hoe nu kleppen stellen

Plaats reactie
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster

hoe nu kleppen stellen

Bericht door echte eendrijder » ma 20 sep, 2010 18:31

Hallo mede eendcoureurs..

Ik las nu net een stukje over de kleppen stellen.
In het stukje staat dat de kleppen met een warme motor moet worden
gesteld.
Ik heb voor 3 of 4 weken terug de kleppen laten stellen bij de eendeboer..
En die zijn met een koude motor gesteld( k was er zelf bij).
Nu tikkert de motor wel behoorlijk, maar de eendeman zei dat dat geen probleem is.
Dus kort om, maakt het veel uit dat de kleppen met een koude motor zijn gesteld? :roll:

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » ma 20 sep, 2010 18:41

Het ligt er aan: uit Eendologie:

2CV's van voor maart 1954 worden met een koude motor afgesteld, daarna tot circa 1973, met warme motor. Dat betekende dat er eerst een stukje met de auto gereden moest worden alvorens de kleppen te stellen. De hedendaagse motoren worden koud afgesteld en met koud wordt ongeveer 20ºC bedoeld. De eerst genoemde afstelling bij koude motor bedraagt voor de inlaatkleppen 0,15mm. en 0,20 mm. voor de uitlaatkleppen. Wanneer het afstellen voor een warme motor moet gebeuren (zie daarvoor het Citroën-handboek) dan is de speling voor beide soorten kleppen 0,20 mm.

Om het nog verwarrender te maken: vanaf de 2CV6 motoren worden de kleppen bij 20ºC buitentemperatuur afgesteld. Dat betekent dus met koude motor. En worden beide soorten kleppen op 0,20 mm. afgesteld. Er zijn motoren waarbij Citroën aangeeft dat de klepspeling afgesteld wordt op het moment dat van dezelfde cilinder de andere klep geheel geopend is. Maar bij andere typen geeft men juist aan dat dezelfde klep van de tegenoverliggende cilinder open moet staan. Kortom, niet makkelijk om middels dit boek even voor jouw type 2CV de juiste klepspeling te vermelden. In ieder geval geldt voor de 2CV6-motoren dat deze met koude motor worden afgesteld.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Cilinderkop » za 2 okt, 2010 22:17

Als je de kleppen hoort tikken is dat normaal je hoort dat vooral als de motor koud is,als je dat niet hoort staan ze te strak en zal de motor moelijk starten als hij heet is.
Houd het hoofd luchtgekoeld

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 31 jan, 2012 10:48

Even een hele andere vraag, ik ga komende zaterdag naar Zuid-Frankrijk rijden, en ik pleeg natuurlijk nog even het nodige onderhoud voor ik vertrek.
Alleen nu zit ik met een probleem, ik wil de kleppen stellen, met koude motor (bj '83), maar het is -5 ºC.. en in de schuur ook, 25 graden verschil met de aanbevolen temperatuur
In hoeverre is het raadzaam de kleppen te stellen met deze temperatuur?

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 31 jan, 2012 11:45

(Naast het feit dat ik zelf ook niet heel vrolijk word van sleutelen in deze omstandigheden natuurlijk)

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » di 31 jan, 2012 20:07

Gewoon op 0,20 stellen.
Mocht je nou met veel belading en/of personen in de auto zitten op de autoroute haal dan je grillehoes weg.
goede reis!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 31 jan, 2012 22:41

En zorg dat je oliekoeler schoon is.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » wo 1 feb, 2012 13:29

Ok! Kleppen gesteld op 0,20 mm, oliekoeler schoon, ik ben er klaar voor
Zelfs bij deze temperaturen dus de winterkap er afhalen op de snelweg, als hij zo vol zit? Goed dat je het zegt, wist ik niet, ga ik doen.
Bedankt voor jullie tips!

Plaats reactie