gegalvaniseerd chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Citroliefhebber
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 15:51

gegalvaniseerd chassis

Bericht door Citroliefhebber » wo 29 sep, 2010 15:56

Kan iemand bevestigen of een gegalvaniseerd chassis veel stijver is dan een gewoon exemplaar? Het zou de vering nogal stug maken, niet des 2CV's.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 29 sep, 2010 16:43

Hangt af van de contructie. Die met doorlopende balken is zeker stijver maar ik geloof niet dat dit het comfort benadeelt.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 29 sep, 2010 17:22

je vering wordt bepaald door je veerpotten en dempers, niet merkbaar door bewegingen van je chassis, dat zou niet best zijn...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 29 sep, 2010 17:56

Die geruchten heb ik ook weleens gehoord. Maar als je een chassis van een bekend merk met Tuv keurkerk hebt lijkt me dat er niets aan de hand is.

Overigens heb ik nog nooit een eend gezien die is gaan scheuren door een gegalvaniseerd chassis.

Maar je vraag gaat over het veercomfort. Ik zou haast zeggen "ja, dat merk je een klein beetje". Waarom? Ik heb in verschillende eenden gereden met gegalvaniseerd chassis en een gewoon of origineel chassis.

Een gegalvaniseerd lijkt inderdaad wat stugger te zijn. Maar misschien heb ik het wel niet juist, misschien voelde ik het verschil in banden of bandenspanning.
En dan zijn er ook nog eens verschillende producenten van gegalvaniseerde chassis's met elk hun eigen eigenschappen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 29 sep, 2010 21:15

De oorspronkelijke chassis hadden niet alleen te lijden van roest, ze waren ook niet heel goed bestand tegen de vele verkeersdrempels en andere obstakels op het moderne wegennet. Van de honderden puntlasjes waren op elk exemplaar wel een paar minder goed gelukt. Die begaven het op de lange duur dankzij de goede zorgen van de hedendaagse verkeerskundigen. Gevolg: wijkende felsnaden, toenemende kans op roest. Een stijver (lees: beter gelast) chassis is in deze tijd een zegen. Stijver zijn goede nieuwe exemplaren ongetwijfeld; meestal is bij voorbaat al een versterking gemaakt bij het beruchte knikpunt ter hoogte van de voorasbuis. En inderdaad; het veercomfort wordt vooral bepaald door de veerpotten en schokdempers.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 29 sep, 2010 21:31

een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 30 sep, 2010 20:30

PJ'74 schreef:een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D
En wil het trouwens lukken icm de trommelremmen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » zo 3 okt, 2010 22:06

TB schreef:
PJ'74 schreef:een galva chassis is gewoon het beste alternatief voor een originele lijkt me!!? Hoe stijver, hoe beter het weggedrag toch? Ik zal blij zijn als de mijne eronder zit :D
En wil het trouwens lukken icm de trommelremmen?
TB,
Ik moet die trommelrembak nog bestellen maar ga ervan uit dat het allemaal wel gaat passen! Duitse degelijkheid toch? Zal denk ik wel moeten lassen..
Ik ben nu nog bezig met het weer inelkaar zetten van motor en bak e.d.
Moet nog een paar andere kachelpotten scoren en wat kleine dingen, maar dan ga ik de koets erafhalen en de assen e.d. overzetten op het galva chassis. Als het zover is meld ik het natuurlijk hier!
gr. pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Plaats reactie