Wijziging Regelgeving betreffende Chassiswissel

Reparaties, modificaties en onderhoud
thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Wijziging Regelgeving betreffende Chassiswissel

Bericht door thomaaas » vr 7 mei, 2010 10:45

Hallo medeforumleden.

Ongeveer twee maanden geleden heeft mijn vader met zijn BMW-eend de grote stap genomen naar de RDW te gaan voor een wijziging op kenteken van het motortype. (voor degenen die hiervan niet op de hoogte zijn; wij hebben in samenwerkin met Leen de Both een BMW R1150 motorfietsblok in een eend gebouwd ;) ).

Aanvankelijk werd de auto goedgekeurd, totdat een medewerker over het niet originele chassis viel (gemonteerd is een Franzosechassis)... Bealve het feit dat dit nummer niet via de RDW was ingeslagen, is volgens de huidige regelgeving dan tweederde van het voertuig gewijzigd, en dit is niet toegestaan. De auto kreeg een WOK registratie en er is anderhalve maand vergaderd over de toekomst van de auto :(

Resultaat van de moeite die gedaan is (onder andere is het originele chassisnummer aan de RDW overhandigd waardoor het chassis in ieder geval nu legaal onder de auto zit), is de RDW tot de conclusie gekomen dat bij 2cv's en afgeleiden het verwisselen van een chassis een reparatie is, soortgelijk aan reparaties van ander plaatwerk. Bovendien worden er geen chassis meer door citroën gemaakt, waardoor originaliteit niet voldoende te waarborgen is. Omdat het bij het speciale geval van de 2cv bovendien erg vaak voorkomt dat een chassiswissel noodzakelijk is, heet de RDW besloten alleen voor de 2cv de regelgeving om chassiswissels te herzien, waardoor waarschijnlijk in de toekomst een chassiswissel niet meer onder het wijzigen van eenderde van het voertuig valt. Hierover valt nog niet veel met zekerheid te zeggen.

Ik denk, ik zal het verhaal hier even melden ;)

Ondertussen hebben we op deze manier de BMW-eend teruggekregen met goedkeuring voor het chassis én het aangepaste motorblok.

Eigenlijk zijn het meestal nog niet eens zo slechte lui bij de RDW ;)

groetjes
Thomas
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » vr 7 mei, 2010 11:12

[Omdat het bij het speciale geval van de 2cv bovendien erg vaak voorkomt dat een chassiswissel noodzakelijk is, heet de RDW besloten alleen voor de 2cv de regelgeving om chassiswissels te herzien, waardoor waarschijnlijk in de toekomst een chassiswissel niet meer onder het wijzigen van eenderde van het voertuig valt]

Dus? Geen schouwing meer? En mag je het chassisnummer gewoon zelf inslaan/repareren?[/quote]

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 mei, 2010 11:25

Chassisnummers zullen altijd moeten worden ingeslagen door de RDW, daar zul je niet aan ontkomen. Ze zijn alleen milder geworden in de eisen van het nieuwe chassis. Een nieuw chassis, wordt niet gezien als een wijziging aan het voertuig, maar als vervanging van een onderdeel. Dit heeft met name voor kitcarbouwers een voordeel.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 mei, 2010 11:59

ook voor een chassiswissel is dat een voordeel, alleen ik neem aan dat je het toch even moet melden via VIN, voordeel is dan voor mij dat wisseling naar VISA blok tegelijkertijd kan :D

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 7 mei, 2010 12:30

lees ik het dan goed..?

als het chassis gezien wordt als een onderdeel/plaatwerk kun je er dus ook een chassis onderzetten zonder RDW keur.?
Niet elk onderdeel of plaatwerk dat vervangen wordt heeft een rdw keur...toch??
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 mei, 2010 12:39

Njeen, want je mag eigenlijk ook geen ongekeurde uitlaat monteren, dus ik neem aan dat dit voor chassis (ivm veiligheid) zeker het geval is.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 7 mei, 2010 13:20

Ik meen dat het chassis wel een keurmerk moet hebben. Is het niet volgens de RDW, dan volgens de TUV ofzo. Maar zeg nou zelf je wilt het liefst toch een veilige basis voor je gebakje. Hoe goedkoper de chassis, hoe kreukgevoeliger ze zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 7 mei, 2010 13:40

Neen, je mag geen chassis monteren zonder inmenging van de RDW, maar een chassiswissel is geen kenmerkend onderdeel van de identiteit van de auto meer. Dat komt er dus inderdaad op neer dat je zowel je koets als chassis mag vervangen, of een nieuw chassis en een ander motorblok oid, dit mocht voorheen officieel niet ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » vr 7 mei, 2010 14:26

Punky schreef: Hoe goedkoper de chassis, hoe kreukgevoeliger ze zijn.
of juist niet kreukgevoelig! Een beetje kreukelzone is zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » vr 7 mei, 2010 18:17

mocht ook wel eens dat ze wat realistischer 2cv's beoordelen dan enkel vasbijten aan regels.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 mei, 2010 19:11

Ik denk dat wat punke bedoelt is kreukelen in de zin dat de achtergordels bijvoorbeeld bij de voordeur uitkomen in plaats van te blijven zitten.

Chinco
Beginner
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 jan, 2008 00:27

Bericht door Chinco » vr 7 mei, 2010 20:06

Dan mag je toch op je blote knieën hopen dat ze ook de Ami, Dyane en Mehari in deze versoepeling meenemen.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 7 mei, 2010 20:16

D'r staat ook "2cv's en afgeleiden"
Eend voor allen, allen voor eend..

Chinco
Beginner
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 2 jan, 2008 00:27

Bericht door Chinco » vr 7 mei, 2010 20:46

JIj en ik weten dat "afgeleiden" betekend Dyane, Ami en Mehari. Welke keurmeester weet dat ook? Ik bedoelde eigenlijk dat, wanneer deze types niet letterlijk genoemd worden, ik het somber inzie.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 7 mei, 2010 20:50

Waarom zouden ze dat niet weten bij de RDW? Ze zijn niet geheel achterlijk daar :?
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie