mehari bouwen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » wo 7 jul, 2010 20:13

ik was niet van plan de emmers op te lossen!
maar doormiddel van verhitting in de gewenste vorm te vormen

maar je boort wel een mogenlijk probleem aan
want nu rijst de vraag
hoe reageert de sikaflex op MEK?
en hoe reageert de gemiddelde emmer erop?

hmm!!....
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 7 jul, 2010 23:06

brammie schreef:ik was niet van plan de emmers op te lossen!
lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.

we gaan de komende 3 weken naar frankrijk, zal daarna eens wat gaan testen met mek en sikaflex en een emmertje en hier de resultaten vermelden.

in mijn eend zitten stukken archiefkast gelast, lijkt mij bijzonder leuk als er straks stukken emmer in de mehari zitten!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 7 jul, 2010 23:34

Bij de action zijn de emmers 90 cent, ik weet niet of deze ook van MEK zijn. Vast niet... Ik ben in ieder geval benieuwd! Ik vind dit in ieder geval de beste kitcar ooit gebouwd, nu al ;)

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » do 8 jul, 2010 00:26

brammie schreef:trouwens waar haal je MEK vandaan? behalve bij de mehariclub
mijn verf leverancier heb ik er laatst eens naar gevraagt maar die kende het eigenlijk niet :( terwijl hij toch al 40 jaar in de verfmeuk zit :?
engbokho schreef:Mek haal je bij de betere (ouderwetse) verfhandel en/of drogisterij.
Ik heb begrepen dat MEK alleen 'voor professioneel gebruik' verkocht mag worden en niet aan particulieren. Maar ja dat geldt voor Owatrol ook en daar is ook wel aan te komen.
Maar dit verklaard dat niet elke zaak het heeft en/of tegen een particulier zegt dat hij het niet 'kent' :wink:
Rossero schreef:Bij de action zijn de emmers 90 cent, ik weet niet of deze ook van MEK zijn. Vast niet...
Nee idd, emmers kunnen niet van MEK zijn. MEK is een oplossende vloeistof.
supercees schreef:ben nu ook emmers aan het verzamelen. voldoet elke emmer of wordt het testen met MEK?
supercees schreef:lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.
De carrosserie van een Méhari is van ABS. Ergo: Wil je stukken emmer oplossen in MEK t.b.v. de reparatie van ABS plaatwerk, dan moet die emmer ook van ABS zijn.
Alles van ABS kan een grondstof voor je reparatie zijn. LEGO steentjes zijn ook van ABS. Tis maar wat je voor handen hebt :)
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 8 jul, 2010 08:34

Nepduplo bij de Action, kost iets van 3,- per (grote) zak. Is wat cheaper dan originele Duplo.. En je krijgt een kleurrijk resultaat! ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 8 jul, 2010 11:37

Ik ben geen kunststofdeskundige maar volgens mij is er niks mis met opgeloste oude meharistukjes,
Volgens mij heeft dit namelijk ongeveer alleen last van de UV-straling van de zon. Deze tast enkel de buitenste paar micrometers aan, bij mijn Méhari was dat goed te zien: de buitenkant was slecht-mat-dof, maar de onderkant van de kuip, dashboard en binnenkant van de zijpanelen waren als nieuw.

De hoeveelheid "slecht" materiaal is in verhouding met het goeie materiaal dus verwaarloosbaar denk ik. Ik heb het opgelost in aceton, als de terugplaksels uitgehard zijn zijn ze inderdaad hard en lijken ze minder taai dan het originele ABS, of dat een probleem is zal ik jullie binnen een jaar ofzo kunnen vertellen.

Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond) dus terugplakken moet zo veel mogelijk langs de binnenkant gebeuren. Ook omwille van het relief en de structuur van het plaksel. Ik heb wel overal van die vezelstructuur in verwerkt (vliegengaas does the trick).

t Zijn wel vuile werkjes, bij het kliederen vormt de ABS een "tweede huid" op je vingers, die je de gedurende de halve dag na de werken lekker kan afpulken :-)
1977 Mehari

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » do 8 jul, 2010 11:52

Nu kun je gewoon Nitril handschoenen dragen. Want die MEK-zooi gaat ongetwijfeld je huid binnendringen.

