hoe nu kleppen stellen
- echte eendrijder
- Regelmatige poster
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
- Locatie: nieuw weerdinge Drenthe
hoe nu kleppen stellen
Hallo mede eendcoureurs..
Ik las nu net een stukje over de kleppen stellen.
In het stukje staat dat de kleppen met een warme motor moet worden
gesteld.
Ik heb voor 3 of 4 weken terug de kleppen laten stellen bij de eendeboer..
En die zijn met een koude motor gesteld( k was er zelf bij).
Nu tikkert de motor wel behoorlijk, maar de eendeman zei dat dat geen probleem is.
Dus kort om, maakt het veel uit dat de kleppen met een koude motor zijn gesteld?
Ik las nu net een stukje over de kleppen stellen.
In het stukje staat dat de kleppen met een warme motor moet worden
gesteld.
Ik heb voor 3 of 4 weken terug de kleppen laten stellen bij de eendeboer..
En die zijn met een koude motor gesteld( k was er zelf bij).
Nu tikkert de motor wel behoorlijk, maar de eendeman zei dat dat geen probleem is.
Dus kort om, maakt het veel uit dat de kleppen met een koude motor zijn gesteld?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Het ligt er aan: uit Eendologie:
2CV's van voor maart 1954 worden met een koude motor afgesteld, daarna tot circa 1973, met warme motor. Dat betekende dat er eerst een stukje met de auto gereden moest worden alvorens de kleppen te stellen. De hedendaagse motoren worden koud afgesteld en met koud wordt ongeveer 20ºC bedoeld. De eerst genoemde afstelling bij koude motor bedraagt voor de inlaatkleppen 0,15mm. en 0,20 mm. voor de uitlaatkleppen. Wanneer het afstellen voor een warme motor moet gebeuren (zie daarvoor het Citroën-handboek) dan is de speling voor beide soorten kleppen 0,20 mm.
Om het nog verwarrender te maken: vanaf de 2CV6 motoren worden de kleppen bij 20ºC buitentemperatuur afgesteld. Dat betekent dus met koude motor. En worden beide soorten kleppen op 0,20 mm. afgesteld. Er zijn motoren waarbij Citroën aangeeft dat de klepspeling afgesteld wordt op het moment dat van dezelfde cilinder de andere klep geheel geopend is. Maar bij andere typen geeft men juist aan dat dezelfde klep van de tegenoverliggende cilinder open moet staan. Kortom, niet makkelijk om middels dit boek even voor jouw type 2CV de juiste klepspeling te vermelden. In ieder geval geldt voor de 2CV6-motoren dat deze met koude motor worden afgesteld.
2CV's van voor maart 1954 worden met een koude motor afgesteld, daarna tot circa 1973, met warme motor. Dat betekende dat er eerst een stukje met de auto gereden moest worden alvorens de kleppen te stellen. De hedendaagse motoren worden koud afgesteld en met koud wordt ongeveer 20ºC bedoeld. De eerst genoemde afstelling bij koude motor bedraagt voor de inlaatkleppen 0,15mm. en 0,20 mm. voor de uitlaatkleppen. Wanneer het afstellen voor een warme motor moet gebeuren (zie daarvoor het Citroën-handboek) dan is de speling voor beide soorten kleppen 0,20 mm.
Om het nog verwarrender te maken: vanaf de 2CV6 motoren worden de kleppen bij 20ºC buitentemperatuur afgesteld. Dat betekent dus met koude motor. En worden beide soorten kleppen op 0,20 mm. afgesteld. Er zijn motoren waarbij Citroën aangeeft dat de klepspeling afgesteld wordt op het moment dat van dezelfde cilinder de andere klep geheel geopend is. Maar bij andere typen geeft men juist aan dat dezelfde klep van de tegenoverliggende cilinder open moet staan. Kortom, niet makkelijk om middels dit boek even voor jouw type 2CV de juiste klepspeling te vermelden. In ieder geval geldt voor de 2CV6-motoren dat deze met koude motor worden afgesteld.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
- Locatie: Oudelande
Even een hele andere vraag, ik ga komende zaterdag naar Zuid-Frankrijk rijden, en ik pleeg natuurlijk nog even het nodige onderhoud voor ik vertrek.
Alleen nu zit ik met een probleem, ik wil de kleppen stellen, met koude motor (bj '83), maar het is -5 ºC.. en in de schuur ook, 25 graden verschil met de aanbevolen temperatuur
In hoeverre is het raadzaam de kleppen te stellen met deze temperatuur?
Alleen nu zit ik met een probleem, ik wil de kleppen stellen, met koude motor (bj '83), maar het is -5 ºC.. en in de schuur ook, 25 graden verschil met de aanbevolen temperatuur
In hoeverre is het raadzaam de kleppen te stellen met deze temperatuur?