mehari bouwen
ik was niet van plan de emmers op te lossen!
maar doormiddel van verhitting in de gewenste vorm te vormen
maar je boort wel een mogenlijk probleem aan
want nu rijst de vraag
hoe reageert de sikaflex op MEK?
en hoe reageert de gemiddelde emmer erop?
hmm!!....
maar doormiddel van verhitting in de gewenste vorm te vormen
maar je boort wel een mogenlijk probleem aan
want nu rijst de vraag
hoe reageert de sikaflex op MEK?
en hoe reageert de gemiddelde emmer erop?
hmm!!....
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
-
- Veelvuldig poster
lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.brammie schreef:ik was niet van plan de emmers op te lossen!
we gaan de komende 3 weken naar frankrijk, zal daarna eens wat gaan testen met mek en sikaflex en een emmertje en hier de resultaten vermelden.
in mijn eend zitten stukken archiefkast gelast, lijkt mij bijzonder leuk als er straks stukken emmer in de mehari zitten!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
brammie schreef:trouwens waar haal je MEK vandaan? behalve bij de mehariclub
mijn verf leverancier heb ik er laatst eens naar gevraagt maar die kende het eigenlijk nietterwijl hij toch al 40 jaar in de verfmeuk zit
Ik heb begrepen dat MEK alleen 'voor professioneel gebruik' verkocht mag worden en niet aan particulieren. Maar ja dat geldt voor Owatrol ook en daar is ook wel aan te komen.engbokho schreef:Mek haal je bij de betere (ouderwetse) verfhandel en/of drogisterij.
Maar dit verklaard dat niet elke zaak het heeft en/of tegen een particulier zegt dat hij het niet 'kent'

Nee idd, emmers kunnen niet van MEK zijn. MEK is een oplossende vloeistof.Rossero schreef:Bij de action zijn de emmers 90 cent, ik weet niet of deze ook van MEK zijn. Vast niet...
supercees schreef:ben nu ook emmers aan het verzamelen. voldoet elke emmer of wordt het testen met MEK?
De carrosserie van een Méhari is van ABS. Ergo: Wil je stukken emmer oplossen in MEK t.b.v. de reparatie van ABS plaatwerk, dan moet die emmer ook van ABS zijn.supercees schreef:lijkt mij een mooie bron voor de mek-pap, beter dan 35 jaar oude door de zon genukede stukjes mehari.
Alles van ABS kan een grondstof voor je reparatie zijn. LEGO steentjes zijn ook van ABS. Tis maar wat je voor handen hebt

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
- Moderator
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ik ben geen kunststofdeskundige maar volgens mij is er niks mis met opgeloste oude meharistukjes,
Volgens mij heeft dit namelijk ongeveer alleen last van de UV-straling van de zon. Deze tast enkel de buitenste paar micrometers aan, bij mijn Méhari was dat goed te zien: de buitenkant was slecht-mat-dof, maar de onderkant van de kuip, dashboard en binnenkant van de zijpanelen waren als nieuw.
De hoeveelheid "slecht" materiaal is in verhouding met het goeie materiaal dus verwaarloosbaar denk ik. Ik heb het opgelost in aceton, als de terugplaksels uitgehard zijn zijn ze inderdaad hard en lijken ze minder taai dan het originele ABS, of dat een probleem is zal ik jullie binnen een jaar ofzo kunnen vertellen.
Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond) dus terugplakken moet zo veel mogelijk langs de binnenkant gebeuren. Ook omwille van het relief en de structuur van het plaksel. Ik heb wel overal van die vezelstructuur in verwerkt (vliegengaas does the trick).
t Zijn wel vuile werkjes, bij het kliederen vormt de ABS een "tweede huid" op je vingers, die je de gedurende de halve dag na de werken lekker kan afpulken
Volgens mij heeft dit namelijk ongeveer alleen last van de UV-straling van de zon. Deze tast enkel de buitenste paar micrometers aan, bij mijn Méhari was dat goed te zien: de buitenkant was slecht-mat-dof, maar de onderkant van de kuip, dashboard en binnenkant van de zijpanelen waren als nieuw.
De hoeveelheid "slecht" materiaal is in verhouding met het goeie materiaal dus verwaarloosbaar denk ik. Ik heb het opgelost in aceton, als de terugplaksels uitgehard zijn zijn ze inderdaad hard en lijken ze minder taai dan het originele ABS, of dat een probleem is zal ik jullie binnen een jaar ofzo kunnen vertellen.
Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond) dus terugplakken moet zo veel mogelijk langs de binnenkant gebeuren. Ook omwille van het relief en de structuur van het plaksel. Ik heb wel overal van die vezelstructuur in verwerkt (vliegengaas does the trick).
t Zijn wel vuile werkjes, bij het kliederen vormt de ABS een "tweede huid" op je vingers, die je de gedurende de halve dag na de werken lekker kan afpulken