En mijn inziens kun je het beste alleen dezelfde soort kunsstof (dus ABS) gebuiken om delen te repareren en niet stroken van een of ander emmer erop plakken om dan daarna de abs pap daarop te gieten.
Als je een gietmalletje wilt hebben kun je ook tijdelijk stroken tape ofzo eronder plakken en zo je weg door de koets werken.
Mits de MEK de tape niet oplost, haha
Ami 8 break

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 8 jul, 2010 17:11

Joos schreef:Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond
onze mehari wordt opgebouwd uit (tot nu toe) rode, groene en witte delen, waarvan grote delen weer geel geverfd zijn. dat wordt dus spuiten.

de nieuwe kleur (of kleuren) is nog een vraag. misschien de kleur blauw van de donor-dyane.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 8 jul, 2010 22:13

Ah, dat lijkt me wel mooi, een AC 639 Bleu Lagune Méhari. Nog niet eerder gezien.
Verbruik: Afbeelding

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » di 20 jul, 2010 23:48

jeroen-2cv schreef:In een Citro-expert van enige jaren geleden (ik meen uit 2003) heeft ooit een artikel gestaan over het repareren van het ABS van een Mehari.

Hier in werd gezegd dat je ABS in MEK kon oplossen, en met een kwastje dan de scheuren dicht kon smeren. Stukjes er in lijmen zal wel anders werken.

Mocht iemand interesse hebben in dit artikel, dan wil ik dit artikel wel opzoeken en inscannen.
Dus ik hoor het wel.....
:wink:
Ik heb het artikeltje inmiddels gevonden en even nagelezen, het betreft slechts een paar regels tekst.

Dat je een plaatje ABS in MEK kunt oplossen en er na een paar dagen een "papje" onstaat waar je de scheuren in de body mee dicht kunt smeren.

Indien iemand interesse heeft scan ik het alsnog in, of ik typ die paar regeltjes hier wel :-)
Eend goed, al goed

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 21 jul, 2010 08:27

een paar dagen? volgens mij ging dat bij de mehari van sneller?

Zal het es vragen aan m.

ff tipje......

Het moet wel heel goed uitdampen als je het hebt gebruikt, uitharden. Bij de mehari hier, was het in de winter/lente gebruikt, gemaakt en daarna gespoten. was super strak. Netjes binnen gestaan, wordt het super lekker weer, gaat mijn pa ermee weg, komt terug, allemaal zakkers en "deuken" erin gezakt.

Was even puzzelen, maar, door de zon was die mek/abs oplossing nog verder uitgehard, onder de lak (ja, hij is gespoten) en dus ook verder ingedroogd......

maar goed, mijn pa heeft het meerdere keren gedaan, ik zal het straks wel eens even aan hem vragen over het hoe en wat ermee.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 21 jul, 2010 08:47

Op de website van Mehari.nl staat het hele stuk om ABS te repareren uitvoerig beschreven, het lijk me dat iemand die het wil repareren toch op die site zijn informatie gaat zoeken :lol: :lol:
(ja,oke,ik ben daar technisch adviseur)

edit IME: http://www.mehari.nl/reparatie.htm

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » vr 3 sep, 2010 19:11

zo, eindelijk begonnen met de dyane uit elkaar schroeven, zit wel wat lastiger in elkaar dan een eend, maar na 3 uur staat de koets los op het chassis en zijn de motorkap, voorspatborden en het front gedemonteerd. deze worden morgen opgehaald en dan heb ik ruimte om het chassis in orde te maken. het is nu dus echt begonnen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 28 sep, 2010 18:26

koets wordt nog opgehaald, blok met bak verwijderd om het chassis goed te behandelen:

Afbeelding

onder de bak heeft zich een heel taai hoopje prut verzameld??

Afbeelding

wel lekker vet allemaal, maar ik wil alles toch wat schoner, al is het maar om een eventuele lekkage snel te kunnen ontdekken. met deze baggerzooi lukt dat natuurlijk nooit.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 28 sep, 2010 18:42

supercees schreef:zo, eindelijk begonnen met de dyane uit elkaar schroeven, zit wel wat lastiger in elkaar dan een eend,
degelijker bedoel je! :wink: :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie