traversebouten vooras
traversebouten vooras
Beste mensen,
Ik heb problemen met de voorasbouten. Ik heb de borglipjes terug plat geslagen en rond de kop van de bout alles schoongemaakt, aan de as zelf heb ik de schroefdraad ook schoongemaakt en goed geweekt met kruipolie. Ik heb 1 bout goed losgekregen maar de resterende 3 zitten muurvast, ik heb ze ook al verwarmd maar krijg ze niet los, de koppen zijn nu natuurlijk ook al wat afgerond. Kan ik de koppen er onderaan niet gewoon afslijpen en de as met de resterende bouten er langs boven afhalen?
Bart
Ik heb problemen met de voorasbouten. Ik heb de borglipjes terug plat geslagen en rond de kop van de bout alles schoongemaakt, aan de as zelf heb ik de schroefdraad ook schoongemaakt en goed geweekt met kruipolie. Ik heb 1 bout goed losgekregen maar de resterende 3 zitten muurvast, ik heb ze ook al verwarmd maar krijg ze niet los, de koppen zijn nu natuurlijk ook al wat afgerond. Kan ik de koppen er onderaan niet gewoon afslijpen en de as met de resterende bouten er langs boven afhalen?
Bart
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
Je kunt het nog eens met een luchthamer of slagschroevendraaier proberen. Er zit vaak roest in de bussen waar de bout doorheen loopt en dat remt ook de beweging. Heb je de borgplaatjes echt goed terug geslagen, met een passende dop bijvoorbeeld. Zodat je zoveel mogelijk boutkop te pakken kunt krijgen Als je de kop beschadigd hebt kun je er een moer op lassen.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Wat ik heb gedaan is een afgevlakte dop gemaakt, want die lopen vaak wat afgerond naar binnen toe af. Oude momentsteutel er aan gehangen en daaronder potkrikje. Dit om de boel strak tegen de bout aangedrukt te houden, vervolgens met gestuurd geweld de boel los proberen te maken. Slachschroevendraaier is ook een optie, maar je kunt zo lastig meppen van onderaf.
Dat zijn weleens lastige klusjes. Maar uiteindelijk gaat het je wel lukken.
Het materiaal rond de bout verwaren. Dus zoals gezegd niet de bout zelf. Met een simpel brandertje van de bouwmarkt lukt het prima. Het zelf ook zo een dingetje ervoor staan.
Flink in de WD40 spuiten. Laat het desnoods een nachtje intrekken. Met een luchttol moet het zeker lukken dan. En anders een flinke stalen buis op de sleutel zetten. Niet op een ratel, maar op zo een ijzeren stang die je ook op de dop kunt klikken. Anders zou je de ratel kapot kunnen maken.
Ik weet niet hoe je het chassis hebt staan. Of er bijvoorbeeld nog een koets of motor op staat. Maar als het mogelijk is, het geheel even op zijn kant zetten of omdraaien. Dan kun je er al veel beter bij.
Je kunt de koppen van de bouten er met een afbraamschijf wegslijpen. Dan houd je het chassis nog netjes. Met doorslijpen maak je vaak meer schade. Duurt wel even.
Het materiaal rond de bout verwaren. Dus zoals gezegd niet de bout zelf. Met een simpel brandertje van de bouwmarkt lukt het prima. Het zelf ook zo een dingetje ervoor staan.
Flink in de WD40 spuiten. Laat het desnoods een nachtje intrekken. Met een luchttol moet het zeker lukken dan. En anders een flinke stalen buis op de sleutel zetten. Niet op een ratel, maar op zo een ijzeren stang die je ook op de dop kunt klikken. Anders zou je de ratel kapot kunnen maken.
Ik weet niet hoe je het chassis hebt staan. Of er bijvoorbeeld nog een koets of motor op staat. Maar als het mogelijk is, het geheel even op zijn kant zetten of omdraaien. Dan kun je er al veel beter bij.
Je kunt de koppen van de bouten er met een afbraamschijf wegslijpen. Dan houd je het chassis nog netjes. Met doorslijpen maak je vaak meer schade. Duurt wel even.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Zoals hierboven vermeld niet de bout maar het lichaam rond de bout verwarmen
Dan langs onder met een zware hamer op de kop tikken (enkele keer)
dat heet schrikken is bij mij altijd al gelukt
Dan langs onder met een zware hamer op de kop tikken (enkele keer)
dat heet schrikken is bij mij altijd al gelukt
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be
www.michelenmichel.be
Zoals gezegd: Er zit maar iets van 1 cm schroefdraad op de traversebouten. Dat zit in de as gedraaid. De rest totaan de kop van de bout is glad. Dus als de kop weggeslepen is, dan kun je de as er zo uithalen.
De tapeinden draai je er daarna met een griptang of waterpomp tang wel uit.
De tapeinden draai je er daarna met een griptang of waterpomp tang wel uit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987