Olievulpijp defect?
Olievulpijp defect?
Zoals zovelen kamp ik met olielekkage, en bij de zoektocht naar de oorzaak ben ik aan het twijfelen aan de olievulpijp.
Onderdruk lijkt goed te zijn: stationair 20cm, bij toeren maken 10cm onderdruk. Toch ligt er zoveel olie in het filterhuis dat wanneer ik het gedemonteerde filterhuis scheef hou er een plasje olie uitloopt.
Kan het zijn dat de olievulpijp bij hoge toeren/belaste motor zijn werk niet meer goed doet, en er toch overdruk ontstaat?
De zuigerveren zijn ca 300 km terug vervangen samen met de brilrubbers. Cilinders gehoond, klepseals vervangen, koppen nagekeken door revisiebedrijf.
Onderdruk lijkt goed te zijn: stationair 20cm, bij toeren maken 10cm onderdruk. Toch ligt er zoveel olie in het filterhuis dat wanneer ik het gedemonteerde filterhuis scheef hou er een plasje olie uitloopt.
Kan het zijn dat de olievulpijp bij hoge toeren/belaste motor zijn werk niet meer goed doet, en er toch overdruk ontstaat?
De zuigerveren zijn ca 300 km terug vervangen samen met de brilrubbers. Cilinders gehoond, klepseals vervangen, koppen nagekeken door revisiebedrijf.
Dolly 1986
Om uit te sluiten dat de lekkage langs het peilstukrubbertje (kan dat overigens vernieuwd worden?) heb ik de peilstok vervangen door een tuinslangdop. De lekkage blijft, en lijkt uit de aansluiting van de peilstokbuis op het blok te komen.
Hoe zit de peilstokbuis in het blok geklemd, en kan ik hem weer beter vastzetten?
Hoe zit de peilstokbuis in het blok geklemd, en kan ik hem weer beter vastzetten?
Dolly 1986
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
oliepeilstokbuis gescheurd
Ook getest en uitgesloten. Uiteindelijk blijkt dat de oliepeilstokbuis door is, vlak onder het kraagje (aansluiting blok). Waarschijnlijk door jarenlang peilen is de buitenbocht daar zo dun geworden dat ie bezweken is.Bertje Beige schreef:En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Maar gelukkig zijn de (zeer waarschijnlijk) niet lekkende brilrubbers al vast vervangen
Grote vraag: hoe vervang/repareer ik die buis? Ik las al iets over verstrippers/takels/taps, maar heeft iemand al eens succesvol deze buis kunnen verwijderen? Tips en trucs zijn meer dan welkom.
(voorlopig heb ik wat vloeibare pakking erop gesmeerd, en de buis aan het spruitstuk vastgetrokken met ijzerdraad)
Dolly 1986
Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Oliepeilstokbuis vervangen
Ik heb uiteindelijk bij het eendeei een carterhelft met oliepeilstokbuis* gescoord. Door met een tang voorzichtig te draaien (niet naar voren en achteren, dan breekt de bovenkant af, dat gebeurde bij de eerste carterhelft) kreeg ik de buis er heelhuids uit.TB schreef:Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
De peilstokbuis bestaat uit 2 delen:
- - Het deel in het blok: binnenmaats 8,5 mm, bovenkant (ca. 1,5 cm) binnenmaats 9 mm. Bovenop een randje t.b.v. de bevestiging van de bovenkant.
- Het deel bovenop is van een mindere kwaliteit staal, en is aan het onderste deel gefelst
De "nieuwe" erin was een kwestie van duwen en draaien (wel een uurtje in de vriezer gehad, maar of dat veel uitmaakt?). Het pijpje richting vulpijp geeft voldoende houvast en is stevig genoeg.
Het spruitstuk moet er overigens wel af, de onderpijp loopt helemaal door tot onderin het blok, en als je hem eruit haalt kan hij net niet langs het spruitstuk.
Het 'voordeel' is dat ik ondertussen de brilrubbers en omdat de boel toch los lag de zuigerveren heb vervangen, geoefend heb met kleppenstellen/olieverversen/oliefilter, waar nodig helicoils heb zitten, en de speciale uitlaatklemmen van een heel bekende firma onderweg zijn, want na vier keer heb ik het wel gehad met die roestige originalklemmen En dat alles binnen 1,5 maand eendbezitterOverigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
* Im Deutsch: Ölpeilstab Führungsrohr
Merk/ fabrikant van uitlaatklemmen gewijzigd door TB.
Dolly 1986
ik ken het!!JohanB schreef:Ik zeg altijd maar zo: een man heeft een hobby nodig (alhoewel daar ze thuis wel eens anders over denken:)TB schreef:Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen .
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.