Ontkoppeling weigert

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
koenG
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 16:48

Ontkoppeling weigert

Bericht door koenG » ma 28 jun, 2010 16:54

Hallo allemaal,

De ontkoppeling van mijn dyane versnellingsbak doet het niet.
Kan manueel de versnellingen nog inzetten(ook zn achteruit) maar wanneer ik wil ontkoppelen gaat dit niet. Rijden wordt zo écht wel moeilijk
Iemand enig idee waar ik moet starten met zoeken?
alvast hartelijk dank!
Koen

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 28 jun, 2010 19:18

Hoe groot is de vrije slag van je koppelingspedaal? Heb je nog ruimte op het stelstuk van de koppelingskabel om hem strakker te zetten?
Mij is al eens overkomen dat de vork van het druklager inscheurde en verboog. Telkens als ik een keer het pedaal intrapte, boog dat rotding verder.
Wat je zou kunnen doen: Afstellen op minimale vrije slag (een centimetertje aan het pedaal). Als je daarbij schroefdraad tekort komt, de afstand tussen stelstuk en schutbord vergroten met een dikke ingezaagde moer of een stevige (houten) wasknijper. Als na een paar keer intrappen de vrije slag weer te groot is, zal inderdaad de vork vervangen moeten worden.

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 28 jun, 2010 21:59

Koppelingskabel gebroken :?:
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 29 jun, 2010 10:56

Dan zou het pedaal op de vloer liggen...

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 29 jun, 2010 12:02

achtpeter schreef:Dan zou het pedaal op de vloer liggen...
Niet altijd :wink: Bij mijn Charleston had ik afgelopen voorjaar ook problemen met koppelen en schakelen, het inleggen van de versnellingen ging steeds moeilijker en met veel gekraak, todat ik met draaiende motor helemaal niet meer kon schakelen. Met stilstaande motor kon dit nog wel. Koppelingskabel bleek gerafeld te zijn op het bevestigingspunt aan het pedaal, en er zaten nog maar 2 of 3 draadjes vast.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 29 jun, 2010 14:34

O, zo. Ja, je hebt gelijk. Ik denk dat zo'n mankement aan de kabel ook tot extra rek leidt en dus tot het "opvreten" van de vrije slag. Ik gun het Koen, want zo'n kabel vervang je makkelijker dan de koppelingsvork

Plaats reactie