starten met warme motor
starten met warme motor
Hallo,
mijn eend (1972, 2CV6) start slecht met warme motor. Koude motor geen probleem. Kan dit b.v. gasvorming zijn in de caburateur? Na kwartiertje afkoelen met de motorkap open start hij weer!
mijn eend (1972, 2CV6) start slecht met warme motor. Koude motor geen probleem. Kan dit b.v. gasvorming zijn in de caburateur? Na kwartiertje afkoelen met de motorkap open start hij weer!
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Storing klinkt bekend als een slechte bobine.
Probeer eerst een plankgas te starten, als dit niet werkt dan een andere bobine monteren. Als je deze niet hebt, dan kun je de stekkertjes op de bobine eens wisselen. Start ie dan wel, dan moet je zeker de bobine vervangen.
Probeer eerst een plankgas te starten, als dit niet werkt dan een andere bobine monteren. Als je deze niet hebt, dan kun je de stekkertjes op de bobine eens wisselen. Start ie dan wel, dan moet je zeker de bobine vervangen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
slecht starten bij warme motor
De bobine heb ik al vervangen, probleem blijft. Plankgas starten helpt niet, gewoon wachten totdat de motor iets is afgekoeld!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
- Locatie: Eexterveenschekanaal
- Contacteer:
Re: slecht starten bij warme motor
Hoogste tijd om kleppen te stellen! Staan waarschijnlijk strak vast.Cees2CV6 schreef:De bobine heb ik al vervangen, probleem blijft. Plankgas starten helpt niet, gewoon wachten totdat de motor iets is afgekoeld!
Ik heb hetzelfde probleem, ook met continu plankgas starten, niets!
Alleen afkoelen werkt.
Bobine net vervangen, nieuwe ontsteking, grote beurt, kortom alles gedaan.
Lijkt mij een carburateurprobleem, vlotterhoogte is al opnieuw afgesteld.
Dacht er zelf aan om de carburateur te reviseren, kan niets anders meer verzinnen....
Hij lijkt ook slecht op te pakken in de tweede trap, dus een revisie is misschien geen slecht plan.
Iemand nog andere suggesties
Greetz David
Alleen afkoelen werkt.
Bobine net vervangen, nieuwe ontsteking, grote beurt, kortom alles gedaan.
Lijkt mij een carburateurprobleem, vlotterhoogte is al opnieuw afgesteld.
Dacht er zelf aan om de carburateur te reviseren, kan niets anders meer verzinnen....
Hij lijkt ook slecht op te pakken in de tweede trap, dus een revisie is misschien geen slecht plan.
Iemand nog andere suggesties

Greetz David
Bij een te grote contacthoek (te krap afgestelde contactpuntjes) kan de bobine te warm worden of in extreme gevallen verschijnselen van permanent magnetisme vertonen. Het eerste verhelp je tijdelijk door de bobine een tijdje te laten koelen, het tweede door om te polen (de dunne draden aan de bobine om te wisselen). De echte oplossing is natuurlijk: puntjes afstellen. Maar alles wat hiervoor is opgemerkt, kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. En ook nog: te late onststeking of een verstopt luchtgaatje in de benzinedop. Vapour lock (dampbellen in de benzineleiding) komt bij onze autootjes zelden voor.
Zou het kunnen dat je brandstofpomp niet meer genoeg pompt? Te weinig benzine op de momenten dat ie het nodig heeft.David schreef:Ik heb hetzelfde probleem, ook met continu plankgas starten, niets!
Alleen afkoelen werkt.
Bobine net vervangen, nieuwe ontsteking, grote beurt, kortom alles gedaan.
Lijkt mij een carburateurprobleem, vlotterhoogte is al opnieuw afgesteld.
Dacht er zelf aan om de carburateur te reviseren, kan niets anders meer verzinnen....
Hij lijkt ook slecht op te pakken in de tweede trap, dus een revisie is misschien geen slecht plan.
Iemand nog andere suggesties![]()
Greetz David
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Nog steeds moeilijk starten met warme motor.
Vlotterhoogte weer opnieuw afgesteld, mijn Eendengarage had gemeld dit gedaan te hebben, maar de carburateur was niet opengeweest
Dat was goed te zien aan al het vuil e.d.
Dus nu ook de vlotterhoogte opnieuw afgesteld.
Ik hoopte het probleem hiermee verholpen te hebben, mar nee.
Na een ritje van 10 min weer niet starten.
Op een gegeven moment zie ik een klein beetje rook uit de contactrol komen. Dus dacht wederom het gevonden te hebben.
Andere contactrol erop, nog steeds zelfde probleem.
Ik weet het niet meer, Help!
Greetz David
Vlotterhoogte weer opnieuw afgesteld, mijn Eendengarage had gemeld dit gedaan te hebben, maar de carburateur was niet opengeweest


Dat was goed te zien aan al het vuil e.d.
Dus nu ook de vlotterhoogte opnieuw afgesteld.
Ik hoopte het probleem hiermee verholpen te hebben, mar nee.
Na een ritje van 10 min weer niet starten.
Op een gegeven moment zie ik een klein beetje rook uit de contactrol komen. Dus dacht wederom het gevonden te hebben.
Andere contactrol erop, nog steeds zelfde probleem.
Ik weet het niet meer, Help!
Greetz David
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Het wordt wat stil en het lijkt er op dat het probleem niet opgelost is. Jongens daar moeten we toch wat aan doen!
Allereerst een vraag aan David. Hoe lang bestaat het probleem al? Is het opeens gekomen of is het geleidelijk aan ontstaan?
Heb je wel eens na het vervangen van de puntjes de voorhoek van de ontsteking afgesteld?
Hoe is het benzineverbruik en olieverbruik?
Ik probeer met deze vragen een verdere hint te krijgen in welke richting we moeten zoeken.
Allereerst een vraag aan David. Hoe lang bestaat het probleem al? Is het opeens gekomen of is het geleidelijk aan ontstaan?
Heb je wel eens na het vervangen van de puntjes de voorhoek van de ontsteking afgesteld?
Hoe is het benzineverbruik en olieverbruik?
Ik probeer met deze vragen een verdere hint te krijgen in welke richting we moeten zoeken.
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
rook uit je contactrol kan als ie slecht is of je lang doorstart. Zou eigenlijk niets te maken mogen hebben met het feit dat ie warm niet aan wil springen. Misschien de condensator van de puntjes slecht? Nieuwe condensators zijn best vaak niet goed (is al vaker wat over geschreven) Is de bobine erg heet na een ritje?
valse lucht door de voetpakking van de carburateur?
valse lucht door de voetpakking van de carburateur?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1943
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik heb vroeger eens een eend gehad die last had van vapour lock. Je krijgt dan een gasbel en de benzinepomp waardoor deze niet meer werkt. De oplossing was afkoelen met een fles koud water. Dan starten en op toeren houden. Uiteindelijk moet je toch de pomp vervangen maar deze methode heeft toch een paar weken gewerkt.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Onze 2CV6 Club begint ook weer met startproblemen. Omdat het zo mooi weer is ging mijn vader de afgelopen dagen met de Eend naar z'n werk in plaats van met de Picasso. Helaas start ze nu steeds moeilijker. Vanmiddag moest hij even naar de IKEA om wat te halen.. toen had ze net 15 km achter elkaar gereden. Toen mn vader klaar was en naar huis wilde, duurde het een kwartier voor ze eindelijk startte.
2 jaar geleden deed ze dat ook. Toen zijn de koolborstels vervangen en sindsdien deed ze het weer normaal. Maar nu met het warme weer begint het weer. Slim om de bobine maar eens te vervangen? Ik hoop dat ze het over 4 weken weer normaal doet, want het lijkt me geen pretje om dit steeds in Frankrijk te hebben. http://www.youtube.com/watch?v=XaAh5gxZR9A
2 jaar geleden deed ze dat ook. Toen zijn de koolborstels vervangen en sindsdien deed ze het weer normaal. Maar nu met het warme weer begint het weer. Slim om de bobine maar eens te vervangen? Ik hoop dat ze het over 4 weken weer normaal doet, want het lijkt me geen pretje om dit steeds in Frankrijk te hebben. http://www.youtube.com/watch?v=XaAh5gxZR9A
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari