restauratue Charlie
vervolg restauratie
Het schuifstuk weer in elkaar gekregen (alles vervangen), ik krijg alleen die kasteelmoer niet zover ingedraaid dat ik er de splitpen doorkrijg, moet daar nog eens naar kijken want het spant allemaal al hard en toch kan ik die splitpen er nog niet tussen krijgen, hoe hard moet/mag dat eigenlijk spannen? Mag ik dat echt nog verder opspannen tot ik die splitpen ertussen krijg -> is niet veel verschil meer. Alles zit zeker correct gemonteerd. Ik moet trouwens de vooras er nog even terug afhalen want ik moet dat busje met die veer en die kasteelmoer nog monteren dat die stuurstang in de vooras tegen het stuurrondsel drukt (vergeten ).
Nieuwe stuurkogelhoezen over de gerestaureerde stukken, ben ik best trots op, ging zeer vlot om de nieuwe rubber hoezen te monteren, had erger verwacht Terug een vraag -> hoe hard aanspannen? Hier ken de splitpen perfect geplaatst worden maar ik weet niet hoe weinig speling en beweging er mag opzitten.
Eindelijk ook de juiste koppeling kunnen monteren, heb een oude prise as gebruikt om te centreren, versnellingsbak moet ik nog wat opkuisen voor die er weer tegenaan kan, heb langs de achterzijde licht olieverlies (licht van kleur, is precies geen versnellingsbakolie (zichtbaar waar dat stuk tegen de achterkant van de bak gebout zit), iemand een idee? Kan ik dit stuk er zomaar afhalen of loopt mijn versnellingsbakolie dan weg?
Nieuwe lagersets voor de voorste draagarmen, de oude waren toch al redelijk goed ingesleten, heb er dankzij goede raad van AZL57 eindelijk die lagerschalen uitgekregen, durfde er niet goed tegen te meppen uit schrik iets te beschadigen. Heb er nu dus wel goed tegen gemept en kwamen er vlot uit. Hoop dat terugplaatsen even vlot gaat.
En de gerenoveerde aandrijfassen, mooi blank geschuurd, in RX 5 en 10 gezet, nieuwe stofhoezen en nieuw vet aangebracht, klaar om te monteren, moet alleen nog eens zien wat ik rond de stofhoezen ga doen, zitten van die Ligarexstrips in de verpakking maar heb zo geen tang dus kan zijn dat ik er voorlopig gewoon spanbandjes rond doe, zie nog wel,
Voor de rest heb ik nu alles (denk en hoop ik toch) om het rollend chassis af te werken, heb nu juist gedaan met de voorste draagarmen in de RX5 te zetten, nadien nog RX10 en dan alles afmonteren. Tegen dan heb ik hopelijk kas terug, is nog niet klaar en dan moet ik nog op zoek naar een goede spuiter.
Groeten, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
Dat vastdraaien en 1/6 slag los, geldt dat voor al die kasteelmoeren? (die aan de stuurkogels van de levieren, die aan de stuurstang met stuurkogels in de vooras en onderaan de vooras waar die veer via een bus de stuurstang tegen het stuurrondsel drukt?). Ik denk dat het in het geval van de stuurbuis in de vooras wel degelijk vast zal zijn aangezien alles nu al goed aanspant (maar kan toch wel nog bewegen) en ik er de splitpen nog niet inkrijg. Eigenlijk is het dan precies toch wel de bedoeling dat die stuurkogels niet veel meer kunnen bewegen.
Bart
Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
Na een lange afwezigheid eindelijk weer nieuws maar niet allemaal goed nieuws: de koets is nog steeds niet klaar -> blijkt echt verrot te zijn, hebben al veel moeten wegslijpen (volledige kofferbak is er uit, de beide dorpels, alle vloerplaten, binnenkanten spatborden langs beide kanten, voetenbak, enz.), en dan zijn er nog veel plekken die moeten gerepareerd worden. De nieuw in te lassen stukken zijn wel al geleverd en klaargemaakt. Voor de rest is het onderstel nu (zo goed als) klaar, hij staat weer op zijn wielen en ben nu bezig met de afwerking van de motor zodat ik hem kan laten proefdraaien. Ik moet ook nog eens alle bouten langsgaan ter controle. Zal binnenkort nog wat foto's posten.
Groeten, Bart.
Groeten, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
Nogmaals een foto van het oude chassis
En het vernieuwde zoals het er momenteel uitziet , ik moet enkel nog alle bouten controleren en nog wat kleinigheden monteren en dan is het klaar, is dan enkel nog wachten op de koets zodat ik verder kan.
Heb batterij er al bijgezet om motor te laten proefdraaien, heb dankzij een vorig topic de (voorlopige) bekabeling kunnen aanleggen en hij startte van de 2e keer! , ik moet wel aan de afstelling nog wat werken maar komt wel goed, ga hem dan wat langer laten draaien om eventuele olielekkage op te sporen voor ik de koets er tegen aanzet en verder opbouw.
Nog een vraag: Hoeveel bouten moeten er hier nog in om die lichtbaar vast te zetten? Moeten er achteraan in een van die twee gaten nog bouten?
Groeten, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
De koets is terug !!!
Heb wat foto's genomen van de herstelde delen :
Zoals jullie zien heb ik er nog enorm veel werk aan om alle lasnaden weg te schuren, daarna zou ik de koets laten zandstralen en in de grondverf zetten en daarna ga ik beginnen aan de fijne afwerking (naden kitten en plamuren zodat alles strak afgewerkt is). Nog iemand tips and tricks i.v.m. deze werken? -> steeds welkom,
Bart.
Heb wat foto's genomen van de herstelde delen :
Zoals jullie zien heb ik er nog enorm veel werk aan om alle lasnaden weg te schuren, daarna zou ik de koets laten zandstralen en in de grondverf zetten en daarna ga ik beginnen aan de fijne afwerking (naden kitten en plamuren zodat alles strak afgewerkt is). Nog iemand tips and tricks i.v.m. deze werken? -> steeds welkom,
Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81