langs elke kant in de breedte uit (nog steeds ruim binnen de dimensies van de spatborden).

De uitwerking hiervan is waarschijnlijk niet van de poes, maar in theorie lijkt het mij in ieder geval mogelijk. Mogelijke hinderpalen waar ik al gedacht heb:

- Te veel topgewicht --> rijgedrag in bochten
- Te hoog --> verbruik/rijgedrag (windvangen)
- Te veel wiebelen van de auto bij het gebruik v/d tent --> niet kunnen slapen
- Te veel extra gewicht (de kooi dan)
- Te veel extra "abnormale" krachten op het chassis waar de kooi aan bevestigd is.

Ben ik nou helemaal gek of zou het te doen zijn?

Groeten,

Frederik

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: daktent

Bericht door leo top » wo 12 jan, 2005 13:32

2cvFred schreef:Toegegeven: het is een gek idee ontsproten aan wilde dagdromen
- Te veel topgewicht --> rijgedrag in bochten
- Te hoog --> verbruik/rijgedrag (windvangen)
- Te veel wiebelen van de auto bij het gebruik v/d tent --> niet kunnen slapen
- Te veel extra gewicht (de kooi dan)
- Te veel extra "abnormale" krachten op het chassis waar de kooi aan bevestigd is.

Ben ik nou helemaal gek of zou het te doen zijn?

Groeten,

Frederik[/url]
Ik denk dat je zelf alle redenen om het niet te doen al opgesomt hebt; vooral het slapen lijkt me niet best gaan, bij iedere keer omdraaien gewiebel. en waar zit je als je overdag als je eens op een camping staat en het regent?
Een koepeltentje opzetten is toch zo gebeurd?

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 12 jan, 2005 13:32

Bij wwww.lepatron.nl hebben ze tentjes die je binenn 5 min opzet....


Het idee is iig leuk...
Wat brengt morgen.???

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Re: daktent

Bericht door 2cvFred » wo 12 jan, 2005 13:54

leo top schreef:
2cvFred schreef:Toegegeven: het is een gek idee ontsproten aan wilde dagdromen
- Te veel topgewicht --> rijgedrag in bochten
- Te hoog --> verbruik/rijgedrag (windvangen)
- Te veel wiebelen van de auto bij het gebruik v/d tent --> niet kunnen slapen
- Te veel extra gewicht (de kooi dan)
- Te veel extra "abnormale" krachten op het chassis waar de kooi aan bevestigd is.

Ben ik nou helemaal gek of zou het te doen zijn?

Groeten,

Frederik[/url]
Ik denk dat je zelf alle redenen om het niet te doen al opgesomt hebt; vooral het slapen lijkt me niet best gaan, bij iedere keer omdraaien gewiebel. en waar zit je als je overdag als je eens op een camping staat en het regent?
Een koepeltentje opzetten is toch zo gebeurd?
Als je rationeel denkt is het inderdaad zinloos... Maar als je rationeel denkt ga je ook niet met een 2cv op reis (Ga met een mobilhome, of een handige witte gezinswagen met airco en grote koffer)... Het lijkt me gewoon een fijn idee...

Een koepeltentje opzetten is inderdaad niet zo veel werk, maar als je de matrassen moet opblazen, slaapzakken uithalen ben je toch al rap even bezig. Terwijl bij de daktent het gewoon opentrekken is en je bed ligt er al gereed in. Het kan hem toch een uurtje per dag schelen, en voor mij dus al de moeite waard.

Het wiebelprobleem lijkt inderdaad het grootste probleem. Misschien dat een systeem met steuntjes dat wel kan oplossen... maar dan ben je daar weer een tijd mee aan het klooien en kan ik intussen toch weer gewoon een tent opzetten
:shock: :lol: :lol:

Ik droom verder... :roll:

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Re: daktent

Bericht door leo top » wo 12 jan, 2005 15:57

2cvFred schreef: :lol: :lol:

Ik droom verder... :roll:
Waar zouden we zijn zonder dromen....... :wink: :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Re: daktent

Bericht door Teun » wo 12 jan, 2005 16:05

leo top schreef:
2cvFred schreef: :lol: :lol:

Ik droom verder... :roll:
Waar zouden we zijn zonder dromen....... :wink: :wink: :wink:
Kan nog wel wat exclusieve dealers bedenken.....waar je zou willen zijn,..

helaas komt dat dromen daarna vanzelf toch weer..
vizueel cirkeltje..helaas..
Wat brengt morgen.???

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 12 jan, 2005 17:58

In je Eend slapen is geen optie ?
Afblijven.

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » wo 12 jan, 2005 19:45

Ik heb wel eens mijn surfplank (2 stuks) op mijn eend gehad en ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om er een aanhanger achter te doen ivm het rijgedrag.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 12 jan, 2005 20:43

Er zijn 2 betere opties, naar mijn mening:

1. Koop een Trabie. :wink:
Afbeelding

Maar nu 2, een serieuzere:

Waarom ga je niet voor de sleeper???
Afbeelding
Meer info: http://www.blaauw2cvcars.nl/Start/Dutch ... ijving.htm
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » wo 12 jan, 2005 21:10

Tja of koop een HY heb je in ieder geval slaapruimte genoeg :lol: :lol: :lol:

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 12 jan, 2005 21:12

Trabbi kopen, daktentje er af halen en op je eigen Eend zetten en de Trabbi aan mij geven.
Afblijven.

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Bericht door 2cvFred » wo 12 jan, 2005 21:42

Punky schreef:Er zijn 2 betere opties, naar mijn mening:

Maar nu 2, een serieuzere:

Waarom ga je niet voor de sleeper???
Afbeelding
Meer info: http://www.blaauw2cvcars.nl/Start/Dutch ... ijving.htm
Ok, wellicht de gemakkelijkste oplossing. Maar een aanhanger trekken of een klein (en in vergelijking) licht ding op je dak zetten gaat qua rijcomfort niet veel verschil maken. Bovendien is een aanhanger wel nogal onhandig als je van de verharde wegen gaat, bovendien kost het meer op tolwegen/ferrys (en ik ben dan nog geeneens een hollander :lol: :twisted: :lol: ) Idee is eventueel met de dakconstructie richting het Afrikaanse continent te trekken....

Alternatieven zijn uiteraard steeds welkom :)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 12 jan, 2005 21:51

Op de tolwegen in Frankrijk betaal je niks extra hoor. Op de ferry wel.

Maar als ik plop zo hoor, zijn de rijeigenschappen met een aanhanger beter als met een complete imperiaal. Ik zou zelf voor de aanhanger gegaan zijn. Kun je ook meer meenemen en afkoppelen op de plaats van bestemming. Hoef je niet steeds alles weer in te klappen ed.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 13 jan, 2005 20:45

Een sleeper is denk ik ook een van de beste oplossingen.

Ziet er ook nog eens behoorlijk leuk uit, en je kan alles gewoon achter je laten als je weg gaat! wel ff op slot!!
Alleen de aanschaf prijs is mij nog wat te hoog,
Dat is denk ik voor mij de grootste rede om toch gewooon maar elke keer ut tentje uit te zetten!!!!!
\Succes verder met dromen!!

Ik denk dat einsten ....einstein niet was als hij ook niet had gedagdroomd
2cv Vert Bambou '79

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 13 jan, 2005 20:47

GEDAGDROOMD, Sorry is dat wel goed zo??

Anders heb ik bij deze een nieuw werkwoord gemaakt!!
2cv Vert Bambou '79

Plaats reactie