rvs lassen

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

rvs lassen

Bericht door dyane_maniac » wo 24 mar, 2010 20:22

hej,

ik wil van een brede rvs achterbumper een smalle maken. een proefexemplaar heb ik al gemaakt van een oude bumper. ik heb er een reep tussenuit gehaald en met gewoon staal lasdraad aan elkaar gelast.

Afbeelding

nu wil ik de uiteindelijke bumper met rvs lasdraad lassen omdat anders de lasnaad erg goed moet behandelen tegen roest en ik ben bang dat dit op den duur toch gaat roesten (het is tenslotte een bumper) nu hebben ze bij een bedrijf waar ze veel lasspul verkopen met name gericht op oldtimers lasdraad te koop, maar een kleine rol is alleen verkrijgbaar in 308 kwaliteit. 316 is alleen te krijgen in rollen van 5 kilo en das een beetje veel van het goede. mijn vraag, zou rvs 308 voldoende roest vast zijn voor dit doel? of weet iemand waar ik een kleine rol van 316 kwaliteit kan krijgen?[/img]
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 24 mar, 2010 21:25

RVS 316 is van zeer hoge kwaliteit en geschikt voor zeewater of waar agressieve schoonmaakmiddelen worden gebruikt (slachterijen). Normaal wordt RVS 304 gebruikt, wat met draad van 308 te lassen is. Let er wel op dat je ander gas moet gebruiken om RVS te lassen. Als ik jouw was zou ik het laswerk uitbesteden aan een bedrijf dat alle middelen er voor heeft dan hoef je geen dure draad en gasfles aan te schaffen. Gasflessen zijn ook wel eens te huur.
Breng ook niet te veel warmte in het materiaal, RVS vervormd erg als het heet wordt. Het beste is een dikke koperen strip tegen de achterzijde van het te lassen materiaal klemmen om zo de warmte af te voeren. Maar waar haal je dan weer een koperen strip vandaan?
Schultenbräu das ist mein Bier !

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 24 mar, 2010 21:43

mij is door die firma verteld dat dit met hetzelfde gas kan. wat zou er gebeuren als ik hetzelfde gas doe? uitbesteden kan, maar is minder leuk. qua die hitte: gewoon niet in 1 keer de hele las leggen en telkens op verschillende stukken lassen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 mar, 2010 08:57

Koper strip is gewoon een kwestie van naar de bouwmarkt of ijzerboer en koperen leiding halen. Aan 1 zijde of de lengte doorzagen en platslaan.

Voor RVS gebruik je meestal Argon gas en voor normaal lassen gebruik je Argon/CO gas, laatste is volgens mij tegenwoordig 85/15 en naar ik begrijp kun je daar wel RVS mee lassen.

Voor de hitte is gewoon een kwestie van juiste lasstand vinden en vooral kort lassen.

PS D_M ik ben toch benieuwd hoe dat bij jou gegaan is, want toen ik de voorbumper doorzaagde trokken beide helften toch aardig krom. Met veel geweld de boel aan elkaar kunnen lassen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 25 mar, 2010 09:44

het trok wel iets krom ja, maar niet zo erg. kon het gewoon met de hand weer (redelijk) recht aan elkaar lassen. maar dat was een proef bumper. voor de echte waar ik een gloedje nieuwe achterbumper voor heb liggen wil ik een aantal "blokjes" maken (bijvoorbeeld van een stuk vierkant profiel) hier boor ik een gat in, dan twee blokjes met een bout er doorheen zodat je hiermee de twee helften aan elkaar klemt.

zo dus:

Afbeelding

ik denk dat een voorbumper sneller kromtrekt omdat hierbij het gevormde profiel ook nog eens gebogen is en bij een achterbumper alleen de einden. iig ging het bij het proef exemplaar best goed en daar heb ik niet heel veel werk van gemaakt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 25 mar, 2010 11:26

Ik gebruikte daar gewoon hoekprofiel voor, is nl stuk goedkoper en buigt ook niet door.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 25 mar, 2010 12:19

ja hoekprofiel of zo'n vierkante buis, even kijken of ik nog iets heb liggen of wat ik anders koop. qua kosten zal het niet veel uitmaken
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » do 25 mar, 2010 19:17

best na het lassen ook beitsen .
see you when you see me

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 15 apr, 2010 18:44

ben benieuwd dat her recht blijf
rvs wil erg krom trekken
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 15 apr, 2010 19:47

optie zou zijn om lasrupsjes om en om van ca 2-3 cm te leggen. er komt toch een rubberen strip over. evt nog (meer) tips om vervorming tegen te gaan? het rvs draad heb ik al. ik ga eerst de proefbumper die ik al heb aflassen met rvs draad en kijken wat dit doet. gaat het goed, dan gaat de nieuwe bumper er aan!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 23 mei, 2010 16:50

het resultaat op:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5448

pagina 20
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie