rvs lassen
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
rvs lassen
hej,
ik wil van een brede rvs achterbumper een smalle maken. een proefexemplaar heb ik al gemaakt van een oude bumper. ik heb er een reep tussenuit gehaald en met gewoon staal lasdraad aan elkaar gelast.
nu wil ik de uiteindelijke bumper met rvs lasdraad lassen omdat anders de lasnaad erg goed moet behandelen tegen roest en ik ben bang dat dit op den duur toch gaat roesten (het is tenslotte een bumper) nu hebben ze bij een bedrijf waar ze veel lasspul verkopen met name gericht op oldtimers lasdraad te koop, maar een kleine rol is alleen verkrijgbaar in 308 kwaliteit. 316 is alleen te krijgen in rollen van 5 kilo en das een beetje veel van het goede. mijn vraag, zou rvs 308 voldoende roest vast zijn voor dit doel? of weet iemand waar ik een kleine rol van 316 kwaliteit kan krijgen?[/img]
ik wil van een brede rvs achterbumper een smalle maken. een proefexemplaar heb ik al gemaakt van een oude bumper. ik heb er een reep tussenuit gehaald en met gewoon staal lasdraad aan elkaar gelast.
nu wil ik de uiteindelijke bumper met rvs lasdraad lassen omdat anders de lasnaad erg goed moet behandelen tegen roest en ik ben bang dat dit op den duur toch gaat roesten (het is tenslotte een bumper) nu hebben ze bij een bedrijf waar ze veel lasspul verkopen met name gericht op oldtimers lasdraad te koop, maar een kleine rol is alleen verkrijgbaar in 308 kwaliteit. 316 is alleen te krijgen in rollen van 5 kilo en das een beetje veel van het goede. mijn vraag, zou rvs 308 voldoende roest vast zijn voor dit doel? of weet iemand waar ik een kleine rol van 316 kwaliteit kan krijgen?[/img]
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
RVS 316 is van zeer hoge kwaliteit en geschikt voor zeewater of waar agressieve schoonmaakmiddelen worden gebruikt (slachterijen). Normaal wordt RVS 304 gebruikt, wat met draad van 308 te lassen is. Let er wel op dat je ander gas moet gebruiken om RVS te lassen. Als ik jouw was zou ik het laswerk uitbesteden aan een bedrijf dat alle middelen er voor heeft dan hoef je geen dure draad en gasfles aan te schaffen. Gasflessen zijn ook wel eens te huur.
Breng ook niet te veel warmte in het materiaal, RVS vervormd erg als het heet wordt. Het beste is een dikke koperen strip tegen de achterzijde van het te lassen materiaal klemmen om zo de warmte af te voeren. Maar waar haal je dan weer een koperen strip vandaan?
Breng ook niet te veel warmte in het materiaal, RVS vervormd erg als het heet wordt. Het beste is een dikke koperen strip tegen de achterzijde van het te lassen materiaal klemmen om zo de warmte af te voeren. Maar waar haal je dan weer een koperen strip vandaan?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
mij is door die firma verteld dat dit met hetzelfde gas kan. wat zou er gebeuren als ik hetzelfde gas doe? uitbesteden kan, maar is minder leuk. qua die hitte: gewoon niet in 1 keer de hele las leggen en telkens op verschillende stukken lassen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Koper strip is gewoon een kwestie van naar de bouwmarkt of ijzerboer en koperen leiding halen. Aan 1 zijde of de lengte doorzagen en platslaan.
Voor RVS gebruik je meestal Argon gas en voor normaal lassen gebruik je Argon/CO gas, laatste is volgens mij tegenwoordig 85/15 en naar ik begrijp kun je daar wel RVS mee lassen.
Voor de hitte is gewoon een kwestie van juiste lasstand vinden en vooral kort lassen.
PS D_M ik ben toch benieuwd hoe dat bij jou gegaan is, want toen ik de voorbumper doorzaagde trokken beide helften toch aardig krom. Met veel geweld de boel aan elkaar kunnen lassen.
Voor RVS gebruik je meestal Argon gas en voor normaal lassen gebruik je Argon/CO gas, laatste is volgens mij tegenwoordig 85/15 en naar ik begrijp kun je daar wel RVS mee lassen.
Voor de hitte is gewoon een kwestie van juiste lasstand vinden en vooral kort lassen.
PS D_M ik ben toch benieuwd hoe dat bij jou gegaan is, want toen ik de voorbumper doorzaagde trokken beide helften toch aardig krom. Met veel geweld de boel aan elkaar kunnen lassen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het trok wel iets krom ja, maar niet zo erg. kon het gewoon met de hand weer (redelijk) recht aan elkaar lassen. maar dat was een proef bumper. voor de echte waar ik een gloedje nieuwe achterbumper voor heb liggen wil ik een aantal "blokjes" maken (bijvoorbeeld van een stuk vierkant profiel) hier boor ik een gat in, dan twee blokjes met een bout er doorheen zodat je hiermee de twee helften aan elkaar klemt.
zo dus:
ik denk dat een voorbumper sneller kromtrekt omdat hierbij het gevormde profiel ook nog eens gebogen is en bij een achterbumper alleen de einden. iig ging het bij het proef exemplaar best goed en daar heb ik niet heel veel werk van gemaakt
zo dus:
ik denk dat een voorbumper sneller kromtrekt omdat hierbij het gevormde profiel ook nog eens gebogen is en bij een achterbumper alleen de einden. iig ging het bij het proef exemplaar best goed en daar heb ik niet heel veel werk van gemaakt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
optie zou zijn om lasrupsjes om en om van ca 2-3 cm te leggen. er komt toch een rubberen strip over. evt nog (meer) tips om vervorming tegen te gaan? het rvs draad heb ik al. ik ga eerst de proefbumper die ik al heb aflassen met rvs draad en kijken wat dit doet. gaat het goed, dan gaat de nieuwe bumper er aan!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam