Mehari viel stil en wil nu niet meer starten.

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
peet964
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun, 2010 09:38

Mehari viel stil en wil nu niet meer starten.

Bericht door peet964 » vr 25 jun, 2010 09:45

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier en hoop hier liefhebbers te treffen die me kunnen helpen.
Na de winterstop heb ik enige tijd geleden de Mehari opnieuw van stal gehaald. Hij startte prima maar ik ondervond dat ik tijdens het rijden de choke altijd lichtjes moest uittrekken anders zou hij stationair niet blijven draaien. Zo heb ik enige weken (lees een 50km vermoed ik) rondgereden, wetende dat ik daar natuurlijk eens moest laten naar kijken... Vorige week viel de Mehari tijdens een ritje dan plotseling stil en kreeg ik hem niet meer aan de praat.
De startmotor draait mooi rond maar hij wil niet meer aanslaan.
Iemand hier een idee wat het probleem zou kunnen zijn en of er een oorzakelijk verband is met het feit dat ik de choke altijd wat moest uittrekken?

Alvast bedankt !
Peter

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 25 jun, 2010 09:52

ik zou beginnen met de carburateur eens open te halen en alle sproeiers te demonteren (1 voor 1 is misschien het handigst) en deze door te blazen!

zie ook het topic van wolfman vrij recent die had dezelfde problemen. is bij hem plots weer over gegaan, maar hoogstwaarschijnlijk een vuiltje in de sproeier.

btw ik ga er nu wel van uit dat kleppen, ontsteking ed in orde zijn!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 25 jun, 2010 11:11

Nou, ik zou om te beginnen even systematisch zoeken. Heb je compressie? Is er een vonk? Zo ja, komt er benzine naar de carburateur? En ten vierde kun je de carburateur eens open schroeven. Het zou toch zonde van het geschroef zijn als je met rotte bougiekabels, niet sluitende contactpuntjes, lucht in de benzineleiding of een kapotte benzinepomp zit...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 25 jun, 2010 12:02

zoals ik in mijn btw ook al melde...

gezien het feit dat ie het de eerste 50km wel deed lijkt me stug dat er ineens geen compressie meer zou zijn. benzine pomp is idd wel een goede om eerst even te testen. maar je carb even open schroeven en sproeiers doorblazen is toch ook zo gedaan? heb gisteravond nog ca 5 keer carb opengehaald, sproeierbezetting gewisseld, test gereden en weer gewisseld etc. echt fluitje van een cent.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

peet964
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun, 2010 09:38

Bericht door peet964 » vr 25 jun, 2010 16:47

Bedankt. Lijkt me plausibel en ik probeer even.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 25 jun, 2010 16:53

Hoi,

de brandstof in de leiding vanaf de tank is terug gestroomd naar de tank, je hebt de vlotterkamers in de carburateur leeg gereden, de brandstofpomp heeft de leiding en de vlotterkamers nog niet vol gepompd. Met de laatste brandstof uit de vlotterkamers is er ook wat vuil mee gekomen dat de sproeier(s) heeft verstopt.

Dus, sproeiers (en de rest van de carburateur) schoonmaken en doorstarten tot de pomp de vlotterkamers weer vol gepompd heeft.

Succes!
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

peet964
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun, 2010 09:38

Bericht door peet964 » za 26 jun, 2010 08:15

Dus ik moet gewoon de carburateur eruit halen en proper maken? (ben niet zo'n sleutelaar :( )
Waar zit de sproeier precies in de carbu?

thx
Peter

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 26 jun, 2010 09:29

Hoeft er niet uit, alleen deksel er af.
Kan je meteen zien of je wel benzine krijgt en hoe veel vuil in de vlotterkamers zit.
De sproeiers zijn messing schroefjes onder in de vlotterbakjes.
In het rechter bakje, als je er voor staat, zit de sproeier verstopt in het gat onder in.
Te bereiken door de stop aan de buitenzijde te verwijderen.
De stationair sproeier zit aan de buiten voorzijde.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

peet964
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun, 2010 09:38

Bericht door peet964 » za 26 jun, 2010 19:07

Bedankt allemaal !

de mehari rijdt terug !

Zou het kunnen dat de luchtfilter behuizing los zat op de carbu en daardoor lucht zoog of heeft dit er niets mee te maken?

Ik heb de luchtfilter van de carburateur gehaald, wat WD 40 in de carb gespoten en de luchtfilter opnieuw vastgezet met een nieuwe aantrekbeugel (of hoe noem je dat?). Hij startte vrijwel onmiddellijk en rijdt opnieuw als een zonnetje zonder dat ik de choke dien half open te zetten.

Nogmaals dank voor jullie medewerking!

Peter

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » za 26 jun, 2010 20:57

loszittend luchtfilterhuis maakt niet uit, behalve dat de aangezogen lucht niet gefilterd wordt.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie