ontluchtings methode

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Roelben
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 jun, 2008 15:14

ontluchtings methode

Bericht door Roelben » zo 25 jul, 2010 21:36

Ik wil graag de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is voor het bedienen van het rempedaal.
Ik wil hierbij ook kunnen zien of er nog lucht in olie zit die er uitkomt
Wie heeft er een goede tip voor een methode of te gebruiken (hulp) gereedschap.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » zo 25 jul, 2010 22:22

een doorzichtige slang die op de ontluchtingsnippel past. De slang aan het andere uiteinde in de pot, blik of fles steken met het uiteinde onder het vloeistofniveau. Met sleutel 8 de nippel opendraaien en trappen tot je in de slang geen luchtbellen meer ziet. Nippel dichtdraaien zonder de slang af te nemen. Als de nippel dicht is, slang afnemen en klaar....

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 25 jul, 2010 22:36

vergeet niet af en toe het reservoir bij te vullen. gaat soms sneller dan je denkt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 26 jul, 2010 11:29

Ook nog een mogelijkheid. Rempedaal indrukken en met een steeksleutel klem zetten. Dan naar onder en nippel openen en normaal ontluchten. Dicht en weer naar boven. Truc met pedaal herhalen enz. Er bestaan ook speciale ventieltjes die je in de slang kunt zetten dan kun je ook in de auto blijven zitten totdat ontlucht hebt.
Maar ook goed het reservoir in het oog houden zoals dyane-maniac zegt.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 26 jul, 2010 11:58

ik heb inderdaad zo'n ventiel dingetje gekocht (was maar 2 euro ofzo) maar het schijnt ook te kunnen met een fietsbandventieltje
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 26 jul, 2010 13:48

Jawel, dat fietsventieltje (de uitvoering met kogelklepje) is heel effectief. Je drukt het in het ene einde van een stukje transparante bromfietsbenzineslang, andere einde op de ontluchtingsnippel, nippel een slag open draaien en stampen maar. Wel een bakje onder het ventieltje zetten. Denk aan de doorlaatrichting: Het dunne deel van het ventieltje, dat normaliter de binnenband inwijst, moet nu naar de buitenwereld wijzen.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 26 jul, 2010 14:05

ik doe het altijd met een stuk benzine slang, nippel open draaien slang er omheen en die in een pot doen! dan lekker gaan trappen en idd je reservoir in de gaten houden, succes

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 26 jul, 2010 14:45

Ramon schreef:ik doe het altijd met een stuk benzine slang, nippel open draaien slang er omheen en die in een pot doen! dan lekker gaan trappen en idd je reservoir in de gaten houden, succes
Als je dan maar het uiteinde van de slang zoals gezegd door Roadrunner ónder het vloeistofniveau houdt (slang door deksel van een potje steken en daar een scheutje remvloeistof in gieten). Dan zuigt ie in ieder geval nooit lucht op bij loslaten pedaal.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1886
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 26 jul, 2010 22:53

Van Midlock is er de Eezibleed, een reservoir waar je de nieuwe remvloeistof in doet en waar twee slangen uit komen. Een slang sluit je aan op het ventiel van je reservewiel en de andere op een deksel dat op je remvloeistof reservoir past. Er komt nu druk op je remsysteem te staan en je kunt de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is. De remvloeistof die er uit loopt wordt aangevuld door de vloeistof uit het Midlock reservoir. Kost ca € 30.00
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik heb een zoon die graag even voor mij op de rem wil trappen, maar volgens mij moet het ook goed zelf te maken zijn.
Schultenbräu das ist mein Bier !

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 27 jul, 2010 10:04

Zo'n beetje alle hier beschreven methoden zijn beter dan het tweepersoons ritueel met het slangetje en de jampot: oppompen, nippel effe los, nippel dicht, schreeuw, pompen, schreeuw, nippel los, nippel vast, schreeuw enzovoorts. En nu hebben we het alleen nog over ontluchten. Bij het verversen van de hele inhoud van het remsysteem is de schreeuwmethode echt een ramp. Zelf zweer ik bij het fietsventieltje.

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » di 27 jul, 2010 10:42

Boudewijn schreef:Van Midlock is er de Eezibleed, een reservoir waar je de nieuwe remvloeistof in doet en waar twee slangen uit komen. Een slang sluit je aan op het ventiel van je reservewiel en de andere op een deksel dat op je remvloeistof reservoir past. Er komt nu druk op je remsysteem te staan en je kunt de remmen ontluchten zonder dat er een tweede persoon nodig is. De remvloeistof die er uit loopt wordt aangevuld door de vloeistof uit het Midlock reservoir. Kost ca € 30.00
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, ik heb een zoon die graag even voor mij op de rem wil trappen, maar volgens mij moet het ook goed zelf te maken zijn.
Dit setje heb ik ook, werkt echt goed. Kost geen moeite en je hoeft niet telkens onder de auto te kruipen.
Gewoon druk op het reservoir en een voor een de beluchtings nippels open draaien en natuurlijk weer dicht. Let wel op voor spetteren want er staat natuurlijk best wel wat druk op de leiding.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » di 27 jul, 2010 21:26

ik heb ooit van een maat van me eens een dop met een ventiel erin gekregen
die zet je op het reservior en dan met heel lage druk de compressor erop
werkt super
had ie zelf gemaakt
oud doppie en een tupeless ventiel
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Roelben
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: do 12 jun, 2008 15:14

Bericht door Roelben » do 29 jul, 2010 10:18

Mannen, heel hartelijk dank allemaal voor de reacties en raadgevingen.
De methode die Brammie omschrijft lijkt me een erg goede en spreekt me erg aan.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 29 jul, 2010 10:41

Volgens mij werkt dat niet bij een eend, maar ik kan me vergissen.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » do 29 jul, 2010 11:31

Nooit zelf gebruikt altijd ff gewacht op de hulp van mijn vriendin (is ook gezelliger).
Maar google maar eens op "Eezibleed" of "http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf"

Plaats reactie