Ombouw acadiane voor trans afrika trip

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
jan coppens
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 mei, 2010 18:37
Locatie: sint-amands / belgie
Contacteer:

Ombouw acadiane voor trans afrika trip

Bericht door jan coppens » di 4 mei, 2010 05:25

halo iedereen, (ben nieuw op het forum sinds gisteren)
Afgelopen weekend ben ik gestart met de ombouw van mijn acadiane
voor van belgie uit naar kaapstad te rijden en terug.
Ik wil er een supersterke machine van maken en de volgende aanpassingen
sprongen mij te binnen:
- cardanassen verlengen
- draagarmen verstevigen
- assen verstevigen
- chassis verstevigen
-2de benzinetank plaatsen
- olietemp. en oliedruk meter en toerenteller plaatsen
- verstralers plaatsen
- 123 ignition
- beschermplaat monteren
Heeft er iemand nog tips?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 4 mei, 2010 07:06

Welkom!

Wil ik ook nog eens doen, door Afrika scheuren. Er is al veel over geschreven, zoek eens op Touareg Trail, op internet en het forum.

Wat bedoel je precies met verlengen van de cardanassen?
Eend voor allen, allen voor eend..

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 4 mei, 2010 08:19

houd het zo licht mogelijk. Zoek kontakt met mensen die dit soort dingen gedaan hebben, bijvoorbeeld de door Willem2 al genoemde touareg trail.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 4 mei, 2010 11:06

Hey Jan,

De onderstaande link moet je eens proberen. Deze persoon zit geloof ik in Lokeren. Is niet zo extreem ver van Sint-amands. Hij heeft reeds verscheidene raids gedaan met zijn 2cv.
Ik ben er een paar maal geweest. Een heel vriendelijke en sympathieke persoon. Hij zal je met raad en daad bij staan.
http://www.demarre2cv.be/


Verder kan je ook op http://www.pp-2cv.be/ terecht voor onder delen

Veel plezier.
Robin

jan coppens
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 mei, 2010 18:37
Locatie: sint-amands / belgie
Contacteer:

Bericht door jan coppens » di 4 mei, 2010 17:42

helo,
Inderdaad marnix weet hier ook veel over staat veel uitleg over het ombouwen voor een raid. Ik ben er ook ooit eens geweest.
Het verlengen van de cardans
ze doen dit voor als je ( per ongeluk) met de 2cv springt dan kunnen ze zeker niet uit elkaar schuiven, je last eigenlijk een stukje bij aan de zijde van de versnellingsbak op de site van marnix staat er een afbeelding van.

verder het volgende vraagje wat is eigenlijk de beste 123 ignition.
2cv6 1987 ( opgeknapt sinds 2008) acadiane 1987 ( in ombouw)

http://laroutedukikkermobiel.jimdo.com/

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 4 mei, 2010 18:42

jan coppens schreef:
Het verlengen van de cardans
ze doen dit voor als je ( per ongeluk) met de 2cv springt dan kunnen ze zeker niet uit elkaar schuiven, je last eigenlijk een stukje bij aan de zijde van de versnellingsbak op de site van marnix staat er een afbeelding van.
Ik had 'm al gezien, nog nooit van gehoord, maar linkt wel logisch.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 4 mei, 2010 18:54

Ik zou gaan voor de eenvoudigste 123. Er zijn instelbare per motortype en die zijn ook betrouwbaar (inmiddels 80000km zit ie erin bij mij), maar een eenvoudige(re) lijkt mij handiger in de rimboe. zit iets minder elektronica in.

Ik weet niet of je het boek "Een vreemde eend in Afrika" kent? Dit is geschreven door 1 van de organisatoren van de Touareg Trail, Gert Duson. Uit dit boek is veel info te halen over dingen die stuk kunnen gaan/breken en dergelijke.

Is sowieso een leuk boek om te lezen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

jan coppens
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 mei, 2010 18:37
Locatie: sint-amands / belgie
Contacteer:

Bericht door jan coppens » di 4 mei, 2010 18:55

@ willem2 geen zin om een stukje mee te rijden?
@ iedereen dit dit leest geen zin om een stukje mee te rijden?

we zouden vertrekken begin oktober 2011 dus nog tijd zat om een 2cvtje te prepareren.

voor de geintreseerden onderaan vind je de link naar onze site die
gaat over deze trip

have fun, drive a 2cv as much as you can
2cv6 1987 ( opgeknapt sinds 2008) acadiane 1987 ( in ombouw)

http://laroutedukikkermobiel.jimdo.com/

jan coppens
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 mei, 2010 18:37
Locatie: sint-amands / belgie
Contacteer:

Bericht door jan coppens » di 4 mei, 2010 18:58

inderdaad een leuk boek ben hem voor de derde keer aan het lezen
en de inspiratie voor de trip komt deels voort uit dit boek
thanks
2cv6 1987 ( opgeknapt sinds 2008) acadiane 1987 ( in ombouw)

http://laroutedukikkermobiel.jimdo.com/

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 4 mei, 2010 19:05

Ik zou graag een stuk meerijden! Liever alles, maar helaas ontbreekt het mij aan geld en tijd :cry:

Maaarrr, mocht ik de loterij winnen, dan hoor je het!!!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Inezz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 371
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 00:09
Locatie: Nijkerk

Bericht door Inezz » vr 7 mei, 2010 02:09

als het kon ging ik zo weer die kant op...maar dan idd in een eend...het liefst een 4x4 eend of mehari ofzo.....afgelopen keer was met een bx...was ook best relax...maar toch anders!!
Eendje uit '70

I LUV EEND RIJDEN!

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » vr 7 mei, 2010 13:20

Je schokdempers gaan het zwaar krijgen, de benzine is van zeer beroerde kwaliteit. Misschien je compressie verlagen.
Dicht alle gaten af van je versnellingsbak, dus ook het ontluchtingsgaatje.
Plak het gat in de ventilator dicht.
Met een kroonwiel van een 2cv in je acabak heb je een kortere overbrenging, iets minder snelheid, wel meer koppel.

Verstralers zijn goed, let er wel op dat het licht niet op je motorkap valt, dit gaat je verblinden, indien je ze hoog plaatst (voorkeur).

Vuil (grassen enzo) op je motorbeschermingsplaat kan worden ontstoken door je uitlaat.

Draagarmen en velgen krijgen het zwaar op wegen waar het asfalt om de gaten heen ligt.

Zorg voor een goede claxon.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 29 mei, 2011 20:43

Het boek, een vreemde eend in... is alleen nog als digitaal boek of via deze link te lezen. Het leek me een leuk boek vandaar een korte zoektocht en een overwachte link!

http://books.google.com/books?id=pcOhva ... &q&f=false
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 30 mei, 2011 10:57

mijn tips! geen gewicht, haal zoveel mogelijk onnodige dingen er uit! zorg voor goede maar lichte stoelen, dus origineel en goed of bx stoelen (wel iets zwaarder)

verstevig je chassis goed met anti knik platen, meer info later als je dat wil.

zorg voor goede banden mijn advies is vredestein snow plus 155 85

motor beschermplaat
en tank bescherm plaat

een goede gps en een juiste 12 volt voorziening met een goede nieuwe accu

voor de rest hou de motor zo origineel mogelijk maar zorg dat deze in goede onderhouden stat is.

neem een 123 onsteking en zorg voor een extra massa draad naar je onsteking.

neem een paar goede bumpers, liefst die doorlopen onder je carter de ski je over de rotsblokken haha

r

Plaats reactie