Hydropneumatische eend?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Hydropneumatische eend?

Bericht door CitRoel » ma 9 aug, 2010 14:21

Ik vroeg me af of het mogelijk is. Ik heb op internet en op youtube gezocht maar het lijkt erop dat niemand het ooit geprobeerd heeft. Toch heb ik ergens op een meeting al eens een eend met GS motor en veersysteem gezien.
Stel dat je zoiets bedenkt moet je dan naar de RDW om het te laten keuren of testen o.i.d.?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 9 aug, 2010 14:31

In een hele oude 2CV Magazine (jaar of 10 geleden) stond ooit een stukje van een Fransman die een 2cv had voorzien van de dieselmotor van een Visa. Daarna had ie tevens het complete veersysteem met bollen etc. ingebouwd van een BX. Ik zal eens kijken of ik het artikel nog terug kan vinden op zolder.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 9 aug, 2010 14:43

Of een M35 zien te vinden en deze slopen.. Heb je en hydropneumatische vering, en een wankelmotor ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 9 aug, 2010 15:30

Is al eens gedaan ja, een blauwe 2cv met GS-blok en hydraulisch veersysteem. De zogenaamde 2cv 9 Hydropneumatique.

En er is ook nog de gele jaren '80 AZU custom genaamd Citron Pressé van Philippe Pétré. Ook GS-mechaniek met hier het hele veersysteem van een M35 eronder.

Afbeelding
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 9 aug, 2010 17:23

je zal inderdaad naar de rdw moeten. ik moest er van de week ook aan denken toen ik een gs te koop zag voor een paar honderd euro... lijkt me nog redelijk ingewikkeld qua goede bevestiging.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 9 aug, 2010 18:49

Ja je bent even bezig. De M35 vering werkt om een hoek geloof ik. De veerbollen zitten in het chassis.
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 9 aug, 2010 22:47

in 1997 een Tjech begeleid vanuit Oostvoorne (was daar op visite bij een bevriend stel) met een eend/bestel/ami bx naar de wereldmeeting.

die had een BX onderstel, maar, dat is langer, dus had hij een extra as onder het geheel gemaakt, een 3 asser dus. Nogal een vreemd gevaarte, maar de hydroliek werkte soms wel. De extra as was niet voorzien van remmen of wat dan ook, en ging ook niet mee in de hoogte verstelling, de rest wel, as hing in de leegte als de hoogste stand werd bereikt, en de as met hydro hing in de lucht in de laagste stand.....

makkelijkst zou idd zijn een gs aanpassen, beetje inkorten en eend erover heen zetten.

Met alle vloeistof die uit die Tjech zijn "ding" vloeide en het niet altijd werkende systeem of motor, denk ik niet dat er enige vorm van keuring op zat. En met het inkorten van een GS zul je denk ik problemen krijgen, zeker als je de koets ook veranderd......
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 10 aug, 2010 13:02

Afbeelding

Deze staat op de site van Jeroen Cats.

Ik zal even een M35 op de kop tikken . :lol:

Het was ook meer een hersenspinsel, misschien als ik ooit ergens voor weinig aan een chassis kan komen dat ik iets ga expirimenteren. Als je nou de hydrolische cilinders iets scheef horizontaal legt op de plek waar nu de veerpotten hangen. Met de cilinders naar elkaar toe, dan zou je de trekstangen eraan kunnen maken. Eigenlijk moet je dan iets maken wat je in de buizen, die door het chassis heen zitten waar nu de veerpotten aan hangen, kan steken waar die de hydrolische cilinders aan zitten.
De leidingen zijn niet zo´n probleem maar dan moet je de hydroliek pomp nog aan het blok maken. Maar ik denk dat het moeilijkst zou worden hoe je de referentie van de hoogte regelaar goed krijgt. Bij een BX zit die aan de stabilisatorstang en aan de draagarm, zo "ziet" de hoogteregelaar dat de as in veert.

Maar goed zoals ik al zei het was een hersenspinsel...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 10 aug, 2010 13:17

Afbeelding

Afbeelding

Nou... zo werkt dat dus... :?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 10 aug, 2010 16:30

Spookeend schreef: ...maar de hydroliek werkte soms wel.
:lol:
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie