verliest opeens vermogen op snelweg

Plaats reactie
Ghislaine
Beginner
Beginner

verliest opeens vermogen op snelweg

Bericht door Ghislaine » di 29 jun, 2010 18:03

Ik ben nu al sinds begin April aan het proberen mijn Acadiane weer 'als vanouds' te krijgen, maar helaas zonder succes. Ik gebruik de auto normaal dagelijks (nu minder), en het genieten van het rijden maakt langzaam plaats voor pure frustratie, dus wie o wie kan mij helpen, want de garage weet t ook niet meer.

Over de auto: Acadiane, 1985, 90.200 km, rijdt normaal gemakkelijk 110km/u, twee weken geleden APK gekeurd.

De mankementen:
- De auto valt steeds terug op de snelweg na ong. 4 km van 100 naar max 60 km/u. Hij 'verslikt en hoest' even en valt dan direct terug naar 60. Gasgeven heeft dan geen enkel effect meer. het wordt steeds erger en gaat nu nog maar max 85 op de snelweg en valt steeds weer terug.
- Op de gewone weg als ik onder de 80 km/u blijf kan ik goed en best lang rijden, maar als ie eenmaal echt warm is geworden (door te vaak optrekken of bergop rijden) verliest hij op de gewone weg ook vermogen. ik krijg m dan nauwelijks vooruit bij een stoplicht en krijg dan vaak tot mijn spijt de middelvinger (rot op met die roestbak) ipv de vriendelijke groet (wat een leuke auto). Hij trekt dus langzaam op...
- de auto maakt een laag ronkend geluid (klinkt als een tuba) als ik doorschakel naar 3 of 4. Te lage toeren lijkt het wel, maar hij doet het ook als ik optrek/bergop rij.
- als hij warm wordt begint hij aardig te ruiken (benzine, rubber).
- als hij koud is start hij super. als hij warm is moet ik echt gassen en doorstarten.
- als ik een berg af rij kan ik ook niet harder dan 90 omdat hij dan ongelofelijk begint te rammelen. Normaal deed hij dat pas bij de 130 (bergaf)

- verder slijt de band linksvoor onregelmatig af en wordt ook warmer dan de andere banden. Ik heb t willen laten uitlijnen, maar alles zat vast en kwikfit wilde het alleen doen als het weer 'gangbaar' gemaakt was. Kan dit te maken hebben met het bovenstaande probleem? En weet iemand hoe je het zaakje weer 'gangbaar' maakt. Of en een plek in zuid- limburg waar ze uberhaubt de juiste apparatuur hebben voor het uitlijnen? En heeft balanceren in dit geval zin? De auto rammelt dus behoorlijk op hogere snelheid.

Wat is er tot nu toe gebeurd: (allemaal zonder resultaat)
- ventilator blad (poelie) en V-snaar vervangen. Deze was redelijk aan diggelen.
- contactpuntjes gesteld.
- caborateur schoongemaakt.
- kleppen gesteld.
- bobine kabeltjes vervangen.
- zonder benzinedop gereden en hij trekt niet vacuum.
- nieuwe benzinepomp. trekt iets beter op, maar als hij warm is is dat verschil ook weer weg.
- de uitlaat is gecontroleerd en gedicht en daarna nog eens. geen gaatjes. (sinds het dichten van de uitlaat in maart zijn de problemen langzaam begonnen (toeval?))

Nou, dit is het wel ongeveer! Alle hulp is meer dan welkom.
Groetjes Ghislaine

ps, ja het winterkapje is eraf... :-)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 29 jun, 2010 19:00

Benzineleiding poreus en contactpuntjes staan niet meer goed.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » di 29 jun, 2010 19:23

bij ons bleek dat de choke uit zichzelf open ging tijdens het rijden. extra veer erbij en het was over.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 29 jun, 2010 19:25

De verschijnselen lijken sterk op wat ik ondervond toen ik met een paar gebroken zuigerveren rondreed. Maar voor je zo diep gaat, kun je maar beter een paar minder dramatische mogelijkheden controleren. Hoe is de onderdruk? (Her en der op dit forum staat hoe je die kunt controleren met een transparante slang op een plankje). Ligt er olie in je luchtfilter? Hoe is het olieverbruik? Heb je wellicht een tijdje met een (uitwendig) vervuilde oliekoeler gereden?

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 29 jun, 2010 19:50

Dacht met precies dit ook dat mn zuigerveren kapot waren. Die vervangen, nog niet voorbij; mijn benzineleiding was poreus geworden (bovenop de tank).

Dus eerst benzineleiding vervangen.

Gangbaar maken van je stuurinrichting kun je gewoon met kruipolie doen.

Fusees zijn goed? (lijkt mij wel gezien de APK goedkeur, maar wie weet hebben ze het niet goed gecontroleerd daar dit vaak nogal moeilijk is).

Contactpuntjes staan denk ik niet goed meer.

Rammelen kan te maken hebben met motorsteunen, ongebalanceerde wielen, slechte uitlijning, lage bandenspanning en in heel extreme gevallen met een kapotte aandrijfas.

sowieso een keer ook de bougies, olie en luchtfilter vervangen. Nu het buiten warmer is nog een keer de kleppen stellen.

In de uitlaat hoort een afwateringsgaatje te zitten maar dat maakt niet uit voor je vermogen. Controleer wel even of je uitlaat niet verstopt zit, als het schot in je demper eruit roest kan dit je uitlaat verstoppen waardoor je auto slecht rijdt.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 29 jun, 2010 20:34

Overigens: De Kwikshit heeft blijkbaar z'n treurige reputatie weer bevestigd. De klant wegsturen met huiswerk, het moet niet gekker worden. Laat die lui lekker Opels en Toyota's verkloten en laat ze van je Aca afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 29 jun, 2010 20:52

ik denk dat je benzine slang gescheurd is op de tank!! en omdat het om een aca gaat denk?!? ik heeft de pomp wel heel veel zuig kracht nodig om dit aan te kunnen! dus check even je slangetje boven op je vlotter! je kan er gelukkig beter bij als bij een 2cv

wat betreft je banden, deze gewoon laten ballanceren bij een banden boer,
spooring even door een eenden garage laten stellen.
wil dat niet helpen, je kromme draagarm vervangen...

succes

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » di 29 jun, 2010 22:35

Nadat je de benzine leiding bovenop de tank en het stukje voor de pomp hebt vernieuwd ook nog de bougies en de punten + condensator vervangen.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 30 jun, 2010 18:49

Een vapour lock? Loopt je benzineleiding ergens te dicht langs de uitlaat, zodat er dampbellen ontstaan?
Eend voor allen, allen voor eend..

Ghislaine
Beginner
Beginner

Bericht door Ghislaine » za 7 aug, 2010 11:36

Dag heren, het is al een poosje geleden dat jullie mij tips hebben gegeven en wilde jullie daarvoor nog hartelijk danken. Ik heb sinds gisteren mijn Acadiane weer terug. Het waren uiteindelijk toch waarschijnlijk de zuigerveren. Gelukkig had ik nog een andere motor liggen en die zit er nu in. Hij moet nog een beetje rustig losgereden worden, maar het klinkt en rijdt al een stuk beter! Bedankt en fijn weekend

TB
Moderator

Bericht door TB » zo 15 aug, 2010 10:10

Ik zeg: oude blokje splitsen en kijken of het echt zo is :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie