Probleem met chassis en kenteken

Reparaties, modificaties en onderhoud
rene1811
Beginner
Beginner

Probleem met chassis en kenteken

Bericht door rene1811 » zo 7 mar, 2010 18:43

Wie kan mij helpen?

Ik heb gisteren een 2cv6 club gekocht van 1986. Het chassis is waarschijnlijk vervangen in 2004 of 2005 en nog keihard. Het chassisnummer is ingeslagen op de chassisbalk rechtsvoor.
Het kentekenbewijs is nog geel, dus dit zou inhouden het originele kenteken uit 1986 met een vrij recent chassis. Dan hoor ik toch geen geel kenteken te hebben maar het nieuwe groene kenteken.

Ik heb de verkoper gevraagd mij het chassisnummer te mailen of er een foto van te maken zodat ik kan controleren of het chassisnummer niet handmatig is ingeslagen.

Stel het chassisnummer op de chassisbalk en op het kenteken komen overeen, maar het chassisnummer is door een hobbyist ingeslagen, kan ik dan nog een officieel ingeslagen nummer van de rdw krijgen? Of moet ik op zoek gaan naar een andere eend.

Het voordeel is ik haal de auto pas a.s. zaterdag op en heb nog geen geld overgemaakt of aanbetaald en ook niks heb ondertekend dus ik kan er nog onderuit komen.

Wie kan er duidelijkheid voor mij scheppen?

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 7 mar, 2010 19:01

Met een zelf ingeslagen nummer zou ik me niet naar de RDW begeven...

Als de RDW het nummer inslaat opdezelfde plaats als op de papieren vermeld staan, krijg je geen nieuwe papieren, maar aangezien je het nummer niet op dezelfde plek krijgt zonder de aandrijfas te verwijderen kiest de rdw meestal een andere plek.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » zo 7 mar, 2010 19:08

als je chassisnummer rechtsvoor staat en dat ook zo vermeld is in je papieren, dan lijkt mij niet dat er zoveel aan de hand is. je kan nog kijken of de dubble chevron voor en achter het nummer is ingeslagen, trouwens ook iets wat zelf ingeslagen kan worden...

maar bij twijfel gewoon niet doen, dan slaap je rustiger :wink: .
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Re: Probleem met chassis en kenteken

Bericht door Ronald » zo 7 mar, 2010 19:14

rene1811 schreef:Stel het chassisnummer op de chassisbalk en op het kenteken komen overeen, maar het chassisnummer is door een hobbyist ingeslagen, kan ik dan nog een officieel ingeslagen nummer van de rdw krijgen?
Nee, in principe niet. De RDW kan namelijk niet achterhalen of dit wel de originele eend is.
Verder heeft de RDW de gewoonte om het chassisnummer niet opnieuw in te slaan, maar om met een graveerstiftje ergens anders (achterpoot bijv.) een nieuw nummer te graveren. Ik weet niet hoe ze dat met nieuwe en losse chassis doen, misschien dat het daar wel op dezelfde plaats gebeurd. Maar dit herken je gelijk vanwege de slechte leesbaarheid :(
Wat betreft die gele of groene kentekenbewijzen kan ik je in ieder geval niets zinnigs zeggen.
Wel dat het voor de APK keuring niet uitmaakt. Als de keuringsmeester het (juiste) chassisnummer maar op de juiste plaats vind. Hoe de verzekering reageert in geval van een ongeluk (als je betrapt wordt) ook niet. Maar je hebt denk ik zelf ook wel weinig fantasie nodig om te bedenken hoe ze zich dan onder een claim zouden kunnen uitwerken.
Met zelf ingeslagen nummers kun je je m.i. enkel succesvol verweren als je kunt aantonen dat die chassiswissel voor 2000 heeft plaatsgevonden, toen waren deze regels namelijk nog niet van kracht. Of met een eend van voor 1970, toen sloeg Citroën ze zelf ook nog lutraak met de hand in.

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 7 mar, 2010 19:49

Als ik het zo lees dan ben ik haast wel zeker dat het een zelf ingeslagen nummer is. Zo werd het nou eenmaal veel gedaan, correct is anders. Tegenwoordig is het een hot item, maar voorheen minder.

Het RDW slaat het nummer vaak op een van de achterpoten in (lekker makkelijk) en dan staan er ook rdw merktekens voor en achter het nummer.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

rene1811
Beginner
Beginner

Bericht door rene1811 » zo 7 mar, 2010 20:13

Zou het mogelijk kunnen zijn dat de koets is overgezet op een origineel chassis uit 1986? Ik hoop niet dat dit een sloperd wordt, dat zou zonde zijn, want het is verder een hele gave eend.

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Ronald » zo 7 mar, 2010 21:07

Tuurlijk kan dat. Om de doodeenvoudige reden dat zo'n beetje alles mogelijk is.
Maar hoe waarschijnlijk is het als een chassis van halverwege de jaren 80, in 2010 nog 'klokgaaf' is? Normaal gesproken, bij normaal gebruik, gaan die ong. 20 jaar mee.
En goed beschouwd is het natuurlijk ook niet misdadig om zo'n chassis te verwisselen, hè? Het is net zoals TB zegt; het is pas sinds kort een 'hot item'.... Je zou ze denk ik niet de kost willen geven die niet helemaal volgens de (huidige) RDW-regels rondrijden. Maar het is aan jou om een afweging te maken of je dat risico wilt lopen.
En dan bedoel ik het risico tussen dat die schattige lelijke eendjes zelden echt gecontroleerd worden en het risico dat een oplettende verzekeringsagent bij een schadegeval (met letsel!?!) dat nummer laat controleren.... En daar zal verschillend over gedacht worden, en daar zal dan ongetwijfeld ook de 'netheid' van dat nummer een rol in meespelen.
Maar post anders die foto hier eens, als je hem binnen hebt.
Dat 'praat' wat makkelijker.

rene1811
Beginner
Beginner

Bericht door rene1811 » zo 7 mar, 2010 21:58

Zal ik zeer zeker doen, ik hoop dat ik hem snel binnen heb

rene1811
Beginner
Beginner

Bericht door rene1811 » ma 8 mar, 2010 08:14

Dit is het chassisnummer en volgens mij met de hand ingeslagen omdat ik het oude chassisnummer eronder kan zien.
Laatst gewijzigd door rene1811 op ma 8 mar, 2010 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 8 mar, 2010 09:18

Ik vind het nummer niet overtuigend, lijkt inderdaad een 2e nummer onder te staan maar dan zou het geen nieuw chassis zijn geweest bij het vervangen maar een 2e hands of reeds gebruikt :?:
Ik geloof dat ik in een ander draadje de tip had gegeven om rekeningen van de chassiswissel te vragen, die heb je waarschijnlijk niet gekregen?
Verder ook niets van de douane/RDW oid?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Ronald » ma 8 mar, 2010 09:53

Dit nummer is volgens mij iets te scheef om origineel te zijn.
En ik heb zojuist een PM naar je gestuurd Rene.

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » ma 8 mar, 2010 11:16

Is geen origineel nummer en dus een "omgekatte" eend. Dit kan zoals hierboven geschreven nare gevolgen hebben mbt de verzekering en/of bij een technische controle.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Captain Krimson » ma 8 mar, 2010 13:49

begin 2001 heeft de RDW bij mijn eend bij chassis-wissel het nummer met een pons apperaat onder de rechter stoel ingeslagen. Dat is nauwelijks meer zichtbaar trouwens. Volgens de laatste apk zichtbaar genoeg.

rene1811
Beginner
Beginner

Bericht door rene1811 » ma 8 mar, 2010 20:17

Ik heb besloten van de koop af te zien, gelukkig was de verkoper heel begrijpend. De zoektocht naar een eend gaat verder

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » ma 8 mar, 2010 21:07

rene1811 schreef:---, gelukkig was de verkoper heel begrijpend.
dat zegt al genoeg...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie