Merk zuigers in V06/630 blok
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
- Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië
Merk zuigers in V06/630 blok
Ik ben weer herbegonnen aan de restauratie van mijn 2cv,
gisteren het motortje (dat van een visa komt) opengegooid.
Alle dichtingen worden vernieuwd en in merkte bovenop de cilinders behoorlijk veel zwarte korsten (olieverbruik dus).
In 1 cilinder zaten de zuigerveren vast op de zuigers door het roet en hadden ze dus ook geen "spankracht" meer. Ik wil zeggen dat de veren in de groeven bleven toen de cilinder eraf was. Ze duwden zichzelf niet meer open tegen de cilinderwand.
De ganse nacht in een potje benzine gezet en de groeven en zuigerveren met een fijn schuurpapiertje proper gezet, het leek terug in orde.
Net willen monteren maar een zuigerveer gebroken, aiai..
Kijk ik nu voor een nieuwe set zuigerveren, zal de compressie ten goede komen, maar er zijn 2 soorten blijkbaar. Tot 1980 van het merk A.Bollée en erna van het merk Brétille. Probleem is dat deze motoren gemaakt zijn van 1978 tot 1982 dus.
Hoe herken ik welke zuigers ik heb?
gisteren het motortje (dat van een visa komt) opengegooid.
Alle dichtingen worden vernieuwd en in merkte bovenop de cilinders behoorlijk veel zwarte korsten (olieverbruik dus).
In 1 cilinder zaten de zuigerveren vast op de zuigers door het roet en hadden ze dus ook geen "spankracht" meer. Ik wil zeggen dat de veren in de groeven bleven toen de cilinder eraf was. Ze duwden zichzelf niet meer open tegen de cilinderwand.
De ganse nacht in een potje benzine gezet en de groeven en zuigerveren met een fijn schuurpapiertje proper gezet, het leek terug in orde.
Net willen monteren maar een zuigerveer gebroken, aiai..
Kijk ik nu voor een nieuwe set zuigerveren, zal de compressie ten goede komen, maar er zijn 2 soorten blijkbaar. Tot 1980 van het merk A.Bollée en erna van het merk Brétille. Probleem is dat deze motoren gemaakt zijn van 1978 tot 1982 dus.
Hoe herken ik welke zuigers ik heb?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Je moet de dikte van je oude zuigerveren opmeten. Een set is van voor 76 en een na.
Set voor 1976: Afmetingen:74 x 1,50 ; 2,00 ; 4,00
Set na 1976: Afmetingen:74 x 1,75 ; 2,00 ; 3,50
De jaatallen komen uit een webshop en vraag me af of je dat als leidraad moet pakken. Maar de maten kloppen in iedergeval. Je hebt dus een van deze 2 sets nodig.
Of rij met je zuigers eens langs een 2cv-specialist, dan kun je de nieuwe zuigerveren erin leggen om te kijken of je de juiste set hebt.
Set voor 1976: Afmetingen:74 x 1,50 ; 2,00 ; 4,00
Set na 1976: Afmetingen:74 x 1,75 ; 2,00 ; 3,50
De jaatallen komen uit een webshop en vraag me af of je dat als leidraad moet pakken. Maar de maten kloppen in iedergeval. Je hebt dus een van deze 2 sets nodig.
Of rij met je zuigers eens langs een 2cv-specialist, dan kun je de nieuwe zuigerveren erin leggen om te kijken of je de juiste set hebt.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
- Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
- Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië
Probleem opgelost, het waren die van het oude type motor (V06/630). Namelijk A.Bollée. Bedankt voor de afmetingen.
Nu heb ik nog geen nieuwe gekocht maar een nog betere oplossing gevonden: een V06/644 blokje.
Ik wil deze cilinders en koppen combineren met de nokkenas van het oude type (naar de site van Cats).
Wat ik me nu afvraag: welk onderblok moet ik gebruiken? oud of nieuw type?
Nu heb ik nog geen nieuwe gekocht maar een nog betere oplossing gevonden: een V06/644 blokje.
Ik wil deze cilinders en koppen combineren met de nokkenas van het oude type (naar de site van Cats).
Wat ik me nu afvraag: welk onderblok moet ik gebruiken? oud of nieuw type?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens
-
- Beginner
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
- Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië
Zal ook even uitleggen waarom de vraag, bij het oude type onderblok zitten O-ringen rond de boringen waar de stoterstangen inzitten, tevens een O-ring onderaan rond de cilinderbus.
Bij het nieuwere type 1 voetpakking.
Zorgt dit voor een verschil in cilinderhoogte en dus ook compressie?
Bij het nieuwere type 1 voetpakking.
Zorgt dit voor een verschil in cilinderhoogte en dus ook compressie?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
haha om het nog moeilijker te maken het oude type onderblok is er in 2 varianten, 1 met de o-ringen en 1 met de pakking.
Let op want er zit verschil in cylinderhoogte van de diverse blokken. Scheelt iets van 1 mm totaal. Dit heeft niet te maken met de voetpakking, maar met de koppakking. Bij 1 model zit de rubber ring in de cylinder en bij 1 model zit de rubber ring in de kop.
Let op want er zit verschil in cylinderhoogte van de diverse blokken. Scheelt iets van 1 mm totaal. Dit heeft niet te maken met de voetpakking, maar met de koppakking. Bij 1 model zit de rubber ring in de cylinder en bij 1 model zit de rubber ring in de kop.