restauratue Charlie

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 25 apr, 2010 23:00

Heel mooi werk, je had ook de assen zilver kunnen spuiten staat nog leuker bij het galva chassis ;-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 apr, 2010 23:59

Zo, dat ziet er weer mooi uit Bart, wordt weer een mooi eendje. :8

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » di 27 apr, 2010 22:07

Ben nu aan de vooras bezig, is volledig uit elkaar, armen zijn al geschuurd en gaan eerst in de RX5 en dan in de RX10, vooras zelf daarna ook, spoorstangen moet ik ook nog schuren en daarna behandelen, dan het stuurhuis terug opbouwen en alles op het chassis monteren.

Tegen dat dat klaar is hoop ik dat ik mijn (juiste) koppeling heb (had het nieuw type besteld en moet oude type zijn), dan kan de versnellingsbak tegen de motor en kan ik de rest van de motor verder opbouwen (nieuwe remschijven, de remklauwen heb ik al gerestaureerd/gereviseerd, carburator moet nog gereinigd worden, luchtfilter, enz.)

En dan is het rollend chassis af en kan het motortje terug gestart worden :D

Koets is trouwens nog niet klaar, maar heb nu toch nog genoeg te doen

Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 28 apr, 2010 09:01

bartvds schreef: Tegen dat dat klaar is hoop ik dat ik mijn (juiste) koppeling heb (had het nieuw type besteld en moet oude type zijn), dan kan de versnellingsbak tegen de motor en kan ik de rest van de motor verder opbouwen (nieuwe remschijven

Bart
euhhh ik kan me vergissen, maar volgens mij heb je op een schijvenbak (van een 2cv6) altijd een nw type koppeling nodig..... weet je zeker dat je t oude type nodig hebt?? die heb je trouwens tegenwoordig ook met diafragma i.p.v. 3 vingers, koppelt wat soepeler.

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 28 apr, 2010 10:03

Mijn Dyane heeft ook een drie vinger koppeling met dik vliegwiel met schijvenbak. Dus het kan wel.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 28 apr, 2010 21:19

ja hoe leg ik het best uit, mijn koppeling met 3 vingers is ondertussen inderdaad vervangen door een diafragmatype maar de koppeling verschilt toch met die van de laatste 2pk's. op mijn vliegwiel staan de bouten netjes verdeeld over de totale buitenzijde en bij de nieuwste type koppeling staan de bouten dichter per twee bij elkaar, begrijp je het zo?
kan het niet anders uitleggen, zal anders eens een foto maken
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 28 apr, 2010 21:31

Afbeelding
Dit is dus de koppeling nieuw type

Afbeelding
Dit is dus de koppeling oud type, zie je dat de boutgaten voor het vliegwiel verschillen?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 28 apr, 2010 23:11

Ik heb pas zo'n nieuwe koppelingsgroep voor een dik vliegwiel op mijn Ami gezet en deze bevalt goed moet ik zeggen. Montage gaat makkelijk en hij koppelt goed.
En voor de volledigheid de Ami heeft een dik vliegwiel met een schijvenbak.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 29 apr, 2010 10:19

Michiel van G. schreef:Mijn Dyane heeft ook een drie vinger koppeling met dik vliegwiel met schijvenbak. Dus het kan wel.
idd een schijvenbak kan met dik en dun vliegwiel en een trommelbak alleen met dik vliegwiel (of eigenlijk heeft het niet veel te maken met schijven of trommels, maar met de prise as. de prise as met lange splines (standaard gemonteerd op de schijvenbakken) kan op dik en dun vliegwiel.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » do 29 apr, 2010 12:39

Dus eigenlijk is het afhankelijk van het type vliegwiel (dik of dun) welke koppeling erop past, wat is het verschil tussen die beide types vliegwielen dan?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 apr, 2010 13:39

Een vliegwiel met een dikke rand waar de plaat in valt of een plat vliegwiel waar de plaat op ligt.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » do 29 apr, 2010 17:26

En geeft dat dikker vliegwiel dan andere rij-eigenschappen dan een dunner vliegwiel?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 apr, 2010 17:43

Ja, dikker vliegwiel is zwaarder en geeft daardoor meer koppel bij lagere snelheden, (vliegwiel effect, ff googlen) maar is trager met het reageren op gasgeven door massatraagheid.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 29 apr, 2010 19:52

Je zal het ook voelen op een helling of bij tegenwind. Een auto met een zwaarder vliegwiel blijft dan veel makkelijker op snelheid.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 29 apr, 2010 22:10

Ik heb bij een kennis uit Luik eens in een dyane gereden met een uitgeboord vliegwiel. Meer gaten dan ijzer. Het ding trok als een raket, maar stationair liep ie niet zo heel geweldig meer.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie