traversebouten vooras

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

traversebouten vooras

Bericht door bartvds » ma 8 feb, 2010 15:00

Beste mensen,

Ik heb problemen met de voorasbouten. Ik heb de borglipjes terug plat geslagen en rond de kop van de bout alles schoongemaakt, aan de as zelf heb ik de schroefdraad ook schoongemaakt en goed geweekt met kruipolie. Ik heb 1 bout goed losgekregen maar de resterende 3 zitten muurvast, ik heb ze ook al verwarmd maar krijg ze niet los, de koppen zijn nu natuurlijk ook al wat afgerond. Kan ik de koppen er onderaan niet gewoon afslijpen en de as met de resterende bouten er langs boven afhalen?

Bart

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 8 feb, 2010 15:08

Heb je de bout verwarmd of de ruikte eromheen?

Als je de bout hebt verwarmd zal deze alleen maar uitzetten en zul je he idd niet loskrijgen!
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 feb, 2010 15:19

Je kunt het nog eens met een luchthamer of slagschroevendraaier proberen. Er zit vaak roest in de bussen waar de bout doorheen loopt en dat remt ook de beweging. Heb je de borgplaatjes echt goed terug geslagen, met een passende dop bijvoorbeeld. Zodat je zoveel mogelijk boutkop te pakken kunt krijgen Als je de kop beschadigd hebt kun je er een moer op lassen.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 feb, 2010 15:59

Wat ik heb gedaan is een afgevlakte dop gemaakt, want die lopen vaak wat afgerond naar binnen toe af. Oude momentsteutel er aan gehangen en daaronder potkrikje. Dit om de boel strak tegen de bout aangedrukt te houden, vervolgens met gestuurd geweld de boel los proberen te maken. Slachschroevendraaier is ook een optie, maar je kunt zo lastig meppen van onderaf.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » ma 8 feb, 2010 16:15

lassen kan ik niet, zou het niet lukken met onderaan de koppen af te slijpen en alles er langs boven door te halen? bouten ga ik toch vervangen,

groeten Bart.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 feb, 2010 18:11

Met doorslijpen loop je ook het risico dat je je chassis verkloot. Verder moet je dan gehele asbuis kunnen vewijderen en je moet goed gereedschap hebben om de bout dan alsnog los te krijgen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 17 feb, 2010 22:11

Dat zijn weleens lastige klusjes. Maar uiteindelijk gaat het je wel lukken.

Het materiaal rond de bout verwaren. Dus zoals gezegd niet de bout zelf. Met een simpel brandertje van de bouwmarkt lukt het prima. Het zelf ook zo een dingetje ervoor staan.

Flink in de WD40 spuiten. Laat het desnoods een nachtje intrekken. Met een luchttol moet het zeker lukken dan. En anders een flinke stalen buis op de sleutel zetten. Niet op een ratel, maar op zo een ijzeren stang die je ook op de dop kunt klikken. Anders zou je de ratel kapot kunnen maken.

Ik weet niet hoe je het chassis hebt staan. Of er bijvoorbeeld nog een koets of motor op staat. Maar als het mogelijk is, het geheel even op zijn kant zetten of omdraaien. Dan kun je er al veel beter bij.

Je kunt de koppen van de bouten er met een afbraamschijf wegslijpen. Dan houd je het chassis nog netjes. Met doorslijpen maak je vaak meer schade. Duurt wel even.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » do 18 feb, 2010 19:12

Als ik de koppen eraf slijp moet ik die bouten er toch langs boven kunnen uithalen hé? Ik heb ondertussen al vanalles geprobeerd maar krijg ze niet los, lassen kan ik niet en begint wel dringend te worden dat ik ze eruit krijg, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

2cv Michel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 183
Lid geworden op: do 10 feb, 2005 08:57
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Bericht door 2cv Michel » do 18 feb, 2010 19:50

Zoals hierboven vermeld niet de bout maar het lichaam rond de bout verwarmen
Dan langs onder met een zware hamer op de kop tikken (enkele keer)
dat heet schrikken is bij mij altijd al gelukt
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be

Gebruikersavatar
reiziger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 22:45
Locatie: Zoetermeer

Bericht door reiziger » do 18 feb, 2010 22:46

Dus: niet afslijpen en bovenlangs proberen. Het is het schroefdraad (da's veel lengte) dat vast zit.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 19 feb, 2010 19:06

Schroefdraad zit maar voor 1 cm in de as. Dus dat valt wel mee, maar hij moet wel los.
diverse Citroens, wat anders.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 19 feb, 2010 20:26

heb ik ook eens gehad
gewoon de koppen eraf geslepen
van boven de as eraf gepakt
en!!!!!!! toen kon ik gewoon met de hand de restanten er uit draaien!!!!!!!!!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 19 feb, 2010 21:47

Zoals gezegd: Er zit maar iets van 1 cm schroefdraad op de traversebouten. Dat zit in de as gedraaid. De rest totaan de kop van de bout is glad. Dus als de kop weggeslepen is, dan kun je de as er zo uithalen.

De tapeinden draai je er daarna met een griptang of waterpomp tang wel uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie