niet vergeten dat de belasting niet constant is en als je een korte bocht neemt met lage snelheid, zal t een en ander best gaan wringen... de piekbelastingen zijn vele malen hoger dan de belasting die jij hebt uitgerekend! maar je hebt behoorlijk wat marge, dus zal het wel meevallen.
ik neem trouwens aan dat je de scharnierplaten (die uitsteken) bijna tot aan de Dyane gaat verstevigen, daar komen behoorlijke krachten op als je moet remmen (die gaan dan echt krom!)
suc6
greetzzzzzzzz
Rusty
Zelf triangel maken
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 316
- Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
- Locatie: spijkenisse
Ik ben ook bang dat deze scharnieren veel te zwak zijn !!
ik heb zelf ook wel eens een aanpassing gemaakt met 3
rvs deurscharnieren en die waren uiteindelijk toch vervormd
en een strip van 5a6 mm ook verbogen en durfde het niet meer aan
vandaar dat ik orginele ophanging weer heb gebruikt
op ons forum heeft iemand ook een mooi systeem gemaakt zie de foto`s
http://www.mijnalbum.nl/Album=UX7VNADP
met betrekking tot het maken van een aanhanger
dat gaat je inderdaad echt niet lukken en krijg je problemen mee zeker als er iets fout gaat !!
gr gerard
ik heb zelf ook wel eens een aanpassing gemaakt met 3
rvs deurscharnieren en die waren uiteindelijk toch vervormd
en een strip van 5a6 mm ook verbogen en durfde het niet meer aan
vandaar dat ik orginele ophanging weer heb gebruikt
op ons forum heeft iemand ook een mooi systeem gemaakt zie de foto`s
http://www.mijnalbum.nl/Album=UX7VNADP
met betrekking tot het maken van een aanhanger
dat gaat je inderdaad echt niet lukken en krijg je problemen mee zeker als er iets fout gaat !!
gr gerard
Ja, dat is helemaal mooi, maar met een slijptol gaat mij dat niet lukken!
Hier zoals ik het nu heb opgelost:

Ik heb een tweede brug gemaakt vanaf de bus naar het A-frame, om zo de trek en druk krachten beter op te kunnen vangen, ik verwacht bij deze montage geen vervorming meer.
De losse scharnierdelen met de bussen worden met twee grote M8-bouten op het frame bevestigd:

De achterkanten moeten nog even mooi worden afgewerkt en er moet nog een knik in het koppelstuk.
Hier zoals ik het nu heb opgelost:

Ik heb een tweede brug gemaakt vanaf de bus naar het A-frame, om zo de trek en druk krachten beter op te kunnen vangen, ik verwacht bij deze montage geen vervorming meer.
De losse scharnierdelen met de bussen worden met twee grote M8-bouten op het frame bevestigd:

De achterkanten moeten nog even mooi worden afgewerkt en er moet nog een knik in het koppelstuk.
Iedere bout kan een afschuifspanning aan van 9500N, op minimaal 4 plaatsen komt deze afschuifspanning voor, dus kan de constructie een kracht van maximaal 38.000N (+/- 3800kg) aan. Een normale koppeling voor een caravan zit maar met twee bouten vast waarbij meestal maar één de afschuifspanning te verduren krijgt. De reden dat ik zulke grote kokers heb gebruikt is eerder omdat dat de minimale maat is om een koppeling op te plaatsen, ik heb toen maar meteen de hele triangel van dit materiaal gemaakt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Tja, van constructieberekeningen heb ik geen kaas gegeten maar ik doe een poging je te volgen. Ik dacht dat er twee lange M8 bouten door de constructie heen komen. Dan mijn boerenlogica:
1. Als je de bouten aandraait en dus uitrekt, is de kracht al verminderd.
2. De spanning is niet egaal over de vier punten verdeeld. Juist niet. Bij het wringen in bochten en bij remmen (!) wordt de linker of de rechter kant belast.
3. Het is bijna zeker dat boven en onder niet volledig gelijk geboord zijn en dat het gat niet volkomen rond is, dus de bovenste - of onderste aansluiting krijgt alle kracht te verduren.
Kortom, je kunt niet uitsluiten dat één aansluiting alle kracht moet opvangen. Je wilt je 2CV met één M8-boutje bedwingen. Dus: een projectiel van minimaal 600 kg met een snelheid van 100 km.
1. Als je de bouten aandraait en dus uitrekt, is de kracht al verminderd.
2. De spanning is niet egaal over de vier punten verdeeld. Juist niet. Bij het wringen in bochten en bij remmen (!) wordt de linker of de rechter kant belast.
3. Het is bijna zeker dat boven en onder niet volledig gelijk geboord zijn en dat het gat niet volkomen rond is, dus de bovenste - of onderste aansluiting krijgt alle kracht te verduren.
Kortom, je kunt niet uitsluiten dat één aansluiting alle kracht moet opvangen. Je wilt je 2CV met één M8-boutje bedwingen. Dus: een projectiel van minimaal 600 kg met een snelheid van 100 km.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02