Alleen bij arbeidsslag een vonk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
- Locatie: Zwijndrecht
De cilinder die de uitlaatslag verricht, die dus de onnodige vonk krijgt, is toch gewoon leeg. Of zie ik dat verkeerd?
Het maakt dan dus niet uit wat er gebeurt, het lijkt me raar dat het ontbreken van een vonk aan die kant een beter rendement van de motor oplevert. En een ander geluid snap ik al helemaal niet.
Of snap ik iets niet?
Het maakt dan dus niet uit wat er gebeurt, het lijkt me raar dat het ontbreken van een vonk aan die kant een beter rendement van de motor oplevert. En een ander geluid snap ik al helemaal niet.
Of snap ik iets niet?
Eend voor allen, allen voor eend..
-
- Beginner
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
- Locatie: Onderbanken
- Contacteer:
Ik wil hier niet het principe van de 2 CV ter discussie stellen maar vraag mij af of men nu 70 jaar later misschien voor een ander principe van ontsteken zou kiezen.
De uitlaatslag wordt opgevolgd door de inlaatslag. Voordat de zuiger in zijn hoogste stand is is de inlaatklep al aan het open gaan, dat noemt men klepoverlap. Op dat moment is er ook een vonk. Vlgs de HD -tuner krijg je daardoor ook een kleine verbranding die met een plof gepaard gaat. Door de vonk weg te nemen is er geen plof dus een ander motor geluid en is bij de aanzuigslag meer mengsel aanwezig. Dit is de achterliggende theorie en ik had graag de mening van 2CV techneuten daarover.
voor werking
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
De uitlaatslag wordt opgevolgd door de inlaatslag. Voordat de zuiger in zijn hoogste stand is is de inlaatklep al aan het open gaan, dat noemt men klepoverlap. Op dat moment is er ook een vonk. Vlgs de HD -tuner krijg je daardoor ook een kleine verbranding die met een plof gepaard gaat. Door de vonk weg te nemen is er geen plof dus een ander motor geluid en is bij de aanzuigslag meer mengsel aanwezig. Dit is de achterliggende theorie en ik had graag de mening van 2CV techneuten daarover.
voor werking
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Door twee kontaktpunten te montere, voor elke cilinder 1. de ontsteking die op de nokkenas zit en draait dus al de helft van het aantal omwentelingen. Of door gebruik te maken van megasquirt, nulsensor voor krukas en dan nog gewone sensor voor de ontsteking. Klinkt simperl maar je zal moeten bepalen wanneer cilinder 1 in de ontbrandingsslag is, dan moet je nog een slag verder want je hebt namelijk voorontsteking nodig en dan kan je de andere cilinder ontsteken.
Waarom wil je het? De meeste motorfietsen worden nog steeds gemaakt met dubbelvonkenede bobines. De enige reden om dit niet te doen is om beter aan de milieueisen te kunnen voldoen. Maar dan moet je ook aan de EGR en dat is wel het laatste wat je wil.
Waarom wil je het? De meeste motorfietsen worden nog steeds gemaakt met dubbelvonkenede bobines. De enige reden om dit niet te doen is om beter aan de milieueisen te kunnen voldoen. Maar dan moet je ook aan de EGR en dat is wel het laatste wat je wil.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Voor een betere vulling hoef je niets te doen aan het vonken maar ga je flowen. Een juiste flow zorgt ervoor dat uitlaatgassen er uit getrokken kunnen worden en inlaatgassen er goed ingezogen kunnen worden.
Beste optie, monteer een turbo.
De HD tuner heeft waarschijnlijk vergeten te vemelden dat de nokkenas andere overlap heeft en dat de boel geflowd is, dan krijg je zo wie zo een ander motorgeluid, zeker bij Harley.
Veel van het motorgeluid wordt gevormd door de vorm van de cilinderkop, uitlaatpoorten en uitlaatbuis. Zo probeert men al jaren het geluid van een Duc na te maken. Maar door de vorm en constructie blijft deze altijd een ander geluid maken dan bijvoorbeeld een SV1000.
Beste optie, monteer een turbo.
De HD tuner heeft waarschijnlijk vergeten te vemelden dat de nokkenas andere overlap heeft en dat de boel geflowd is, dan krijg je zo wie zo een ander motorgeluid, zeker bij Harley.
Veel van het motorgeluid wordt gevormd door de vorm van de cilinderkop, uitlaatpoorten en uitlaatbuis. Zo probeert men al jaren het geluid van een Duc na te maken. Maar door de vorm en constructie blijft deze altijd een ander geluid maken dan bijvoorbeeld een SV1000.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ja veel ervaring met verdelers, wordt je er blij van, nee, want ook met een verdeler heb je problemen door de roternde verdelen en overspringende vonk. Maar idee is er wel, als je van nokkenas met tandriem een 2:1 overbrenging maakt een daarmee wat halsensoren ontsteking gaat maken. Alleen eerst even BDP van cilinder 1 gaan bepalen. Leuk idee voor de crea's onder ons.
-
- Beginner
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
- Locatie: Onderbanken
- Contacteer:
Met twee set puntjes zou het moeten gaan en twee bobines maar dan heb je wel 1 nok nodig en niet twee. Het tweede setje moet wel zo gemonteerd worden dat het verschoven kan worden om dezelfde voorontsteking te krijgen want het huis kun je maar 1 keer verstellen.
Een andere mogelijkheid is misschien het bestaande systeem met een vliegwielsensor die dan een schakeling geeft zodat bij de uitlaatslag de vonk wordt geelimineerd
Graag nog ideeen.
Een andere mogelijkheid is misschien het bestaande systeem met een vliegwielsensor die dan een schakeling geeft zodat bij de uitlaatslag de vonk wordt geelimineerd
Graag nog ideeen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
bijna goed: klepoverlap is net wat anders, dat betekent dat de uitlaatklep nog niet volledig gesloten is op het moment dat de inlaatklep opent. de verbrande gassen "zuigen" als het ware nieuw mensel binnen zodat er een betere vulling is. inderdaad is de zuiger op dat moment nog niet in het bovenste dode punt.vantasy schreef: Voordat de zuiger in zijn hoogste stand is is de inlaatklep al aan het open gaan, dat noemt men klepoverlap. Op dat moment is er ook een vonk. Vlgs de HD -tuner krijg je daardoor ook een kleine verbranding die met een plof gepaard gaat.
dus in theorie is hier inderdaad voordeel te behalen.
er is natuurlijk nu reeds de electronische onsteking, die altijd op tijd staat en een krachtiger vonk bewerkstelligt en een eenvoudig, relatief goedkoop en bewezen middel om wat meer vermogen te creeeren.
als het je lukt een combinatie van beide te fabrieken, dan zullen er veel mensen geinteresseerd zijn...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo