"Hikken" en "Niezen" bij koude motor.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

"Hikken" en "Niezen" bij koude motor.

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 09:27

Ik heb een probleempje met mijn 2cv6 special. Als ik de motor start dan hikt en niest hij bij het gasgeven en stationair draaien, oftewel: hij loopt gewoon niet lekker. Zodra de motor even gedraaid heeft, loopt hij na zo'n 10 minuten zonder problemen.

Ik dacht eerst aan het aanzuigen van valse lucht als boosdoener via de carburateursvoet maar aangezien hij voor een paar andere dingetjes toch even naar de eendenwacht moest heb ik hier ook meteen naar laten kijken.

De voet is gevlakt en er zijn nieuwe pakkingen opgegaan maar dit heeft het probleem niet verholpen. (wel iets vermindert)

Maar wat nu? de puntjes zijn vervangen voor 123 en de kleppen heb ik 1000 kilometer geleden nog gesteld ( ik rijd er vrij weinig mee )

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 mei, 2010 09:46

Te weinig brandstof of te veel lucht, tweede heb je al laten controlleren, dus blijft eerste over.

Benzinepomp opbrengst te laag
Onderste benzineslang poreus
Vlotterhoogte niet helemaal correct

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 25 mei, 2010 10:06

Gebruik je de choke wel?
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 10:17

backfire schreef:Te weinig brandstof of te veel lucht, tweede heb je al laten controlleren, dus blijft eerste over.

Benzinepomp opbrengst te laag
Onderste benzineslang poreus
Vlotterhoogte niet helemaal correct

De vlotterhoogte is ook afgesteld tijdens het hermonteren van de caburateur dus daar zal het probleem niet inzitten, de andere twee opties zou wel kunnen. hoe controleer ik de eerste?

De choke gebruik ik niet altijd, bij koud weer sowieso altijd maar is het met dit weer ook nodig? :oops:

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 mei, 2010 10:38

Met dit weer ook nog, want het is 's-nachts nog steeds erg koud, de kou zit dan in de motor. Maar 10 minuten duurt erg lang.

De opbrengst kan lager worden door een versleten membraam, maar ook verslijten van de stoter. In het boek staat wat de hoogte moet zijn van de stoter, daarop kun je de pakkingdikte aanpassen.

Maar hoe je de opbrengst moet meten weet ik niet, je moet er alleen aan denken dat de gemiddelde benzinepomp al zeker 30 jaar oud is, dus lijkt het mij logisch dat deze een keer minder gaat werken.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 11:30

Ok, dus in de ochtend gewoon de choke nog gebruiken dus :wink:

Maar hoe kan ik controleren of het de benzinepomp is zonder direct weer een nieuwe te kopen?

en nog een betere vraag, waar zit die benzinepomp eigenlijk? :roll:

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 25 mei, 2010 11:54

Franko schreef: en nog een betere vraag, waar zit die benzinepomp eigenlijk? :roll:
Gewoon de benzineslang vanaf de carburateur naar beneden volgen, je komt de benzinepomp dan vanzelf tegen, zit aan het motorblok gebouwd.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 25 mei, 2010 11:58

klemmen je bougiekabels goed op de contacten.?
diverse Citroens, wat anders.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 13:01

Je bedoelt of de bougiekabels goed vastzitten op de bougies?

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » di 25 mei, 2010 13:17

backfire schreef:Te weinig brandstof
Ik kreeg als tip om de lucht/benzine-mengschroef ietsje open te draaien (=meer brandstof) voor een mooiere loop van de motor. Het niezen en hikken is bij mij nu afgelopen en hij loopt stiller en regelmatiger. En vuiler waarschijnlijk, dat ook. :D

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 mei, 2010 13:19

Klopt transat, vaak bij de apk noodzakelijk om co op peil te krijgen. Daarna weer terugzetten zodat hij mooier loopt.

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 13:23

hmmmm dat zou het ook kunnen zijn, dat daar aan gerommeld is tijdens de APK vorig jaar.

kan je dat op "gevoel" afstellen?

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » di 25 mei, 2010 13:26

Franko schreef:dat daar aan gerommeld is tijdens de APK vorig jaar.
Dat kan heel goed; om aan milieu-eisen te voldoen moet een Eendenmotor eigenlijk iets te 'arm' lopen. Zoals Backfire al zegt.

Volgens de handboeken moet je de schroef 1/8 verdraaien (linksom=rijker) en dan een paar seconden wachten om te horen wat het effect is. Effect is minimaal, dus je kan 'm ook 1/2 slag verdraaien, ff wachten, luisteren, en weer terugdraaien, om het effect te merken.
(Daarna moest ik overigens nog m'n stationair-schroef een heel end uitdraaien, want stationair toerental was bij warme motor véél te hoog.)

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » di 25 mei, 2010 13:46

en moet dit dan gedaan worden bij een warme of koude motor?

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » di 25 mei, 2010 14:09

Warm. Gewoon beetje proberen en evt na een paar dagen weer verstellen als je niet tevreden bent. Succes!

Plaats reactie