De 9 gaten in het Chassis (grote!)

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

De 9 gaten in het Chassis (grote!)

Bericht door gillis » za 9 feb, 2008 17:42

ik kan niet echt iets vinden over de grote gaten die ik vaker zie op andere foto's. Staan niet allemaal op de site van Jeroen Cats bij chassisgaatjes dus lijken niet standaard.

Ze zijn ter grote van de gaten die op de bodemplaat zit om het chassis en de cabine aan elkaar te houden (vaak zo'n hard plastic afdek kapje).

Het lijkt mij handig om deze ook ter behandeling van mijn chassis.
maar hoe groot en zijn er standaard afdek doppen (beter dan die harde die op de bodemplaat gebruikt worden).

En wat voor soort boor of iets zou ik die gaten kunnen maken?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 9 feb, 2008 18:10

Die grote gaten komen alleen voor in de latere chassis. Die zijn erin gekomen nadat Citroen een hoop rotte chassis in garantie heeft moetten vervangen. Het zijn dezelfde formaat gaten en doppen als die in de vloerplaten. Er bestaan gatenzagen voor metaal. Voor de precieze plaats moet je toch even kijken en meten bij een auto met een recenter chassis.
diverse Citroens, wat anders.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 9 feb, 2008 19:01

Hiervoor gebruik je plaatboren, een spitse boor in omgekeerde kegelvorm.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 10 feb, 2008 01:11

oh, onder "latere" wordt geen 81, 84 of 86 gerekend (dat is wat ik onder handen heb gehad)...leek me best laat...maar pas aan het einde…dan na 86 of zo?!

Dan zij de doppen het zelfde als die op de bodem platen?
Zijn er nog andere doppen die toevallig passen en soepeler blijven om het zelfde doel te dienen? Bij mij zijn ze zo stug en hard dat ik ze er niet meer terug op krijg, dan liggen ze er meer op dan dat ze er in klemmen...
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 10 feb, 2008 08:42

Er zijn diverse maten doppen te koop, de mijne komen bij een carosseriebedrijf vandaan, omdat ze niet standaard bij het vervangingschassis zaten.

Als het je alleen om het inwendig behandelen haat, kun je toch ook een veel kleiner gaatje boren en daar een ML dopje in drukken?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 10 feb, 2008 18:58

Bertje Beige schreef:Er zijn diverse maten doppen te koop, de mijne komen bij een carosseriebedrijf vandaan, omdat ze niet standaard bij het vervangingschassis zaten.

Als het je alleen om het inwendig behandelen haat, kun je toch ook een veel kleiner gaatje boren en daar een ML dopje in drukken?
Dat kan natuurlijk ook, ik wilde met oatrol in de weer...of grote of kleine gaten nu handig zijn weet ik dan eigenlijk ook niet, heb nog niet echt een goed idee over hoe ik de oatrol er in wil spuiten.

Maar je hebt gelijk die grote gaten zijn misschien helemaal niet nodig, dacht alleen dat het onderdeel was van een standaard methode om de binnen kant te behandelen.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 10 feb, 2008 23:23

Door die grote gaten kun je wel zien wat je doet in het chassis.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 11 feb, 2008 20:10

ML gaten kun je trouwens beter niet boren, maar er beter met een priem in slaan, dan krijg je geen boorsplinters (heb ik geleerd op het forum en is inderdaad wel logisch).
Grote gaten werken wel lekker bij het behandelen, maar als ze er niet hadden ingezeten, had ik ze er ook niet zo groot ingemaakt.
Gewoon een klein gaatje en dan spuitbussen met een slangetje eraan moet volgens mij prima kunnen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 11 feb, 2008 22:22

Of zoals een kennis. Chassis vol laten lopen met tectyl en dan een dag later ding scheef zetten en weer uit laten lekken. Dan zit het er zeker goed in.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 17 feb, 2010 22:25

Bertje Beige schreef:ML gaten kun je trouwens beter niet boren, maar er beter met een priem in slaan, dan krijg je geen boorsplinters (heb ik geleerd op het forum en is inderdaad wel logisch).
Grote gaten werken wel lekker bij het behandelen, maar als ze er niet hadden ingezeten, had ik ze er ook niet zo groot ingemaakt.
Gewoon een klein gaatje en dan spuitbussen met een slangetje eraan moet volgens mij prima kunnen.
Is wat van te zeggen. Maar als je daarna toch met ML aan de gang gaat dan roest het volgens mij niet meer. Die splinters komen dan ook onder de ML te zitten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 18 feb, 2010 18:08

AZL57 schreef:Of zoals een kennis. Chassis vol laten lopen met tectyl en dan een dag later ding scheef zetten en weer uit laten lekken. Dan zit het er zeker goed in.
JUIST! Heb je ook geen gaten nodig waar dan weer perongeluk allemaal zooi in kan komen!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 18 apr, 2010 11:24

Je zal niet de eerste zijn die er zijn sleutel 11 in kwijt raakt :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 apr, 2010 14:02

Wat moet je dan met een sleutel 11 in dat gat???
Je kunt er ook een andere maat ingooien :-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 18 apr, 2010 21:22

Ik ben op zoek naar 3 van die doppen, wie weet waar je deze kunt krijgen?

Plaats reactie