Schrik!

Reparaties, modificaties en onderhoud
hano1963
Beginner
Beginner

Schrik!

Bericht door hano1963 » do 25 feb, 2010 07:39

Ik heb een paar maanden geleden een eendje cadeau gekregen van een vriend van mij. Het eendje had een geknikt chassis en de bodemplaten waren verrot. Ik ben zelf volkomen leek maar omdat ik het eendje gratis heb gehad en de techniek mij eenvoudig leek, besloot ik hem te gaan restaureren.
Bij een degelijk uitziend bedrijf met een RDW bordje op de gevel heb ik een offerte opgevraagd voor het vervangen van het chassis en de bodemplaten.
Het bedrijf heeft een grote ervaring met 2cv-tjes, dat wist ik al van jaren.
Ik heb hen uitgelegd dat ik het gedeeltelijk zelf wilde doen. Ik heb vervolgens het eendje bij mij in de garage uit elkaar gehaald en hem " kaal" gebracht bij de garage. Daar zei de monteur ineens dat er eerst een schouw had moeten plaatsvinden van de RDW, en dan had de eend compleet moeten zijn.
Ik was al teleurgesteld en zei dat ze hem dan maar weer in elkaar moesten zetten. Maar de monteur wist een oplossing en zou het wel regelen.

Nu zit er een nieuw chassis onder, maar het bedrijf heeft het oude chassisnummer eruit geslepen en in het nieuwe chassis gelast. Dat scheelde ook weer geld gaven ze aan. (wat ik niet merkte in de uiteindelijke factuur)
Nu lees ik ineens op dit forum hoe het officieel had gemoeten en dat is dus hier niet zo gedaan. Volgens het bedrijf kraait hier geen haan naar, maar ik lig er toch wel wakker van. Want ik lees hier dat ik dus nu een illegale auto heb. Stel nu dat ik ga rondrijden en ik krijg een ernstig ongeluk. Als dan de politie een technisch onderzoek zou doen en blijkt dat het een illegale auto is, dan keert de verzekering volgens mij niet uit....
En stel dat ik het eendje wil verkopen en de koper laat de auto keuren of de koper overkomt wat etc etc.

Ik heb een factuur liggen van het bedrijf waarop staat " vervangen chassis" met daarbij de prijs.
Totaal zou ik 2100 euro moeten betalen voor het vervangen van het chassis, de bodemplaten en wat andere klusjes zoals de remschijven slijpen en een stukje laswerk etc.
1000 euro heb ik al overgemaakt, de rest moet ik nog overmaken. Maar ik begin een heel naar gevoel te krijgen bij dit verhaal. :(

Rare is dus dat aan de ene kant het een beetje mijn eigen schuld is omdat ik het eendje al uit elkaar gehaald had en kaal aangeleverd heb, maar ik wist gewoonweg niet hoe dat werkte met de RDW. Dat hadden ze wel even mogen vertellen van tevoren. :?

Er is overigens niets aan te merken op de herkomst van het eendje voor zover ik weet.
Heeft er nog iemand tips? :idea:

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker

chassis

Bericht door Roadrunner » do 25 feb, 2010 07:44

2100 euro is zeker niet te veel voor een nieuw chassis en al het werk wat ze hebben gedaan. (afhankelijk van het merk van het chassis). In principe is jouw Eend nu omgekat, en dat mag eigenlijk niet. Alsnog naar de RDW gaan is geen optie, dus gewoon lekker gaan rijden en natuurlijk gelijk het restbedrag overmaken.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Ronald » do 25 feb, 2010 09:10

Als ik jou was, zou ik een wat preciezere omschrijving van de werkzaamheden verlangen. Zoals: "vervangen chassis + chassisnummer". Meer kun je nu niet doen denk ik zonder dat je in zéér moeizame verhalen terecht gaat komen.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Re: chassis

Bericht door Jheronimus » do 25 feb, 2010 09:23

Roadrunner schreef: Alsnog naar de RDW gaan is geen optie, dus gewoon lekker gaan rijden en natuurlijk gelijk het restbedrag overmaken.
Waardeloos advies. Als het je niet lekker zit zal er weinig plezier te beleven zijn en ben je niet tevreden over de werkzaamheden ga je ook niet betalen :?

Als je het de tijd en moeite waard vindt kun je rechtshulp of rechtsbijstand inschakelen om je opties te bekijken. Maar ik denk dat dit geen prettige zaak opleverd en een lange adem vergt.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eminence Grise » do 25 feb, 2010 09:33

ik zou dat item hier in ieder geval zo niet bespreken..... :shock:
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 25 feb, 2010 09:48

Dit is echt zo'n topic dat alles in zich heeft om eens flink uit de hand te lopen....

Jullie weten de regeltjes, dus geen namen noemen (ook geen verkapte namen of andere hints) en elkaar respecteren aub

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » do 25 feb, 2010 11:03

Kort en goed heb je nu gewoon een illegale auto. Als je zoals je al zelf veronderstelt een ongeluk krijgt met deze auto zou het wel eens heel naar kunnen aflopen voor je ivm de verzekering (de verzekering hoeft niks uit te keren) Je wilt niet weten wat je overkomt als je iemand aanrijdt al dan niet door jou schuld. Je gaat dan je leven lang betalen.

Wat nu te doen..........Heb jij opdracht gegeven tot het afhandelen van het chassis nummer ? heb je opdrachten zwart op wit ? Heb je eventueel de resten van het oude chassis nog etc etc.
Belangrijkste vraag heb je rechtbijstand ? Zo ja zou ik de siuatie daar aankaarten en hopen dat ze je willen helpen.

Dat er geen haan naar kraait klopt wel als je naar de apk gaat maar niet als je een ongeval krijgt of een technische controle.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 feb, 2010 11:50

Ik schrok wel heel erg van de opmerking van de garage. Mijn eend lag helemaal uit elkaar en heb toen RDW langs laten komen voor het laten schouwen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » do 25 feb, 2010 11:50

als je motor en bak en oude chassis no hebt is dat genoeg voor een identiteitsonderzoek en kun je naar de rdw voor herinslag in het oiude chassis, vervolgens kun je je nieuwe chassis laten keuren. Wel mooi k@t van die garage en als je alle opdrachten nog op papier hebt gewoon teruggaan. maar ga nu eerst eens gewoon zo naar ze toe en vertel dat het je niet lekekr zit.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 25 feb, 2010 11:56

Als je nu eens de RDW belt? Zonder namen te noemen.
Leg het hele verhaal uit en vraag wat je nu moet/kan doen. Vertel ook dat de garage misschien niet mee zal werken, aangezien het niet volgens de regeltjes is gegaan.
In theorie mag de RDW de auto in beslag nemen, aangezien ie omgekat is.
Maar ik hoop dat het bij jou niet zo zal gaan.
Eend voor allen, allen voor eend..

the Nosepicker
Moderator

Re: Schrik!

Bericht door the Nosepicker » do 25 feb, 2010 12:33

hano1963 schreef:Ik was al teleurgesteld en zei dat ze hem dan maar weer in elkaar moesten zetten. Maar de monteur wist een oplossing en zou het wel regelen.
Nu zit er een nieuw chassis onder, maar het bedrijf heeft het oude chassisnummer eruit geslepen en in het nieuwe chassis gelast. Dat scheelde ook weer geld gaven ze aan. (wat ik niet merkte in de uiteindelijke factuur)
Heeft de goede man/vrouw je gemeld dat zijn oplossing een illegale actie inhield?

Zo ja, dus heeft hij het wél gemeld (dat hij een chassisnummer over zou zetten, op een illegale manier, omkatten dus) en jij bent daarmee akkoord gegaan, dan zul je gewoon moeten betalen.

Zo nee, dan zou ik de zaak bij hem neerleggen, nog niet verder afbetalen en hém een nieuw legaal kenteken laten regelen.

Je kunt dan bij gebrek aan medewerking altijd nog aangifte tegen hem doen wegens omkatten van jouw auto zonder jouw toestemming.
Krijg je wel gez#k met de RDW, die nemen je kenteken in, maar je auto krijg je terug.
Was je wél op de hoogte, wist je van te voren wat hij ging doen, dan kun je het shaken en moet je hopen niet gesnapt te worden.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 25 feb, 2010 12:39

Even een vraagje ter verduidelijking, je schrijft:
hano1963 schreef:.............Rare is dus dat aan de ene kant het een beetje mijn eigen schuld is omdat ik het eendje al uit elkaar gehaald had en kaal aangeleverd heb, maar ik wist gewoonweg niet hoe dat werkte met de RDW. Dat hadden ze wel even mogen vertellen van tevoren. :?
Maar in OKTOBER 2009 schrijf je:
hano1963 schreef:.....................Ik heb op dit forum al erg veel gelezen over het vervangen van het chassis.................

..............Nu vraag ik me af of er een heel exacte technische beschrijving/instructie bestaat hoe de koets van het chassis te scheiden en weer terug. Een beschrijving van begin tot eind dus in detail dus.

