Help nieuwe 2cv rijder met problemen

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Help nieuwe 2cv rijder met problemen

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 15:53

Hallo 2cv rijders :D

Ik mag nu eindelijk met een 2cv rijden. 8)
Nu mag ik de eend van mijn opa hebben om hem op te knapen en om er veel plezier mee te hebben. Het is een 2cv4 van 1971 die mijn opa in 1973 gekocht heeft en is altijd in de familie gebleven.
Maar ik wilde hem na 26 jaar stil gestaan te hebben weer eens kijken of hij nog wilde starten, had er wel nieuwe olie in gedaan en alles even na gelopen, maar helaas hij vonkte niet meer :( .
Wat ik allemaal heb geprobeerd is
- Alles door gemeten op de bobine heb ik op de + en - heb ik 12 v.
- Een andere bobine geprobeerd.
- De contactpuntjes na gekeken gingen gewoon open en dicht, had ze ook schoon gemaakt.
- Andere bougie en kabel´s geprobeerd
- Een andere accu hielp ook niet

Zelf had ik eens gedacht aan de condensator :?:
Maar kan dat? Zijn er mensen die er misschien er iets meer van weten?

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: do 9 apr, 2009 14:45
Locatie: vlijmen

startproblemen

Bericht door henk.beton » zo 22 aug, 2010 16:00

En heb je al gekeken of de bougies vonken??
En komt er wet benzine,aan de carburateur,
Na al die jaren van stilstaan,kan de membraam van de benzinepomp ook lek zijn.
Ik ben benieuw hoe het aflooft,en het eendrijden je bevalt.
SUCCES :lol:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 22 aug, 2010 16:11

Om te beginnen, Welkom op het forum.

Inderdaad. Even naar alle toevoeren kijken.

Benzine: Slang aan de carb lostrekken en starten. De benzine moet er gutsend uitkomen.

Ontsteking: Bougie loshalen en de schroefdraad tegen het blok houden om massa te maken en starten. Als ie vonkt, dan werkt de ontsteking.

Na 26 jaar stilstand kan het ook een vuile carb zijn. Deksel kun je makkelijk verwijderen en dan met carb reiniger binnenzijde reinigen en sproeiers demonteren en doorblazen.

Het is trouwens mogelijk dat er vuiligheid in je cilinders is gekomen. Spruitstukken kunnen vanaf de binnenzijde roesten. Persoonlijk zou ik hem niet zo starten en eerst even de koppen demonteren om te kijken of daar alles op orde is. Een kras in je cilinders heb je zo.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 22 aug, 2010 16:29

En foto's zijn ook welkom, lijkt mij een mooie auto!
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 22 aug, 2010 17:19

Ik neem aan dat je d'r verse benzine ingegooid hebt?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 17:24

ALs eerste bedankt voor de reactie :D

Met de benzine heeft hij geen problemen.
Het enigste wat het probleem is dat hij niet vonkt ook niet als ik de bougie los op het motorblok hou.
De contactpunten gaan open en dicht
bobine had ik ook al een andere geprobeerd.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 22 aug, 2010 17:26

Zitten alle stekkers van je contactrol vast. De contactrol zit onder je contactslot. Daar moeten 3 stekkers aanzitten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 17:37

Hij heeft een losse startknop dus hij heeft maar 2 pinnetjes op het contactslot
Maar daar licht het ook niet aan want ik had het al eens doorverbonde
vanwege dat ik de sleutel niet meer omgedraaid kreeg ( had de sleutel nodig voor de tankdop open te krijgen) maar hij doet het nu weer.

Het geke vind ik dat hij op de bobine gewoon 12v heeft

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 22 aug, 2010 17:44

Zijn het de originele contactpunten?
Misschien biedt vervangen wel soelaas (oxidatie enzo, slecht massacontact)

Starten met een testlamp parallel met de ontstekingsdoos (dus spanning nemen door één kabel tussen het min-stekkertje van de bobijn te steken, de andere op de massa) kan aantonen of de puntjes nog doen wat ze moeten. Je testlamp zou aan en uit moeten gaan.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 22 aug, 2010 18:01

test eens even met een multimeter of of lampje of de contactpunten ook werken. Open en dicht gaan wil niets zeggen, ik heb zelfs al eens een probleem gehad met nieuwe exemplaren die lang gelegen hadden. Open en dicht maar geen stroom. (inderdaad oxydatie) voorzichtig met fijn waterproof papier opschuren. Of nog beter gewoon nieuwe contactpunten en condensator halen bij automaterialen zaak kost niet veel)
diverse Citroens, wat anders.

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 18:25

De contactpuntjes had ik al schoon gemaakt met een contactvijltje (heel fijn vijltje) en met wat contactspray.
Maar hoe moet ik dan het lampje aansluiten? op de contactpuntjes

En hoe moet ik dan de stroboscooplamp op laten schijnen? Op de contactpuntjes?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 22 aug, 2010 18:53

Een 1971 2CV4 heeft waarschijnlijk nog het oude type kontaktslot met een aparte startknop.
Eerst maar eens meten of je overal wel spanning hebt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 19:03

Heb je goed gezien André met dat oud type contactslot.
De startknop die er op zit schakeld alleen de startmotor ook als de sleutel er uit is.
Had ik ook al een paar keer doorgemeten en ook op merdere plaatsen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 22 aug, 2010 19:25

Dus er komt in ieder geval spanning op de bobine?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

brum91
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 aug, 2010 11:18
Locatie: Koningsbosch

Bericht door brum91 » zo 22 aug, 2010 19:51

Ja er komt ook spanning op de bobine en als ik op de - meet op de bobine heb ik ook ongeveer 12v

Plaats reactie