mehari bouwen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 3 jul, 2010 19:34

Ik begrijp niet dat je met zo'n gammel Dyane chassis nog verder gaat werken (kloten?) Een goede Mehari brengt al snel rond de 6000 Euro op. Voor dat werk moet je wel een goed chassis hebben.

Bespaar ook niet op het subframe, zet er een RVS subframe op. Kost wat meer maar is duurzaam.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » za 3 jul, 2010 19:45

gegalvaniseerde subframes kosten 1.080 euro, nieuw chassis 800 euro. voor dat bedrag wil ik de hele mehari bouwen. en wat hij straks waard zou kunnen zijn is op dit moment voor mij niet zo interessant want de mehari wordt een blijvertje. en als er over een paar jaar een ander chassis onder moet, dan zal het wel een gegalvaniseerde worden. maar de huidige ziet er nog goed uit, dus waarom zou ik iets repareren wat niet stuk is?

oftewel, laat mij maar lekker kloten :wink: .
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 3 jul, 2010 20:19

Inderdaad geen slechte carrosserie.

Die voorbank moet passen. Vind ik persoonlijk veel comfortabeler dan stoelen.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 3 jul, 2010 22:38

gebruik alsjeblieft geen hammerite om het chassis te lakken... Onder de hammerrite roest het gewoon door en is het straks echt over.
Beter is het chassis kaal te halen, het te behandelen met menie (mits kaal!) en het dan gewoon met een harde industrielak te lakken. eventueel dan nog een anti-steenslag laag erover heen tegen -juist- steentjes en het blijft veel langer goed.
Verbruik: Afbeelding

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 3 jul, 2010 23:42

onder welke lak roest het niet gewoon door zonder goede voorbewerking dan?

Moet wel zeggen, mijn eend staat in de Hammerite, en het is steenhard spul. Zachtere autolakken vangen eenvoudiger steenslag op dan hammerite, das wel zo (is mijn ondervinding)

Verder, waarom je chassis niet gewoon in de teer?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 4 jul, 2010 10:38

nuja, het grote probleem met hammerite is dat het niet meer overschilderbaar is met iets anders (waaronder tectyl of bittac)

Ik heb er iig niet zo'n goede ervaring mee.
Verbruik: Afbeelding

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 4 jul, 2010 11:03

Ik heb de hammerite gemengd met owatrol ca. 40%. Dat werkt bij mij goed.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 4 jul, 2010 21:58

hammerite gaat een chemische reactie aan met roest, wat het proces stopt. het is wel duur, dus kaalmaken, menie en teer is ook een oplossing.

vandaag op en neer naar limburg gereden, 5 uur in de auto, en een hoop oud gescheurd plastic opgehaald:

zijkantje met weinig scheuren
Afbeelding

4-persoons kuip, in drieen gezaagd :shock:
Afbeelding

2-persoons kuip, onbeschadigd
Afbeelding

andere zijkant met binnenscherm
Afbeelding

dashboard en deurtjes, niet veel werk aan
Afbeelding

achterkant met groene klep en twee onderdelen van het dak
Afbeelding

frontje met veel scheurtjes
Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » zo 4 jul, 2010 22:24

Leuk, de eerste vormen worden al zichtbaar :wink: Kun je die gescheurde delen nog goed repareren?
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » zo 4 jul, 2010 22:40

alles is nog mogelijk met veel tijd geduld en MEK

sterkte gewenst de komende tijd met plakken

als je nog wat stukken rood abs overhoud houd ik me aanbevolen
aangezien ik ook nog erg veel plakwerk voor de boeg heb :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 5 jul, 2010 09:31

Anders bouw je van die vierpersoons een mooie jaccuzi toch ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 5 jul, 2010 09:38

Ik zou altijd voor de 4 zitter gaan,dus die bak gewoon overzetten in die gave carosserie

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 jul, 2010 17:09

dat ben ik inderdaad van plan gerard.

hoe zou jij dat plakken? ik weet van de MEK en een papje maken, maar zijn de naden koud tegen elkaar te plakken of zou je er een extra strook onderplakken voor versteviging? ik weet namelijk nog niet hoe sterk de verbinding wordt als je MEK gebruikt?

is het abs goed te schuren? of kan ik beter zorgen dat wat ik plak iets onder het oppervlakte ligt en dan plamuren? het abs lijkt mij zo flexibel dat ik denk dat plamuur weer loskomt.

of kan ik aan de achterkant van de te plakken delen ter versteving werken met glasvezelmatjes? en de scheuren dan vullen met het MEK-papje? of hecht dat niet goed?

laatste vraag (nu dan toch even): als ik het abs ga spuiten, heb ik dan een hechtprimer nodig en zo ja welke? of is het een kwestie van direct in de kleur spuiten? de gele verf die er nu op zit lijkt direct op het abs aangebracht te zijn met een lompe kwast, dus het lijkt te kunnen maar ik wil voor zeker gaan...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 jul, 2010 17:12

thomaaas schreef:Anders bouw je van die vierpersoons een mooie jaccuzi toch ;)
kan ook als hij op het chassis gemonteerd zit, uitlaat verbouwen en in de kuip uit laten komen, water erin en rijden maar!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 5 jul, 2010 18:44

misschien een rare vraag maar waar staat MEK in deze voor? Ik ken het zelf alleen als methyl ethyl keton en deze substansie lost ales zo'n beetje op :? (gebruik ik namelijk regelmatig op mijn werk) lijkt me bij jou niet de bedoeling vandaar mijn vraag.
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie