collector 2cv

Plaats reactie
karsten2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 mar, 2010 17:53
Locatie: duffel

collector 2cv

Bericht door karsten2cv » do 1 apr, 2010 20:58

hallo iedereen, onlangs heb ik een wrak van een rode 2cv6 spécial terug gevonden, ik heb wat rondvraag gedaan vanwie ze was en heb de eigenaar gevonden... de eigenaar is het aan het overwegen om die 2cv te restaureren, maar zijn probleem is dat hij niet goed weet hoe er zelf aan te beginnen... nu heb ik mijn hulp aangeboden om de motor op punt te krijgen.. na 15 jaar in een bos staan is het ook al niet zo makkelijk om terug te starten... ik hoor onlangs van een maat dat ik moet beginnen met de collecteur eraf te halen voor het starten en opkuisen, want anders kan het slecht aflopen voor het motortje(vastlopen)
maar, waar zit de collecteur? hoe is die eraf te krijgen? én hoe moet ik de collecteur opkuisen?

met vriendelijke groet, Karsten...
al van mijn 6 jaar, weet ik in welke auto ik mijn jaren zal slijten...

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 1 apr, 2010 21:39

De collecteur is het spruitstuk. Dit zorgt ervoor dat het benzinemengsel in de cilinders komt en de verbrande gassen er weer uit kunnen. Het is het ding dat bestaat uit vier buizen en op de cilinderkoppen gemonteerd zit. Op het spruitstuk zit de carburator.

Het spruitstuk kan vanbinnen beginnen roesten, die roest kan vrij komen bij het starten en in de cilinders terecht komen. Al zal de roest nooit in grote stukken vrijkomen en dus geen schade aanrichten. Wel kan je zo controleren of er misschien al vuil of roest in de cilinderkoppen en cilinders zit.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » do 1 apr, 2010 22:06

toen ik na 12 jaar mijn eendje starte liep hij vast door roest uit het spruitstuk
en hij heeft altijd binnen gestaan
dus wel ff doen!!!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 2 apr, 2010 09:21

En de koppen eraf halen is ook geen luxe. Je kunt ook hier controleren op roest en roet. Tevens kun dan even lekker de cylinders insmeren met olie.
Een vriend heeft ook ooit een vastloper gehad bij een lang stilstaande eend.
Bij mijn broer hebben we een motor ingebouwd die jarenlang onder een afdak in de tuin had gelegen. Na een poets en oliebahandeling heeft die altijd mooi gelopen. Er kwam zeker 2 handen vol zooi uit cylinders en spruitstuk.
Succes
diverse Citroens, wat anders.

karsten2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 mar, 2010 17:53
Locatie: duffel

Bericht door karsten2cv » vr 2 apr, 2010 20:03

maar hoe kuis ik dan dat spruitstuk best uit? een maat van mij denkt dat laten zandstralen de beste manier is, maar dan moet ik naar een specialist gaan, en het 'restauratieproces' mag niet echt teveel kosten... zijn er nog andere manieren om dit te doen?
al van mijn 6 jaar, weet ik in welke auto ik mijn jaren zal slijten...

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 2 apr, 2010 23:04

Gewoon rechtop zetten en er eens met een hamer tegen kloppen dan is het meeste wel eruit. Eventueel nog even met een flessenreiniger erdoor ;-)
Niet moeilijker doen dan nodig.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie