Schokbrekers Ami 8 Break

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Schokbrekers Ami 8 Break

Bericht door Punky » wo 14 jul, 2010 22:34

Mijn Ami 8 Break 1972 heeft zowel voor als achter schokbrekers en voor zitten er op de as ook nog batteurs. Achter zitten deze niet. Klopt dit?

Achter werkt alles nog goed, maar aan de voorkant veert alles nogal week en ver door. Raak met de uitlaatdemper nog wel eens de grond. Wil daarom de voorkant reviseren. Op internet gezocht naar schokbrekers voor dit type auto, maar de diverse webshops spreken zich tegen. De ene geeft aan dat de Ami 8 hier aparte schokbrekers voor heeft en de andere geeft aan dat voor dezelfde schokbrekers gemonteerd zitten als op een 2cv6. Achter zou er wel verschil zijn.

Daarnaast wil ik dus de voorste batteurs demonteren en controleren op hun werking. Ik heb het volgende al gevonden op internet.

Batteurs
De werking van de batteurs kan op de volgende manier worden gecontroleerd.
Houdt de batteur in de hand en schud ermee, als je het gewicht hoort/ voelt schuiven dan functioneerd hij nog goed. Ook is het mogelijk om de werking te testen door de batteur van lage hoogte (+/- 15 cm) boven de grond, met de vulopening naar boven, te laten vallen. Stuitert hij even terug omhoog dan is hij eveneens goed.
De batteurs zijn na controle opnieuw in de lak gezet en voorzien van nieuwe olie (10W40).
Tot 1957 0,08 liter olie, na 1957 0,07 liter olie.


Bron: http://home.planet.nl/~mmgleeuw/start.html

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 15 jul, 2010 13:02

Als je wielen niet stuiteren op putdeksels en zo dan zullen je batteurs wel ok zijn. Dat laten vallen lijkt me trouwens geen goed idee.
In het werkplaatshandboek staat vehicules A: tous types wat de schokbrekers betreft.Dus ik neem aan dat ze het zelfde zijn als een 2cv6. Check wel nog even de bouten waar de schokbrekers op komen hier zijn wel 2 maten van 12 en 14mm doorsnede.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 15 jul, 2010 15:54

Bij telescoopschokbrekers horen geen Batteurs,maar zijn zeker wel fijn,
zeker voor.Zie het als een extratje :lol:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 15 jul, 2010 18:24

Tot 1973 normaal op een AMI8 aldus het werkplaatshandboek. En het is zeker heel fijn ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 24 jul, 2010 20:57

Vandaag de voorste schokbrekers vervangen door nieuwe van Monroe. Zijn inderdaad voor dezelfde als de eend. De achterste waren nog goed.
Mijn voorste schokbrekers waren inmiddels klotsende exemplaren. Ach ja weet je wel zeker dat er nog olie inzit.

Maar kortom: Ik had dit veel eerder moeten doen. De Ami rijdt nu super. Niks meer nadeinzen, ver inveren en de grond raak ik vermoedelijk ook niet meer na een flinke drempel. Dat was toch niet echt lekker met die oude. De eerste demper heeft al flink wat klappen opgevangen. Ami rijdt nu een stuk stabieler over de weg.
Zoals gezegd zijn de achterste nog goed, maar gezien ze makkelijk te demonteren zijn, krijgen ze een deze dagen een vers lakje. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 9 aug, 2010 14:17

De azam6 heeft 4 batteurs en 4 schokbrekers dus het zal best wel nut hebben om ze allebei erop te hebben. Als het goed is moet je de grond niet kunnen raken toch? Er zitten toch van die rubbers aan je chassis die 'm op moeten vangen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 9 aug, 2010 18:56

Of een ami die rubbers heeft weet ik niet, of ook deze veren misschien te ver in.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 9 aug, 2010 19:30

ik heb boge onder mijn ami eend!!

Plaats reactie