Alles over het soort chassis en de RDW etc. weet ik inmiddels.
Het gaat mij dus om een zeer gedetailleerde technische beschrijving, het liefst in Jip en Janneketaal.
Dus, wist je wél of niet wat legaal was en wist je wel of niet wat die garage precies ging doen?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

hano1963
Beginner
Beginner

Bericht door hano1963 » do 25 feb, 2010 13:47

the Nosepicker schreef:Even een vraagje ter verduidelijking, je schrijft:
hano1963 schreef:.............Rare is dus dat aan de ene kant het een beetje mijn eigen schuld is omdat ik het eendje al uit elkaar gehaald had en kaal aangeleverd heb, maar ik wist gewoonweg niet hoe dat werkte met de RDW. Dat hadden ze wel even mogen vertellen van tevoren. :?
Maar in OKTOBER 2009 schrijf je:
hano1963 schreef:.....................Ik heb op dit forum al erg veel gelezen over het vervangen van het chassis.................

..............Nu vraag ik me af of er een heel exacte technische beschrijving/instructie bestaat hoe de koets van het chassis te scheiden en weer terug. Een beschrijving van begin tot eind dus in detail dus.

Alles over het soort chassis en de RDW etc. weet ik inmiddels.
Het gaat mij dus om een zeer gedetailleerde technische beschrijving, het liefst in Jip en Janneketaal.
Dus, wist je wél of niet wat legaal was en wist je wel of niet wat die garage precies ging doen?
Ik dacht indertijd dat ik alles wist. En ik wist dat er een RDW keuring zou moeten plaatsvinden. En ik had alles uitgezocht over wat voor soort chassis het zou moeten worden. Ik wist alleen niet van dat schouwen vooraf.
Als ik had geweten dat dit zo,n gesodemieter zou kunnen opleveren had ik natuurlijk die schouw van tevoren laten doen.
Ik had me er wat beter in moeten verdiepen, maar dat is de koe in z,n kont kijken en als ik bij een RDW erkende garage met heel veel ervaring met eendjes het laat uitvoeren dan mag ik er toch vanuit gaan dat hij dit beter weet dan ik? Ik rij al 26 jaar leaseauto's en had werkelijk geen enkele ervaring hierin.
Aanvankelijk dacht ik het zelf wel te kunnen doen, maar al snel had ik door dat ik niet de technische kennis had om die wissel te doen. Ook verder dus niet uitgezocht hoe of wat en het aan de garage overgelaten.
Kortom, ik had ergens de bel horen luiden maar...

Ik heb overigens vandaag gebeld met de RDW en het me goed laten uitleggen. Ik ga toch die keuring proberen want zo heel hopeloos ziet het er nou ook weer niet uit. Het zou zelfs kunnen dat ze alsnog het nummer erin slaan.
Misschien scheelt het nog per keuringsstation? Voor mij is in ieder geval geen optie om zo rond te gaan rijden.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 25 feb, 2010 14:35

Dat is helder.
Het was ook zeker niet als aanval bedoeld, maar als vraag, wat wist je wel en wat niet.

Mijn andere vraag (heeft de garage van te voren verteld wát ze precies zouden doen, ofwel wist je dat er iets illegaals zou gaan gebeuren?) is ook bedoeld om je verder te helpen;
hebben ze dit niet expliciet benoemd, of hebben ze zelfs gezegd dat het allemaal wel klopte wat ze zouden doen, dan kun je verhaal gaan halen bij die garage en hén wat extra werk laten doen.
Je mag namelijk verwachten dat een garage met ervaring op dit vlak je op de hoogte stelt van de wettelijke procedures en van wat zij gaan doen.

Wordt er gezegd dat alles legaal klopt wat ze gaan doen, dan mag je er vanuit gaan dat het ook echt klopt.
Wordt er gezegd dat ze "hamertje tik" gaan spelen, dan heb je nog de keuze om het wel of niet te laten doen.

Succes in ieder geval!
Douglas Adams

TB
Moderator

Bericht door TB » do 25 feb, 2010 15:19

Bijzonder zeg. Dit is duidelijk niet de manier zoals je het van de garage verwacht. Het bewuste bedrijf kan er serieus gedonder mee krijgen.

Zeker omdat je schrijft dat het een Bovag bedrijf is. De Bovag zou je ook nog in kennis kunnen stellen. Als je zover wilt gaan tenminste.

Feitelijk hebben ze illegale dingen gedaan. Of jij er wel of niet van afwist, dit mag men gewoon niet doen.

Bij het RDW kun je een hoop voor elkaar krijgen. Wees eerlijk, leg alles uit en respecteer die mensen daar. Dan zou het zomaar goed kunnen komen. Foto's van de staat voor de chassiswissel zouden weleens van pas kunnen komen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie