Zelf triangel maken
De bumperbevestiging vind ik wel een goed idee, dat lijkt mij degelijker dan de sleepogen! Jammer alleen dat je dan een scharnier moet inbouwen, en ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen of hoe ik die moet opbouwen. Ik ga misschien dit weekeinde al kijken hoe ik er één kan bouwen!
Bedankt voor alle reacties
Bedankt voor alle reacties
Ik ben uiteindelijk gegaan voor het direct monteren aan het chassis. Hieronder de foto's van het eerste gedeelte, het scharnierende A-frame met koppeling komt volgende week!
Het zit in ieder geval zeer degelijk vast voor zover ik het nu kan inschatten! Beter dan een stangetje met een borgpen door de sleepogen:

Het zit in ieder geval zeer degelijk vast voor zover ik het nu kan inschatten! Beter dan een stangetje met een borgpen door de sleepogen:

De ogen heb ik reeds lichtgelast met een dubbele las! (op de tweede foto zie je de doorbranding) En de pennen ga ik ook nog rondom aflassen. Er word inderdaad flink aan getrokken, maar de krachten werken bij een minimale doorbuiging al vrijwel volledig op de voet van de pen, waardoor verdere doorbuiging zeer onwaarschijnlijk is. Ik gebruik dus eigenlijk alleen de materialen van de scharnier, de constructie pas ik aan. Misschien dat ik nog ga berekenen wat de maximale kracht is die het systeem aan kan.
Omdat ik geen APK heb ga ik proberen om de auto aan de eisen van een ongeremde aanhanger lichter dan 750 kg te laten voldoen. Deze hoeft niet gekeurd te worden en hoeft maar aan weinig eisen te voldoen. Ik heb de scharnieren al gemodelleerd maar een stijfheidberekening lukte helaas nog niet, een huisgenoot van mij gaat dat nu voor mij doen. Maar ik verwacht dat hij stevig genoeg zal zijn!
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Zijn al vaak topics geweest over triangels. En de conclusie is dat een eend nooit een aanhanger kan worden. Als triangelen al mag, dan moet de eend verzekerd zijn en een geldige APK hebben.
Als hij ooit los zou raken, dan durf ik te wedden dat de verzekering moeilijk gaat doen. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Suc6.
Als hij ooit los zou raken, dan durf ik te wedden dat de verzekering moeilijk gaat doen. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Suc6.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Okay, de scharnier is doorgerekend en wanneer hij compleet afgelast is en je hangt er een stuk of 10 acadyane's aan, dan is de maximale druk in de scharnier 36MPa. De maximale druk die staal aan kan voordat het vervormd is 250MPa. Daarbij komt dat er 2 scharnieren zijn bevestigd, dus ik verwacht wel dat het goed gaat komen!
Edit: hierbij nog een mooie print-screen:

De grootste druk is waar de twee platen bij elkaar komen onder de lasnaad. De doorbuiging is overdreven weergegeven, de maximale doorbuiging is 16 micrometer.
Edit: hierbij nog een mooie print-screen:

De grootste druk is waar de twee platen bij elkaar komen onder de lasnaad. De doorbuiging is overdreven weergegeven, de maximale doorbuiging is 16 micrometer.