met mijn eend ja, een 2cv6 van 1985 met nog geen 75000 kilometer en puntjes. uitleggen kan ik het niet, meten wel. op euro 95 rij ik gemiddeld 1 op 11 en met euro 98 gemiddeld 1 op 14. wellicht staat de ontsteking beter voor euro 98 dan euro 95.Flip schreef:Op een eend?supercees schreef:aan het lopen van de motor merk ik geen verschil tussen 95 en 98, aan het verbruik wel, 98 is (bij mij) veel gunstiger in verbruik.
Indien ja, puur uit interesse, hoe leg je dat uit?
Op een recentere motor, ben ik volledig mee akkoord. De motor management gaat je ontsteking vervroegen (meer koppel, meer power) tot ie pingelt, dan weer verlaten, dan vervroegen,... Maar dit doet een eend totaal nie...
Vandaar men interesse
Flup
Soort benzine
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Ik rijd gemiddeld 1 op 15, gewoon op euro 95.
Heb nooit verschil gemerkt in prestaties of mooier lopen van de motor als ik weer eens een paar keer 98 had getankt.
Heb nooit verschil gemerkt in prestaties of mooier lopen van de motor als ik weer eens een paar keer 98 had getankt.
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 3 dec, 2009 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Volgens de theorie komt het motorvermogen van de energie inhoud van de benzine. Nu is de energie inhoud van 98 benzine nagenoeg gelijk aan die van 95 benzine. Dus dat zou niet veel in het verbruik moeten uitmaken. Het verschil zit in een toevoeging waardoor de benzine bij hogere druk minder snel spontaan ontbrandt.
Als je normaal 98 tankt en daarna 95 zou dat in het verbruik van de benzine weinig moeten uitmaken. Als je onder alle omstandigheden 95 gebruikt met een 9:1 compressie motor en je past de ontsteking niet aan dan zal de motor soms gaan pingelen, als de motor zwaar belast wordt. Als je dat wilt voorkomen moet de ontsteking wat vroeger staan om voortijdige (spontane) ontsteking te voorkomen. (=pingelen)
Maar als de ontsteking wat vroeger staat neemt het motorvermogen af. Immers als het mengsel zo ver mogelijk samengeperst wordt voordat de ontsteking plaats vindt zal de druk op de zuiger het grootst zijn bij ontsteking en dus ook de kracht op de zuiger en dus het motorvermogen.
Tot zover de theorie. In praktijk varieert de energie inhoud van de benzine van merk tot merk met zo'n 4 %. Dus ook het verbruik. Als de motor pingelt dan scheelt dat uiteraard flink in het geproduceerde motorvermogen en dus in het verbruik.
Mijn conclusie is dat het weinig moet uitmaken in het verbruik van benzine of je 95 of 98 tankt, zolang de motor niet pingelt. Als de motor wel pingelt (en sommige bestuurders merken dat niet) zal het benzineverbruik (flink) toenemen.
Verschillen in verbruik zijn altijd mogelijk. Maar ligt dat aan 98 versus 95 benzine of aan de kwaliteitsverschillen tussen de benzine van het ene merk en het andere? Ik meen me te herinneren dat er op dit forum ooit geschreven is over het verbruik van benzine van verschillende merken waar flinke verschillen in verbruik werden geconstateerd.
98 benzine is maar weinig duurder dan 95 benzine. Dus mijn advies is om gewoon 98 benzine te kopen waar mogelijk met een 9:1 compressie motor. Als 98 niet beschikbaar is tank dan 95 maar rij wat rustiger om pingelen te voorkomen. Er zal dan weinig of geen schade ontstaan aan de motor en het benzineverbruik zal nagenoeg gelijk blijven.
Als je normaal 98 tankt en daarna 95 zou dat in het verbruik van de benzine weinig moeten uitmaken. Als je onder alle omstandigheden 95 gebruikt met een 9:1 compressie motor en je past de ontsteking niet aan dan zal de motor soms gaan pingelen, als de motor zwaar belast wordt. Als je dat wilt voorkomen moet de ontsteking wat vroeger staan om voortijdige (spontane) ontsteking te voorkomen. (=pingelen)
Maar als de ontsteking wat vroeger staat neemt het motorvermogen af. Immers als het mengsel zo ver mogelijk samengeperst wordt voordat de ontsteking plaats vindt zal de druk op de zuiger het grootst zijn bij ontsteking en dus ook de kracht op de zuiger en dus het motorvermogen.
Tot zover de theorie. In praktijk varieert de energie inhoud van de benzine van merk tot merk met zo'n 4 %. Dus ook het verbruik. Als de motor pingelt dan scheelt dat uiteraard flink in het geproduceerde motorvermogen en dus in het verbruik.
Mijn conclusie is dat het weinig moet uitmaken in het verbruik van benzine of je 95 of 98 tankt, zolang de motor niet pingelt. Als de motor wel pingelt (en sommige bestuurders merken dat niet) zal het benzineverbruik (flink) toenemen.
Verschillen in verbruik zijn altijd mogelijk. Maar ligt dat aan 98 versus 95 benzine of aan de kwaliteitsverschillen tussen de benzine van het ene merk en het andere? Ik meen me te herinneren dat er op dit forum ooit geschreven is over het verbruik van benzine van verschillende merken waar flinke verschillen in verbruik werden geconstateerd.
98 benzine is maar weinig duurder dan 95 benzine. Dus mijn advies is om gewoon 98 benzine te kopen waar mogelijk met een 9:1 compressie motor. Als 98 niet beschikbaar is tank dan 95 maar rij wat rustiger om pingelen te voorkomen. Er zal dan weinig of geen schade ontstaan aan de motor en het benzineverbruik zal nagenoeg gelijk blijven.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik heb uit nood de afgelopen dagen met de LNA rondgereden (andere auto is weer kapot).
