starten met warme motor

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Cees2CV6
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 apr, 2010 22:30

starten met warme motor

Bericht door Cees2CV6 » di 27 apr, 2010 22:34

Hallo,
mijn eend (1972, 2CV6) start slecht met warme motor. Koude motor geen probleem. Kan dit b.v. gasvorming zijn in de caburateur? Na kwartiertje afkoelen met de motorkap open start hij weer!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 27 apr, 2010 22:38

Hoe start je je warme motor?

Iedere eend heeft z'n eigen nukken maar normaal gesproken bij warme motor:
Vol gas geven en starten tot hij loopt.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 27 apr, 2010 22:44

Inderdaad gewoon plankgas en vooral niet pompen en dan doorstarten zou moeten werken. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een slechte bobine hebt en dat geeft ook problemen bij warm starten.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 apr, 2010 18:45

Storing klinkt bekend als een slechte bobine.

Probeer eerst een plankgas te starten, als dit niet werkt dan een andere bobine monteren. Als je deze niet hebt, dan kun je de stekkertjes op de bobine eens wisselen. Start ie dan wel, dan moet je zeker de bobine vervangen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Cees2CV6
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 apr, 2010 22:30

slecht starten bij warme motor

Bericht door Cees2CV6 » do 29 apr, 2010 21:41

De bobine heb ik al vervangen, probleem blijft. Plankgas starten helpt niet, gewoon wachten totdat de motor iets is afgekoeld!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 29 apr, 2010 23:27

Voor een nieuwe of een tweedehandse bobine?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Re: slecht starten bij warme motor

Bericht door badmuts » wo 5 mei, 2010 12:10

Cees2CV6 schreef:De bobine heb ik al vervangen, probleem blijft. Plankgas starten helpt niet, gewoon wachten totdat de motor iets is afgekoeld!
Hoogste tijd om kleppen te stellen! Staan waarschijnlijk strak vast.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 9 mei, 2010 00:13

Ik heb hetzelfde probleem, ook met continu plankgas starten, niets!

Alleen afkoelen werkt.
Bobine net vervangen, nieuwe ontsteking, grote beurt, kortom alles gedaan.
Lijkt mij een carburateurprobleem, vlotterhoogte is al opnieuw afgesteld.

Dacht er zelf aan om de carburateur te reviseren, kan niets anders meer verzinnen....

Hij lijkt ook slecht op te pakken in de tweede trap, dus een revisie is misschien geen slecht plan.

Iemand nog andere suggesties :?:

Greetz David

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 9 mei, 2010 11:49

Bij een te grote contacthoek (te krap afgestelde contactpuntjes) kan de bobine te warm worden of in extreme gevallen verschijnselen van permanent magnetisme vertonen. Het eerste verhelp je tijdelijk door de bobine een tijdje te laten koelen, het tweede door om te polen (de dunne draden aan de bobine om te wisselen). De echte oplossing is natuurlijk: puntjes afstellen. Maar alles wat hiervoor is opgemerkt, kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. En ook nog: te late onststeking of een verstopt luchtgaatje in de benzinedop. Vapour lock (dampbellen in de benzineleiding) komt bij onze autootjes zelden voor.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 13 mei, 2010 21:10

David schreef:Ik heb hetzelfde probleem, ook met continu plankgas starten, niets!

Alleen afkoelen werkt.
Bobine net vervangen, nieuwe ontsteking, grote beurt, kortom alles gedaan.
Lijkt mij een carburateurprobleem, vlotterhoogte is al opnieuw afgesteld.

Dacht er zelf aan om de carburateur te reviseren, kan niets anders meer verzinnen....

Hij lijkt ook slecht op te pakken in de tweede trap, dus een revisie is misschien geen slecht plan.

Iemand nog andere suggesties :?:

Greetz David
Zou het kunnen dat je brandstofpomp niet meer genoeg pompt? Te weinig benzine op de momenten dat ie het nodig heeft.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 5 jun, 2010 21:54

Nog steeds moeilijk starten met warme motor.
Vlotterhoogte weer opnieuw afgesteld, mijn Eendengarage had gemeld dit gedaan te hebben, maar de carburateur was niet opengeweest :twisted: :twisted:
Dat was goed te zien aan al het vuil e.d.
Dus nu ook de vlotterhoogte opnieuw afgesteld.
Ik hoopte het probleem hiermee verholpen te hebben, mar nee.
Na een ritje van 10 min weer niet starten.
Op een gegeven moment zie ik een klein beetje rook uit de contactrol komen. Dus dacht wederom het gevonden te hebben.
Andere contactrol erop, nog steeds zelfde probleem.

Ik weet het niet meer, Help!

Greetz David

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 7 jun, 2010 20:46

Het wordt wat stil en het lijkt er op dat het probleem niet opgelost is. Jongens daar moeten we toch wat aan doen!

Allereerst een vraag aan David. Hoe lang bestaat het probleem al? Is het opeens gekomen of is het geleidelijk aan ontstaan?

Heb je wel eens na het vervangen van de puntjes de voorhoek van de ontsteking afgesteld?

Hoe is het benzineverbruik en olieverbruik?

Ik probeer met deze vragen een verdere hint te krijgen in welke richting we moeten zoeken.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » ma 7 jun, 2010 22:15

rook uit je contactrol kan als ie slecht is of je lang doorstart. Zou eigenlijk niets te maken mogen hebben met het feit dat ie warm niet aan wil springen. Misschien de condensator van de puntjes slecht? Nieuwe condensators zijn best vaak niet goed (is al vaker wat over geschreven) Is de bobine erg heet na een ritje?
valse lucht door de voetpakking van de carburateur?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 7 jun, 2010 22:45

Ik heb vroeger eens een eend gehad die last had van vapour lock. Je krijgt dan een gasbel en de benzinepomp waardoor deze niet meer werkt. De oplossing was afkoelen met een fles koud water. Dan starten en op toeren houden. Uiteindelijk moet je toch de pomp vervangen maar deze methode heeft toch een paar weken gewerkt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 feb, 2010 10:45
Locatie: Nijkerk

Bericht door Sjon1991 » di 29 jun, 2010 16:17

Onze 2CV6 Club begint ook weer met startproblemen. Omdat het zo mooi weer is ging mijn vader de afgelopen dagen met de Eend naar z'n werk in plaats van met de Picasso. Helaas start ze nu steeds moeilijker. Vanmiddag moest hij even naar de IKEA om wat te halen.. toen had ze net 15 km achter elkaar gereden. Toen mn vader klaar was en naar huis wilde, duurde het een kwartier voor ze eindelijk startte.

2 jaar geleden deed ze dat ook. Toen zijn de koolborstels vervangen en sindsdien deed ze het weer normaal. Maar nu met het warme weer begint het weer. Slim om de bobine maar eens te vervangen? Ik hoop dat ze het over 4 weken weer normaal doet, want het lijkt me geen pretje om dit steeds in Frankrijk te hebben. http://www.youtube.com/watch?v=XaAh5gxZR9A
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

Plaats reactie