Schokbrekers Ami 8 Break
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Schokbrekers Ami 8 Break
Mijn Ami 8 Break 1972 heeft zowel voor als achter schokbrekers en voor zitten er op de as ook nog batteurs. Achter zitten deze niet. Klopt dit?
Achter werkt alles nog goed, maar aan de voorkant veert alles nogal week en ver door. Raak met de uitlaatdemper nog wel eens de grond. Wil daarom de voorkant reviseren. Op internet gezocht naar schokbrekers voor dit type auto, maar de diverse webshops spreken zich tegen. De ene geeft aan dat de Ami 8 hier aparte schokbrekers voor heeft en de andere geeft aan dat voor dezelfde schokbrekers gemonteerd zitten als op een 2cv6. Achter zou er wel verschil zijn.
Daarnaast wil ik dus de voorste batteurs demonteren en controleren op hun werking. Ik heb het volgende al gevonden op internet.
Batteurs
De werking van de batteurs kan op de volgende manier worden gecontroleerd.
Houdt de batteur in de hand en schud ermee, als je het gewicht hoort/ voelt schuiven dan functioneerd hij nog goed. Ook is het mogelijk om de werking te testen door de batteur van lage hoogte (+/- 15 cm) boven de grond, met de vulopening naar boven, te laten vallen. Stuitert hij even terug omhoog dan is hij eveneens goed.
De batteurs zijn na controle opnieuw in de lak gezet en voorzien van nieuwe olie (10W40).
Tot 1957 0,08 liter olie, na 1957 0,07 liter olie.
Bron: http://home.planet.nl/~mmgleeuw/start.html
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
Achter werkt alles nog goed, maar aan de voorkant veert alles nogal week en ver door. Raak met de uitlaatdemper nog wel eens de grond. Wil daarom de voorkant reviseren. Op internet gezocht naar schokbrekers voor dit type auto, maar de diverse webshops spreken zich tegen. De ene geeft aan dat de Ami 8 hier aparte schokbrekers voor heeft en de andere geeft aan dat voor dezelfde schokbrekers gemonteerd zitten als op een 2cv6. Achter zou er wel verschil zijn.
Daarnaast wil ik dus de voorste batteurs demonteren en controleren op hun werking. Ik heb het volgende al gevonden op internet.
Batteurs
De werking van de batteurs kan op de volgende manier worden gecontroleerd.
Houdt de batteur in de hand en schud ermee, als je het gewicht hoort/ voelt schuiven dan functioneerd hij nog goed. Ook is het mogelijk om de werking te testen door de batteur van lage hoogte (+/- 15 cm) boven de grond, met de vulopening naar boven, te laten vallen. Stuitert hij even terug omhoog dan is hij eveneens goed.
De batteurs zijn na controle opnieuw in de lak gezet en voorzien van nieuwe olie (10W40).
Tot 1957 0,08 liter olie, na 1957 0,07 liter olie.
Bron: http://home.planet.nl/~mmgleeuw/start.html
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Als je wielen niet stuiteren op putdeksels en zo dan zullen je batteurs wel ok zijn. Dat laten vallen lijkt me trouwens geen goed idee.
In het werkplaatshandboek staat vehicules A: tous types wat de schokbrekers betreft.Dus ik neem aan dat ze het zelfde zijn als een 2cv6. Check wel nog even de bouten waar de schokbrekers op komen hier zijn wel 2 maten van 12 en 14mm doorsnede.
In het werkplaatshandboek staat vehicules A: tous types wat de schokbrekers betreft.Dus ik neem aan dat ze het zelfde zijn als een 2cv6. Check wel nog even de bouten waar de schokbrekers op komen hier zijn wel 2 maten van 12 en 14mm doorsnede.
diverse Citroens, wat anders.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Vandaag de voorste schokbrekers vervangen door nieuwe van Monroe. Zijn inderdaad voor dezelfde als de eend. De achterste waren nog goed.
Mijn voorste schokbrekers waren inmiddels klotsende exemplaren. Ach ja weet je wel zeker dat er nog olie inzit.
Maar kortom: Ik had dit veel eerder moeten doen. De Ami rijdt nu super. Niks meer nadeinzen, ver inveren en de grond raak ik vermoedelijk ook niet meer na een flinke drempel. Dat was toch niet echt lekker met die oude. De eerste demper heeft al flink wat klappen opgevangen. Ami rijdt nu een stuk stabieler over de weg.
Zoals gezegd zijn de achterste nog goed, maar gezien ze makkelijk te demonteren zijn, krijgen ze een deze dagen een vers lakje.
Mijn voorste schokbrekers waren inmiddels klotsende exemplaren. Ach ja weet je wel zeker dat er nog olie inzit.
Maar kortom: Ik had dit veel eerder moeten doen. De Ami rijdt nu super. Niks meer nadeinzen, ver inveren en de grond raak ik vermoedelijk ook niet meer na een flinke drempel. Dat was toch niet echt lekker met die oude. De eerste demper heeft al flink wat klappen opgevangen. Ami rijdt nu een stuk stabieler over de weg.
Zoals gezegd zijn de achterste nog goed, maar gezien ze makkelijk te demonteren zijn, krijgen ze een deze dagen een vers lakje.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
De azam6 heeft 4 batteurs en 4 schokbrekers dus het zal best wel nut hebben om ze allebei erop te hebben. Als het goed is moet je de grond niet kunnen raken toch? Er zitten toch van die rubbers aan je chassis die 'm op moeten vangen?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p