Vandaag weer de tank volgegoten met 98MLV (€1,50 aan de pomp ) en vervolgens een vergelijking gemaakt met het verbruik dat ik had toen ik er met 95 plus zelfmengsel mee reed.
Over 335 binnenwegkilometers op 98MLV 1:16,75 gereden. Op 95 kwam het op 1:14 uit, en dat was in de zomer.
Ik vind het nogal een behoorlijk verschil!
Vandaag weer de tank volgegoten met 98MLV (€1,50 aan de pomp ) en vervolgens een vergelijking gemaakt met het verbruik dat ik had toen ik er met 95 plus zelfmengsel mee reed.
Over 335 binnenwegkilometers op 98MLV 1:16,75 gereden. Op 95 kwam het op 1:14 uit, en dat was in de zomer.
Ik vind het nogal een behoorlijk verschil!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Goh, wat mij vooral is opgevallen in de jaren dat ik eend rij is het volgende.
Met mijn eerste eend had ik nooit last van pingelen. Ik reed standaard op 95 en in Duitsland en het oostblok op 91. Ik reed met die eend altijd plankgas. Zelfs op 91 in Zwitserland plank berg op en berg af. De enige verklaring die ik hier voor heb is dat die eend een S6 blok had met een wat lagere compressie. Ideaal. Dit blok had ook nagenoeg geen olieverbruik dus waarschijnlijk een redelijk schone verbrandingskamer. De eend die ik nu rij is geen S6. Verder is dit blok een echt oliebootje. Toen ik met contactpuntjes reed werd ik helemaal gek van het gepingel. 95 of 98 maakte weinig uit. Pas toen ik er 123 in had gezet en de ontsteking ik meen later dan normaal had gezet was het gepingel grotendeels voorbij. Mijn conclusie is dan ook dat de staat van de motor een belangrijke rol kan spelen in het hele pingel-verhaal. Dat door slijtage en daardoor verlies van compressie het risico op pingelen af zou nemen is onzin. De vervuiling in de kop door het olieverbruik maakt de kans op pingelen veel groter. Wie weet hier meer van of heeft ook zo'n ervaring?
Met mijn eerste eend had ik nooit last van pingelen. Ik reed standaard op 95 en in Duitsland en het oostblok op 91. Ik reed met die eend altijd plankgas. Zelfs op 91 in Zwitserland plank berg op en berg af. De enige verklaring die ik hier voor heb is dat die eend een S6 blok had met een wat lagere compressie. Ideaal. Dit blok had ook nagenoeg geen olieverbruik dus waarschijnlijk een redelijk schone verbrandingskamer. De eend die ik nu rij is geen S6. Verder is dit blok een echt oliebootje. Toen ik met contactpuntjes reed werd ik helemaal gek van het gepingel. 95 of 98 maakte weinig uit. Pas toen ik er 123 in had gezet en de ontsteking ik meen later dan normaal had gezet was het gepingel grotendeels voorbij. Mijn conclusie is dan ook dat de staat van de motor een belangrijke rol kan spelen in het hele pingel-verhaal. Dat door slijtage en daardoor verlies van compressie het risico op pingelen af zou nemen is onzin. De vervuiling in de kop door het olieverbruik maakt de kans op pingelen veel groter. Wie weet hier meer van of heeft ook zo'n ervaring?
2cv az 1968
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Als je met puntjes de onsteking wat later had gezet was het pingelen ook verleden tijd geweest. Vervuiling in de kop kan pingelen veroorzaken maar zal eerder nadieselen (zelfontbranden) veroorzaken. Maar goed een schone kop is wel belangrijk. En wat ook kan zijn is dat je het kloppen hoort van versleten lagers, zowel bigend als topend, geeft ook een pingelgeluid, als je dan wat gas mindert is dat ook weer verdwenen. Dus ja de staat van je blok is belangrijk, maar dat lijkt mij nogal logisch.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
S6 staat niet gelijk aan A06/664!Edwin schreef:Ja dat is een S6 blok, die A06/664 blokken horen ook origineel in eend te zitten waar S6 op het kenteken staatCitRoel schreef:Ik heb een A06/664 is dat dan een S6? Ik heb 'm uit een Duitse eend van de sloop.
Mijn 2CV6 is een S6, maar heeft een A06/635-blok (rood motorcodeplaatje).
Daar hoort 98 octaan in.
De A06/642,644,664-blokken (zwarte motorcodeplaatjes) zijn ontworpen voor
95 octaan.
En iedereen die met loodvervanger in de weer is, helpt z'n blok niet, maar de alleen
de verkoop van loodvervangende procducten. Technisch gezien is het toevoegen van
loodvervanger echt nergens voor nodig.
Het tanken van het juiste octaangehalte daarentegen, is wel belangrijk.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Die A06/664 (en 642 en 644) waren inderdaad voor het halen van deWillem2 schreef:Volgens mij is een S6 wel met een A0 664, die blokken waren nodig om te voldoen aan de strenge duitse emissie-eisen.
strengere Duitse emissie-eisen.
Maar mijn 2CV6 Spécial S6 uit 1990 (gebouwd in Portugal, geleverd in
België) heeft een originele A06/635-motor en dus geen A06/664.
Er is geen direct verband tussen de motorcode en de typeaanduiding S6.
Groet van
Jesper
P.S.: Kijk hier maar: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9741&start=15
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)