hallo iedereen, onlangs heb ik een wrak van een rode 2cv6 spécial terug gevonden, ik heb wat rondvraag gedaan vanwie ze was en heb de eigenaar gevonden... de eigenaar is het aan het overwegen om die 2cv te restaureren, maar zijn probleem is dat hij niet goed weet hoe er zelf aan te beginnen... nu heb ik mijn hulp aangeboden om de motor op punt te krijgen.. na 15 jaar in een bos staan is het ook al niet zo makkelijk om terug te starten... ik hoor onlangs van een maat dat ik moet beginnen met de collecteur eraf te halen voor het starten en opkuisen, want anders kan het slecht aflopen voor het motortje(vastlopen)
maar, waar zit de collecteur? hoe is die eraf te krijgen? én hoe moet ik de collecteur opkuisen?
met vriendelijke groet, Karsten...
collector 2cv
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 28 mar, 2010 17:53
- Locatie: duffel
collector 2cv
al van mijn 6 jaar, weet ik in welke auto ik mijn jaren zal slijten...
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
De collecteur is het spruitstuk. Dit zorgt ervoor dat het benzinemengsel in de cilinders komt en de verbrande gassen er weer uit kunnen. Het is het ding dat bestaat uit vier buizen en op de cilinderkoppen gemonteerd zit. Op het spruitstuk zit de carburator.
Het spruitstuk kan vanbinnen beginnen roesten, die roest kan vrij komen bij het starten en in de cilinders terecht komen. Al zal de roest nooit in grote stukken vrijkomen en dus geen schade aanrichten. Wel kan je zo controleren of er misschien al vuil of roest in de cilinderkoppen en cilinders zit.
Het spruitstuk kan vanbinnen beginnen roesten, die roest kan vrij komen bij het starten en in de cilinders terecht komen. Al zal de roest nooit in grote stukken vrijkomen en dus geen schade aanrichten. Wel kan je zo controleren of er misschien al vuil of roest in de cilinderkoppen en cilinders zit.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
En de koppen eraf halen is ook geen luxe. Je kunt ook hier controleren op roest en roet. Tevens kun dan even lekker de cylinders insmeren met olie.
Een vriend heeft ook ooit een vastloper gehad bij een lang stilstaande eend.
Bij mijn broer hebben we een motor ingebouwd die jarenlang onder een afdak in de tuin had gelegen. Na een poets en oliebahandeling heeft die altijd mooi gelopen. Er kwam zeker 2 handen vol zooi uit cylinders en spruitstuk.
Succes
Een vriend heeft ook ooit een vastloper gehad bij een lang stilstaande eend.
Bij mijn broer hebben we een motor ingebouwd die jarenlang onder een afdak in de tuin had gelegen. Na een poets en oliebahandeling heeft die altijd mooi gelopen. Er kwam zeker 2 handen vol zooi uit cylinders en spruitstuk.
Succes
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 28 mar, 2010 17:53
- Locatie: duffel
maar hoe kuis ik dan dat spruitstuk best uit? een maat van mij denkt dat laten zandstralen de beste manier is, maar dan moet ik naar een specialist gaan, en het 'restauratieproces' mag niet echt teveel kosten... zijn er nog andere manieren om dit te doen?
al van mijn 6 jaar, weet ik in welke auto ik mijn jaren zal slijten...