Olievulpijp defect?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Olievulpijp defect?

Bericht door JohanB » do 23 sep, 2010 23:12

Zoals zovelen kamp ik met olielekkage, en bij de zoektocht naar de oorzaak ben ik aan het twijfelen aan de olievulpijp.
Onderdruk lijkt goed te zijn: stationair 20cm, bij toeren maken 10cm onderdruk. Toch ligt er zoveel olie in het filterhuis dat wanneer ik het gedemonteerde filterhuis scheef hou er een plasje olie uitloopt.
Kan het zijn dat de olievulpijp bij hoge toeren/belaste motor zijn werk niet meer goed doet, en er toch overdruk ontstaat?
De zuigerveren zijn ca 300 km terug vervangen samen met de brilrubbers. Cilinders gehoond, klepseals vervangen, koppen nagekeken door revisiebedrijf.
Dolly 1986

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 24 sep, 2010 07:13

Uit je beschrijving lijkt het me dat de vulpijp OK is. Wordt de olie niet te warm zodat er meer damp ontstaat? Maak je oliekoeler eens goed schoon.

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » vr 24 sep, 2010 09:57

Om uit te sluiten dat de lekkage langs het peilstukrubbertje (kan dat overigens vernieuwd worden?) heb ik de peilstok vervangen door een tuinslangdop. De lekkage blijft, en lijkt uit de aansluiting van de peilstokbuis op het blok te komen.
Hoe zit de peilstokbuis in het blok geklemd, en kan ik hem weer beter vastzetten?
Dolly 1986

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 24 sep, 2010 10:22

En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » vr 24 sep, 2010 10:41

Bertje Beige schreef:En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Ik heb het slangetje al wel iets gedraaid, past ter vervanging een stukje benzineslang ook?
Dolly 1986

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 24 sep, 2010 12:13

Geef bij het meten van de onderdruk echt veel gas. Bij mij was er onderdruk tot 5000 Omw/min, en bij een hoger toerental ineens een overdruk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

oliepeilstokbuis gescheurd

Bericht door JohanB » vr 24 sep, 2010 22:48

Bertje Beige schreef:En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Ook getest en uitgesloten. Uiteindelijk blijkt dat de oliepeilstokbuis door is, vlak onder het kraagje (aansluiting blok). Waarschijnlijk door jarenlang peilen is de buitenbocht daar zo dun geworden dat ie bezweken is.
Maar gelukkig zijn de (zeer waarschijnlijk) niet lekkende brilrubbers al vast vervangen :oops:

Grote vraag: hoe vervang/repareer ik die buis? Ik las al iets over verstrippers/takels/taps, maar heeft iemand al eens succesvol deze buis kunnen verwijderen? Tips en trucs zijn meer dan welkom.
(voorlopig heb ik wat vloeibare pakking erop gesmeerd, en de buis aan het spruitstuk vastgetrokken met ijzerdraad)
Dolly 1986

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 1 okt, 2010 10:28

Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.

Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.

Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.

Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Oliepeilstokbuis vervangen

Bericht door JohanB » vr 1 okt, 2010 12:02

TB schreef:Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
Ik heb uiteindelijk bij het eendeei een carterhelft met oliepeilstokbuis* gescoord. Door met een tang voorzichtig te draaien (niet naar voren en achteren, dan breekt de bovenkant af, dat gebeurde bij de eerste carterhelft) kreeg ik de buis er heelhuids uit.
De peilstokbuis bestaat uit 2 delen:
  • - Het deel in het blok: binnenmaats 8,5 mm, bovenkant (ca. 1,5 cm) binnenmaats 9 mm. Bovenop een randje t.b.v. de bevestiging van de bovenkant.
    - Het deel bovenop is van een mindere kwaliteit staal, en is aan het onderste deel gefelst
Bij onze Dolly was het felsrandje aan een kant door, maar dat kon je alleen maar zien als je het wist. Door draaien had ik uiteindelijk de bovenkant in mijn handen. Ik heb uiteindelijk een 9 mm tap (met veel vet voor de spanen) in de onderbuis gedraaid, en met een cilinderkoptapeind (zat ook aan de carterhelft; M8----M9) en een koperpijp-met-dop-17-eronder trok ik hem er zo uit.
De "nieuwe" erin was een kwestie van duwen en draaien (wel een uurtje in de vriezer gehad, maar of dat veel uitmaakt?). Het pijpje richting vulpijp geeft voldoende houvast en is stevig genoeg.
Het spruitstuk moet er overigens wel af, de onderpijp loopt helemaal door tot onderin het blok, en als je hem eruit haalt kan hij net niet langs het spruitstuk.
Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
Het 'voordeel' is dat ik ondertussen de brilrubbers en omdat de boel toch los lag de zuigerveren heb vervangen, geoefend heb met kleppenstellen/olieverversen/oliefilter, waar nodig helicoils heb zitten, en de speciale uitlaatklemmen van een heel bekende firma onderweg zijn, want na vier keer heb ik het wel gehad met die roestige originalklemmen :? En dat alles binnen 1,5 maand eendbezitter :)

* Im Deutsch: Ölpeilstab Führungsrohr

Merk/ fabrikant van uitlaatklemmen gewijzigd door TB.
Dolly 1986

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 1 okt, 2010 16:34

Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen ;).
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
JohanB
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 10:41
Locatie: Den Haag

Bericht door JohanB » zo 3 okt, 2010 21:18

TB schreef:Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen ;).
Ik zeg altijd maar zo: een man heeft een hobby nodig (alhoewel daar ze thuis wel eens anders over denken:)
Dolly 1986

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 3 okt, 2010 22:15

JohanB schreef:
TB schreef:Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen ;).
Ik zeg altijd maar zo: een man heeft een hobby nodig (alhoewel daar ze thuis wel eens anders over denken:)
:lol: ik ken het!! :wink:
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie