Deuren 2cv az 1970

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Deuren 2cv az 1970

Bericht door Jimmy » di 31 aug, 2010 21:10

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om mijn 2cv az weer in elkaar te zetten, nu lijkt het erop dat de deuren niet goed sluiten. De az heeft nog de simpele slotjes en in de deurstijl zitten twee gleufjes. Nu gaat het slot alleen maar in het eerste gleufje waardoor de deuren een flinke kier hebben, en ook kunnen bewegen.

De deuren zijn van een 2cv6 en naar mijn weten zijn ze nooit anders dicht gegaan, dan het eerste gleufje. alleen aan de buitenkant loopt de lijn van de deuren niet netjes door, en als ik tegen de deuren duw gaan ze nog een stuk verder dicht en loopt de lijn wel netjes door. het slotje gaat alleen niet vergenoeg naar binnen, zodat het achter het tweede gleufje haakt
ik heb zitten zoeken naar een foto van een az hoe het slot hier zit als de deur dicht is, maar ik vindt alleen een wazige foto waar het lijkt of het slot achter de tweede gleuf zit.
Zit er verschil in dikte tussen een az deur en een 2cv6 deur ? en moet ik dus met een vulplaatje gaan werken of is de deur dicht als hij in het eerste gleufje zit, en hoeft hij dus niet verder naar binnen.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten Jimmy
Even geen 2cv

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 31 aug, 2010 23:36

Deuren van een AZ en een 2cv6 zijn inderdaad verschillend van binnen. Maar er is een oplossing nl een dikke vulplaat van aluminium onder het slot (is een origineel onderdeel zag ik laatst nog in een jaren 70 AK400!)
Het eerste sleufje is het veiligheids deel voor als ie uit het tweede schiet!!! De oudere hadden maar 1 sleufje.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 1 sep, 2010 07:01

Kijk of als je het slot opent, de pal ver genoeg gaat om langs de stijl te komen,Als het niet zo is,kan je het verplaatsen en wat olie aan de vlakke kant van de lip,dus als hij dicht valt drukt de schoot tegen het slothuis en daar wat olie tussen.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 1 sep, 2010 07:27

AZL 57 heeft gelijk, deze deuren zijn van een later type eend (na '72), er moeten vulplaten tussen. Ook voor de APK moeten de deuren op de 2e lip sluiten.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » wo 1 sep, 2010 10:21

Dan heeft de vorige eigenaar steeds geluk bij de apk gehad !
Weet iemand hoe dik die vulplaten zijn, of heeft ieman d misschien nog 4 stuks ergens liggen ?
Even geen 2cv

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 1 sep, 2010 11:32

Zal ze morgen voor je opmeten
------------------------------
Traction 11 BL 1950

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » wo 1 sep, 2010 14:31

AZL57 schreef:Deuren van een AZ en een 2cv6 zijn inderdaad verschillend van binnen. Maar er is een oplossing nl een dikke vulplaat van aluminium onder het slot (is een origineel onderdeel zag ik laatst nog in een jaren 70 AK400!)
Het eerste sleufje is het veiligheids deel voor als ie uit het tweede schiet!!! De oudere hadden maar 1 sleufje.
Deze vulplaat zit in mijn AK400 uit 1975 onder het slot zoals AZL57 zegt.

Afbeelding
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 2 sep, 2010 15:25

Net even gemeten, de plaat (of evt ringen) is 4mm dik.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 2 sep, 2010 16:17

Plaat is mooier.
diverse Citroens, wat anders.

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » do 2 sep, 2010 21:58

Hartstikke bedankt, dan ga ik plaatjes maken.
Even geen 2cv

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 6 sep, 2010 00:15

Ik wist ook niet dat er verschil zat in de eendendeuren.
Net beide type's gefotografeerd:

Oud typeAfbeelding

NieuwtypeAfbeelding

Zelf moet ik nu ook vulplaatjes gaan maken; eindelijk strakke harde deuren voor mijn restauratie uitgehaald, blijkt er toch nog verschil te zijn.

Het nieuwe type deur is meer verzonken waar het slot komt
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie