Tapeinden uitlaatspruitstuk monteren

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Tapeinden uitlaatspruitstuk monteren

Bericht door JohanB » di 7 sep, 2010 11:04

Ik ben net begonnen met het vervangen van de brilrubbers. Als voorbereiding heb ik al vast tapeinden en messing moeren voor het uitlaatspruitstuk aangeschaft, maar ik kan nergens vinden wat het aanhaalmoment van de tapeinden in de kop is, en/of ik iets van loctite (en zo ja welke soort) danwel kopervet moet gebruiken.

NB mocht iemand nog niet-craquele koelbeplating overhebben... :P
Dolly 1986

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 7 sep, 2010 13:02

Waarom wil je vervangen?

If it works don't fix it.

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » di 7 sep, 2010 13:45

Mee eens, maar een van mijn tapeinden kwam er vanzelf al uit met moer en al (vastgeroest). Die ene vervang ik sowieso, de andere 3 hangt het van de kwaliteit van de schroefdraad (roest) af.
Dolly 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 7 sep, 2010 14:37

Beetje kopervet en aanhaalmoment 2 (m. da N)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » di 7 sep, 2010 16:34

Dank!
2Nm is wel weinig, als je nagaat dat de moeren met 15Nm vastgezet worden, maar daar is vast een natuurkundige verklaring voor :)
Dolly 1986

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » di 7 sep, 2010 17:08

2 daNm = 20 Nm

daNm wordt veel gebruikt omdat daNm overeenkomt met het 'oude' kgm.
dus 2 daNm = 20 Nm = 2 kgm (1,96 kgm voor de exacten onder ons).
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 7 sep, 2010 18:50

AZL57 schreef:Beetje kopervet en aanhaalmoment 2 (m. da N)
Kopervet en alu zijn geen vrienden! Ben de exacte theorie even kwijt maar het bevordert het roesten/rotten van het aluminium.

Mijn idee: monteren met borgvloeistof (gebruik zelf hiervoor de groene Loctite die je moet verhitten om weer los te maken). De moeren kunnen natuurlijk wel met kopervet zodat ze later weer eens los kunnen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 7 sep, 2010 19:01

Het kopervet komt toch in de moeren en niet op het aluminium?
Electrolitische corrosie? Maar dat heb je ook met de combinatie ijzer -aluminium.
Zeer mooi aangetoond bij de treeplanken van mijn 85jaar oude citroen. Het aluminum totaal verrot, de daarin zittende ijzeren steuntjes perfect gaaf alleen modderig!!!???
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 7 sep, 2010 20:03

AZL57 schreef:Zeer mooi aangetoond bij de treeplanken van mijn 85jaar oude citroen. Het aluminum totaal verrot, de daarin zittende ijzeren steuntjes perfect gaaf alleen modderig!!!???
Even Off-topic; om dit bij je treeplanken te voorkomen moet je Mastinox gebruiken, gebruiken we ook bij de helikopters tussen de verschillende alluminium/stalen contactvlakken gegarandeerd geen roest meer :wink: .

On-topic, waarom gebruik je in dit geval niet anti-seize dit gebruiken ze ook om corrosie tussen wielnaaf en aluminium velgen te voorkomen en kan tegen hoge temperaturen.
Citroen 2cv6 special 1986

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 7 sep, 2010 21:53

AZL57 schreef:Het kopervet komt toch in de moeren en niet op het aluminium?
Ik begreep dat het ging om de tapeinden van de uitlaat in de kop. Mij leek het niet slim die tapeinden te monteren met kopervet in het aluminium.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » di 7 sep, 2010 23:38

Idd, het gaat om de tapeinden in de aluminium cilinderkop. Nog even nagegoogled en ik ga maar geen kopervet gebruiken, dank voor de tip.
Grafietvet zou het beste zijn; maar misschien monteer ik het maar gewoon droog..
Dolly 1986

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 8 sep, 2010 08:47

JohanB schreef:Idd, het gaat om de tapeinden in de aluminium cilinderkop. Nog even nagegoogled en ik ga maar geen kopervet gebruiken, dank voor de tip.
Grafietvet zou het beste zijn; maar misschien monteer ik het maar gewoon droog..
Kan je gewoon bij iedre automaterialenzaak kopen, altijs handig als je van plan bent vaker aan een eend te gaan sleutelen.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 8 sep, 2010 20:50

Die aanhaalmomenten gelden voor het spruitstuk op de kop. De tappen hoeven geen aanhaalmoment volgens mij.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie