Hydropneumatische eend?
Hydropneumatische eend?
Ik vroeg me af of het mogelijk is. Ik heb op internet en op youtube gezocht maar het lijkt erop dat niemand het ooit geprobeerd heeft. Toch heb ik ergens op een meeting al eens een eend met GS motor en veersysteem gezien.
Stel dat je zoiets bedenkt moet je dan naar de RDW om het te laten keuren of testen o.i.d.?
Stel dat je zoiets bedenkt moet je dan naar de RDW om het te laten keuren of testen o.i.d.?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
In een hele oude 2CV Magazine (jaar of 10 geleden) stond ooit een stukje van een Fransman die een 2cv had voorzien van de dieselmotor van een Visa. Daarna had ie tevens het complete veersysteem met bollen etc. ingebouwd van een BX. Ik zal eens kijken of ik het artikel nog terug kan vinden op zolder.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
in 1997 een Tjech begeleid vanuit Oostvoorne (was daar op visite bij een bevriend stel) met een eend/bestel/ami bx naar de wereldmeeting.
die had een BX onderstel, maar, dat is langer, dus had hij een extra as onder het geheel gemaakt, een 3 asser dus. Nogal een vreemd gevaarte, maar de hydroliek werkte soms wel. De extra as was niet voorzien van remmen of wat dan ook, en ging ook niet mee in de hoogte verstelling, de rest wel, as hing in de leegte als de hoogste stand werd bereikt, en de as met hydro hing in de lucht in de laagste stand.....
makkelijkst zou idd zijn een gs aanpassen, beetje inkorten en eend erover heen zetten.
Met alle vloeistof die uit die Tjech zijn "ding" vloeide en het niet altijd werkende systeem of motor, denk ik niet dat er enige vorm van keuring op zat. En met het inkorten van een GS zul je denk ik problemen krijgen, zeker als je de koets ook veranderd......
die had een BX onderstel, maar, dat is langer, dus had hij een extra as onder het geheel gemaakt, een 3 asser dus. Nogal een vreemd gevaarte, maar de hydroliek werkte soms wel. De extra as was niet voorzien van remmen of wat dan ook, en ging ook niet mee in de hoogte verstelling, de rest wel, as hing in de leegte als de hoogste stand werd bereikt, en de as met hydro hing in de lucht in de laagste stand.....
makkelijkst zou idd zijn een gs aanpassen, beetje inkorten en eend erover heen zetten.
Met alle vloeistof die uit die Tjech zijn "ding" vloeide en het niet altijd werkende systeem of motor, denk ik niet dat er enige vorm van keuring op zat. En met het inkorten van een GS zul je denk ik problemen krijgen, zeker als je de koets ook veranderd......
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Deze staat op de site van Jeroen Cats.
Ik zal even een M35 op de kop tikken .
Het was ook meer een hersenspinsel, misschien als ik ooit ergens voor weinig aan een chassis kan komen dat ik iets ga expirimenteren. Als je nou de hydrolische cilinders iets scheef horizontaal legt op de plek waar nu de veerpotten hangen. Met de cilinders naar elkaar toe, dan zou je de trekstangen eraan kunnen maken. Eigenlijk moet je dan iets maken wat je in de buizen, die door het chassis heen zitten waar nu de veerpotten aan hangen, kan steken waar die de hydrolische cilinders aan zitten.
De leidingen zijn niet zo´n probleem maar dan moet je de hydroliek pomp nog aan het blok maken. Maar ik denk dat het moeilijkst zou worden hoe je de referentie van de hoogte regelaar goed krijgt. Bij een BX zit die aan de stabilisatorstang en aan de draagarm, zo "ziet" de hoogteregelaar dat de as in veert.
Maar goed zoals ik al zei het was een hersenspinsel...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p