1977 Mehari
Nu kun je gewoon Nitril handschoenen dragen. Want die MEK-zooi gaat ongetwijfeld je huid binnendringen.
En mijn inziens kun je het beste alleen dezelfde soort kunsstof (dus ABS) gebuiken om delen te repareren en niet stroken van een of ander emmer erop plakken om dan daarna de abs pap daarop te gieten.
Als je een gietmalletje wilt hebben kun je ook tijdelijk stroken tape ofzo eronder plakken en zo je weg door de koets werken.
Mits de MEK de tape niet oplost, haha
En mijn inziens kun je het beste alleen dezelfde soort kunsstof (dus ABS) gebuiken om delen te repareren en niet stroken van een of ander emmer erop plakken om dan daarna de abs pap daarop te gieten.
Als je een gietmalletje wilt hebben kun je ook tijdelijk stroken tape ofzo eronder plakken en zo je weg door de koets werken.
Mits de MEK de tape niet oplost, haha
Ami 8 break
-
- Veelvuldig poster
onze mehari wordt opgebouwd uit (tot nu toe) rode, groene en witte delen, waarvan grote delen weer geel geverfd zijn. dat wordt dus spuiten.Joos schreef:Het is wel bijzonder lelijk: het opgeloste ABS heeft namelijk in tegenstelling tot het originele ABS zijn eigen kleur terug (kleur van de mehari toen hij nog in de folder stond
de nieuwe kleur (of kleuren) is nog een vraag. misschien de kleur blauw van de donor-dyane.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
-
- Gebruiker
Ik heb het artikeltje inmiddels gevonden en even nagelezen, het betreft slechts een paar regels tekst.jeroen-2cv schreef:In een Citro-expert van enige jaren geleden (ik meen uit 2003) heeft ooit een artikel gestaan over het repareren van het ABS van een Mehari.
Hier in werd gezegd dat je ABS in MEK kon oplossen, en met een kwastje dan de scheuren dicht kon smeren. Stukjes er in lijmen zal wel anders werken.
Mocht iemand interesse hebben in dit artikel, dan wil ik dit artikel wel opzoeken en inscannen.
Dus ik hoor het wel.....
Dat je een plaatje ABS in MEK kunt oplossen en er na een paar dagen een "papje" onstaat waar je de scheuren in de body mee dicht kunt smeren.
Indien iemand interesse heeft scan ik het alsnog in, of ik typ die paar regeltjes hier wel

Eend goed, al goed
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
een paar dagen? volgens mij ging dat bij de mehari van sneller?
Zal het es vragen aan m.
ff tipje......
Het moet wel heel goed uitdampen als je het hebt gebruikt, uitharden. Bij de mehari hier, was het in de winter/lente gebruikt, gemaakt en daarna gespoten. was super strak. Netjes binnen gestaan, wordt het super lekker weer, gaat mijn pa ermee weg, komt terug, allemaal zakkers en "deuken" erin gezakt.
Was even puzzelen, maar, door de zon was die mek/abs oplossing nog verder uitgehard, onder de lak (ja, hij is gespoten) en dus ook verder ingedroogd......
maar goed, mijn pa heeft het meerdere keren gedaan, ik zal het straks wel eens even aan hem vragen over het hoe en wat ermee.
Zal het es vragen aan m.
ff tipje......
Het moet wel heel goed uitdampen als je het hebt gebruikt, uitharden. Bij de mehari hier, was het in de winter/lente gebruikt, gemaakt en daarna gespoten. was super strak. Netjes binnen gestaan, wordt het super lekker weer, gaat mijn pa ermee weg, komt terug, allemaal zakkers en "deuken" erin gezakt.
Was even puzzelen, maar, door de zon was die mek/abs oplossing nog verder uitgehard, onder de lak (ja, hij is gespoten) en dus ook verder ingedroogd......
maar goed, mijn pa heeft het meerdere keren gedaan, ik zal het straks wel eens even aan hem vragen over het hoe en wat ermee.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Op de website van Mehari.nl staat het hele stuk om ABS te repareren uitvoerig beschreven, het lijk me dat iemand die het wil repareren toch op die site zijn informatie gaat zoeken

(ja,oke,ik ben daar technisch adviseur)
edit IME: http://www.mehari.nl/reparatie.htm

(ja,oke,ik ben daar technisch adviseur)
edit IME: http://www.mehari.nl/reparatie.htm
-
- Veelvuldig poster
zo, eindelijk begonnen met de dyane uit elkaar schroeven, zit wel wat lastiger in elkaar dan een eend, maar na 3 uur staat de koets los op het chassis en zijn de motorkap, voorspatborden en het front gedemonteerd. deze worden morgen opgehaald en dan heb ik ruimte om het chassis in orde te maken. het is nu dus echt begonnen.
-
- Veelvuldig poster
koets wordt nog opgehaald, blok met bak verwijderd om het chassis goed te behandelen:

onder de bak heeft zich een heel taai hoopje prut verzameld??

wel lekker vet allemaal, maar ik wil alles toch wat schoner, al is het maar om een eventuele lekkage snel te kunnen ontdekken. met deze baggerzooi lukt dat natuurlijk nooit.

onder de bak heeft zich een heel taai hoopje prut verzameld??

wel lekker vet allemaal, maar ik wil alles toch wat schoner, al is het maar om een eventuele lekkage snel te kunnen ontdekken. met deze baggerzooi lukt dat natuurlijk nooit.
-
- Heavy user