monteren en vetten nieuwe lagerschalen, lagers en keerringen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

monteren en vetten nieuwe lagerschalen, lagers en keerringen

Bericht door bartvds » wo 16 jun, 2010 21:47

Enkele vragen:

- Hoe plaats ik nieuwe lagerschalen? Kan ik deze op zijn plaats tikken of
moet dit op een andere manier gebeuren?

- Hoe vet ik best de lagers zelf? Moeten deze gewoon wat ingevet worden of
moeten deze echt vol vet zitten?

- Hoe monteer ik de keerringen? Met de platte kant naar de lagers toe
dacht ik? Is dit correct?

Afbeelding



- De eerste keerring moet toch over die dikkere rand van de vooras he? Ik
bedoel dus die rand die zo half wat meegeverfd is, en moet dat stuk
vooras waar de arm over schuift ook ingevet worden?

Afbeelding


Weer veel vragen he, Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » vr 18 jun, 2010 15:13

Wie heeft er al eens zijn lagers en/of lagerschalen vervangen en kan mij wat verder helpen?

Groeten, Bart (die bijna klaar is met z'n onderstel als hij dit klusje af krijgt :wink: )
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 18 jun, 2010 15:20

Naar mijn idee kan er bijna niet teveel vet in die lagers zitten.
Waar vet zit komt geen water, en van water gaan de lagers roesten.
De keerring moet volgens mij met de vlakke kant naar het lager,
anders kan de draagarm niet goed over de keerring glijden bij montage.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 18 jun, 2010 15:27

ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.

deze dus:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door backfire op vr 18 jun, 2010 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 18 jun, 2010 15:28

een tip van een kennis welke ik zelf ook wil gaan toepassen: een smeernippel in de draagarm en daarmee die hele ruimte volpompen met vet. schijnt ongeveer 1 patroon per draagarm in te gaan
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » vr 18 jun, 2010 20:05

Eerst gaat dus de keerring over de asbuis met de platte kant naar het lager toe, dan het lager zelf (goed ingevet), dan de draagarm, terug het lager (goed ingevet) en als laatste de keerring met de platte kant naar binnen toe (lagerkant) en de moer met splitpen, correct?

De eerste keerring moet toch over die iets dikkere rand van de asbuis hé?
Gaat er namelijk moeilijk over maar er hangt wel wat RX10 aan, zal dat er eerst terug afdoen, die smeernippel, op welke plaats van de draagarm zet je die dan ergens? Hebben anderen hier ervaring mee?

Al bedankt, Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Cees55
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 27 jun, 2010 00:59
Locatie: Stampersgat

Bericht door Cees55 » zo 27 jun, 2010 01:07

backfire schreef:ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.

deze dus:
Afbeelding
Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?

groet,
Cees55

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 27 jun, 2010 09:20

Behalve dat ze gewoon doen wat ze moeten doen, orgineel zijn en zelf te repareren? De vilten ringen kunnen niet echt kapot, het zijn gewoon twee helften in elkaar geklemt. Het vilt heb ik gemaakt van een strook vilt, maar dat kun je ook op mijn site zien.

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » di 29 jun, 2010 12:31

De lagerschalen zijn er eindelijk ingeraakt! Is eigenlijk niet te doen zonder hulpstuk, heb een zelfgemaakt tool van iemand kunnen gebruiken en samen met een vriend is het dan toch gelukt.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 29 jun, 2010 21:45

Dat is toch gewoon rond-om-rond intikken?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 30 jun, 2010 07:22

Cees55 schreef: Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?

groet,
Cees55
Op de helikopter waar ik aan werk gebruiken we ook vilten keerringen bij de wiellagers (Franse heli :wink: ) het verschil tussen vilt en rubber is als volgt, vilt neemt het vocht op en zorgt dus dat er geen vuil bij het lager kan komen. Rubber houd vocht ook wel tegen maar vilt absorbeert het.
That's it! Vilten ringen moet je ook nooit invetten want dan verliezen ze hun absorberend vermogen en is de werking weg.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » wo 14 jul, 2010 08:30

gewoon rond om rond intikken gaat niet hoor, daarvoor zijn de toleranties te klein, die lagerschaal is precies een maatje te klein, dat moet er echt ingeperst worden.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 14 jul, 2010 16:39

keering niet over dat dikke stuk. Hij komt er tegenop maar dat heb je nu wel gezine denk ik ;-)
Smeernipperl op de arm en die vullen is onnodig en geeft alleen een hoop zooi als je hem weer eens moet demonteren. Toen ik mijn 57er demonteerde was er niets aan de hand met de lagers ondanks jarenlang landbouwgebruik van de auto. Allen schoon gemaakt en opnieuw ingevet. En dat functioneert nu ook al weer 20 jaar probleemloos.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie