Reparatie vloerplaat en voetenbak

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Reparatie vloerplaat en voetenbak

Bericht door Boudewijn » do 4 mar, 2010 23:19

Ik ben zondag begonnen met een roestplekje aan de rechter zijde bij de regengoot bij te werken.
Het ijzer onder de roest bleek nog goed te zijn, maar nadat ik 5 mm plamuur verwijderd had bleek er toch een gat in de dorpel te zitten (hier zat dus geen roest aan de buitenkant). Daarna maar eens gaan controleren hoe de dorpel aan de binnenzijde van de koets was. Ook daar was met een schroevendraaier makkelijk doorheen te steken. Inmiddels heb ik een nieuwe vloerplaat gehaald en een stuk dorpel had ik nog liggen. Bij het verder schoonmaken en weg slijpen van de vloerplaat, bleek er echter ook een gaatje in de voetenbak te zitten. Ik heb het gaatje in de voetenbak groter gemaakt zodat al het rotte materiaal weg is. Achter de plaat blijkt echter nog een plaat te zitten. Waarschijnlijk heeft men dus al een keer de voetenbak gerepareerd zonder de oude plaat weg te halen. Ook aan de onderzijde vertoont de voetenbak wat rotte plekken waar deze vast zit op de vloerplaat.
Moet ik nu de koets er af halen en een geheel nieuwe voetenbak er in lassen of kan ik volstaan met het weghalen van de slechte delen en hier nieuwe delen in lassen? Dit lijkt mij niet z'n probleem te zijn alleen hoe doe ik dat dan daar waar de voetenbak op het chassis ligt?
Aan de andere kant (bestuurderskant) heb ik met een schroevendraaier zitten steken maar lijkt de voetenbak en de bodemplaat nog hard te zijn. Alleen de dorpel heeft een rotte plek aan de binnen zijde net onder de bevestiging van het deur scharnier.
Hierbij wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij ook nog opviel is dat de koets rechtstreeks op het chassis is geplaatst dus zonder een kunststof strip er tussen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 5 mar, 2010 07:33

Ik zou denk ik de hele voetenbak vervangen. Weet je zeker dat het goed is en kun je meteen die strip monteren die tussen de koets en het chassis moet.

Is natuurlijk wel veeeeeeeeeel meer werk.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Reparatie vloerplaat en voetenbak

Bericht door dyane_maniac » vr 5 mar, 2010 10:38

Boudewijn schreef:Ik heb het gaatje in de voetenbak groter gemaakt zodat al het rotte materiaal weg is. Achter de plaat blijkt echter nog een plaat te zitten. Waarschijnlijk heeft men dus al een keer de voetenbak gerepareerd zonder de oude plaat weg te halen.
over de voetenbak: dat is een soort driehoekige koker, je hebt dus een binnen en buiten voetenbak! (weet niet of je dat bedoelde)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: do 9 apr, 2009 14:45
Locatie: vlijmen

vloerplaat

Bericht door henk.beton » vr 5 mar, 2010 15:19

Hoi Boudewijn,
Wat betreft de platen,Ik zo alles vervangen en meteen goed maken,
anders zit je de volgende keer er weer mee te kijken.
Als je het ineens goed aanpakt ben je er voorgoed vanaf.
Veel succes ermee en ik blijf het volgen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: vloerplaat

Bericht door dyane_maniac » vr 5 mar, 2010 15:24

henk.beton schreef: Als je het ineens goed aanpakt ben je er voorgoed vanaf.
nou, voorgoed is ook weer een groot woord :wink: :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 5 mar, 2010 17:36

Je weet in iederrgeval wat je startpunt is. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 5 mar, 2010 18:21

Op de één of andere manier roesten bij mijn eend
de door nieuwe plaat vervangen delen harder dan de originele.
Ook de reparaties die ik her en der met oude donorplaat gedaan heb houden zich goed.
Terwijl daar waar ik nieuwe stukjes gebruikt heb wel roest opduikt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 5 mar, 2010 20:07

Volgende keer zincor kopen of beter plaatstaal. Zo heb ik in jan 2007 nieuwe plaat gekocht voor het repareren, deze plaat staat gewoon in de garage en is nog steeds niet geroest. Mijn neefje kocht een paar maanden geleden ook een stuk plaat en deze is van merkbaar slechtere kwaliteit en de roest is nu al overal zichtbaar.

Verder is het normaal dat het werk wat je last eerder roest door het smelten en veranderen van de structuur.

Davitamol
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 22:28
Locatie: Venlo

Bericht door Davitamol » vr 5 mar, 2010 20:08

hoi boudewijn

Dat is jammer om te horen dat er al iemand flink aan je eend heeft zitten knutselen, je komt altijd meer tegen als de bedoeling is.

succes

en tot in gemert
eenden gekte is toegeslagen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Reparatie vloerplaat en voetenbak

Bericht door Boudewijn » vr 5 mar, 2010 22:23

dyane_maniac schreef:over de voetenbak: dat is een soort driehoekige koker, je hebt dus een binnen en buiten voetenbak! (weet niet of je dat bedoelde)
Het gat zit binnen (vierde foto het rechthoekig uitgeslepen deel, het rode is de binnenzijde van de voetenbakbalk) het stuk plaat daar onder (wat dus op het chassis rust) is ook voor een deel aangetast maar één centimeter verder is de plaat nog goed. Als het alleen om de plaat die buiten het chassis uit steekt zou gaan, dan zou ik er gemakkelijk een stuk uit kunnen slijpen en een nieuw deel in lassen, maar nu zou ik dus de gehele voetenbak moeten vervangen omdat een stukje van 2 bij 2 cm dat op het chassis rust niet goed meer is.
Natuurlijk heeft iedereen die zegt dat je beter de koets er af kunt halen en alles in een keer goed aanpakken gelijk, maar daar zijn nogal wat bezwaren aan verbonden.
Bezwaar 1: Ik kan niet met de eend naar de A-markt. :(
Bezwaar 2: Ik kan geen ritten mee rijden. :cry:
Bezwaar 3: Ik kan niet met de eend naar mijn werk en moet dus de auto van mijn vrouw lenen omdat er toch brood op de plank moet komen. :roll:
Bezwaar 4: ik moet mij haasten om vóór Citro mobiel de eend weer in elkaar te hebben. :lol:
Bezwaar 5: Als het opendakkenweer is kan ik niet rijden. :wink:

Maar nu even serieus, ik zal zondag eens gaan kijken hoe de rest van de koets er bij staat en eens kijken of ik niet een manier kan bedenken om het deel dat op het chassis rust toch kan vervangen zonder de koets er af te halen. Moet de koets er toch af, dan zal ik eerst de zolder op moeten ruimen om daar plaats te maken om de plaatdelen en de banken te stallen. De motorkap krijg ik denk ik niet via de vlisotrap naar boven dus die zal ik in de tuin moeten stallen.
Ik hou jullie op de hoogte.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 6 mar, 2010 13:30

als je die buitenplaat van de voetenbak wilt vervangen (al is het maar een klein deel) loont het echt de moeite de koets los te halen. je hoeft niet noodzakelijkerwijs al het plaatwerk los te halen. anders kom je er zo slecht bij met het lassen!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 mar, 2010 16:50

Als je hem al losschroeft en met een paar kriksteunen wat omhoog zet voren iets vrij van het chassis kan dat al helpen. Soms kun je ook de binnenplaat insnijden en omhoog buigen. Hierdoor heb je meer ruimte om te werken. De onderplaat lassen daarna de bovenplaat weer terug buigen en weer dicht lassen.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 7 mar, 2010 08:02

Hoi Boudewijn,
Jammer dat je zoveel onvoorzien werk hebt aan die wagen.
Maar kun je niet beter alles nu maar in een keer goed aanpakken, dus koets los van chassis en dan alles in één keer doen?
Dan moet Lianne maar zolang met de fiets naar het werk. Het wordt nu toch voorjaar , dus op de fiets is dan best lekker. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 10 mar, 2010 22:17

Helaas nog geen tijd gehad om naar de eend te kijken, maar zaterdag wel naar de 2cv club geweest. Ik kreeg daar te horen dat iedereen daar werkt volgens de methode van AZL57 dus de binnenbak openslijpen en dan van hieruit een nieuw stuk in de buitenbak lassen en de binnenbak weer dicht lassen.
Ik voel er zelf meer voor om de gehele voetenbak te vervangen, maar kan dit met de koets op het chassis? volgens mij moet dat kunnen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 11 mar, 2010 09:47

Ja maar ondersteun dan chassis en dorpels zodat ze niet kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Als je de hele bak zo eruit haalt kan de carrosserie zakken en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie